اجرای ۳۰ طرح در میراث جهانی تخت جمشید

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ۳۰ طرح در این مجموعه تاریخی اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اجرای بیش از ۳۰ طرح در این مجموعه، گفت: اجرای این طرح‌ها در قالب ۵ شاخص، سالی پر کار را برای مجموعه جهانی تخت جمشید داشته است.

وی تصریح کرد: پنج شاخص عملیات عمرانی و بهسازی، طرح‌های مطالعاتی و کاربردی، امور حفاظتی و مرمت، کاوش‌های باستان شناسی و فعالیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در راستای معرفی و آموزش، همواره از اولویت‌های نخست پایگاه‌های میراث جهانی و ملی بوده است.

رضایی به برخی از اقدامات انجام شده در سال ۹۶ پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اشاره و افزود: طرح مستند نگاری سه بعدی کلیه آثار صخره‌ای در محوطه نقش رستم با استفاده از تکنولوژی لیزر اسکن سه بعدی از جمله فعالیت‌ها بوده است.

وی ادامه داد: حفاظت و مرمت آرامگاه خشایارشا شامل مستند نگاری آرامگاه و نقوش برجسته آن، راه اندازی کارگاه با ارتفاع ۶۵ متر و آغاز مطالعات حفاظتی اثر نیز انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اضافه کرد: بررسی رفتار لرزه‌ای سازه دروازه ملل در تخت جمشید به روش اجزاء منفصل و با استفاده از نرم افراز ۳DES، سامان دهی تابلو‌های محیطی دو زبانه راهنمای گردشگر، راه اندازی کارگاه مرمت سفال، مرمت اشیاء موزه‌ای و اشیاء کشف شده، پایش دیواره شمالی تخت گاه تخت جمشید، حفاظت از حریم محوطه‌های باستانی با مطالعه موردی تهیه نقشه ژئورفرنس از نشانه گذاری حرائم تخت جمشید، شهر استخر و نقش رستم، اجرای طرح پژوهشی کاربردی ساماندهی و طبقه بندی انبار سفال و سنگ تخت جمشید نیز از جمله فعالیت‌های پارسال محسوب می‌شود.
انتهای پیام /ت

اجرای ۳۰ طرح در مجموعه جهانی تخت جمشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.