وزیر صنعت، معدن، تجارت گفت: پیش‌بینی‌های جهانی نشان می‌دهد،ایران سال آینده رشد اقتصادی بیش از 4 درصد را تجربه خواهد کرد.

افق جدیدی پیش روی روابط ایران و ازبکستان قرار دارد/ایران سال آینده رشد اقتصادی بیش از 4 درصد را تجربه می‌کندبه گزارش صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن، تجارت در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان، سفر معاون اول نسخت وزیر ازبکستان به ایران را مهم خطاب کرد و آن را مقدمه‌ای برای سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان دانست.

وی اظهار کرد: ایران و ازبکستان یک تاریخ عمیق و اشتراکات فرهنگی، زبانی و تاریخی دارند و از سال‌های دور تا کنون روابط بین دو کشور روابط حسنه بوده است.

شریعتمداری اضافه کرد: نمی‌توانم کتمان کنم از زمانی که میرضیایف به ریاست جمهوری کشور ازبکستان رسید و پس از روی کار آمدن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران روابط بین دو کشور بیش از پیش تقویت شده است.

وزیر صنعت، معدن، تجارت گفت: از ملاقات اول دو رئیس جمهور کشورهای ایران و ازبکستان، نقشه راهی برای توسعه جهش‌گونه روابط دو کشور طراحی شد و ما مصمم هستیم در این جهت قدم‌های جدی برداریم.

وی تصریح کرد: سیاست تعامل با همسایگان در کشورهای آسیای مرکزی و منطقه‌ای جزء سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته بوده است و اکنون به دنبال تحقق این هدف هستیم.

شریعتمداری اذعان کرد: ایران در سال گذشته از فروش نفت، 52 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و یکی از کشورهای مهم در حوزه صادرات نفت به شمار می‌رود.

وزیر صنعت، معدن، تجارت افزود: صادرات غیر نفتی ایران در سال 96 به 47 میلیارد دلار رسید و ظرف همین مدت حدود 50 میلیارد دلار کالا وارد ایران شد و در مجموع در سال گذشته میزان صدور و خرید کالای ایران با دنیا 200 میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: طبیعتا چنین کشوری می‌تواند همکار و شریک تجاری خوبی برای ازبکستان باشد.

شریعتمداری تأکید کرد: در حوزه صنایع پتروشیمی پیشرفت‌های بزرگی در ایران در سال‌های گذشته رخ داده است. همچنین در حوزه تولید ماشین‌های سنگین سال 96 به تولید یک و نیم میلیون دستگاه رسیدیم.

وزیر صنعت، معدن، تجارت افزود: در صنعت پایه‌ای مثل فولاد کشور ما امروز در جایگاه خوبی در دنیا قرار دارد و ایران اکنون اولین تولیدکننده فولاد اسفنجی در دنیا به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: 110 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در حال اجراست و با 70 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بازار جهانی وارد می‌شود.

شریعتمداری ابراز کرد: در حوزه صنایع ساختمانی 120 صنعت مختلف در ایران فعال هستند و همچنین صنایع خانگی، برق و الکترونیک در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی را داشته‌اند.

وزیر صنعت، معدن، تجارت اذعان کرد: صنعت دارویی ایران توانسته تا حدی رشد کند که بتواند 96 درصد نیاز داخلی کشور را فراهم آورد و افزون بر صادرات دارو به کشورهای همسایه، واحد‌های داروسازی نیز در برخی از کشورها فعال شده است.

وی گفت: افزون بر تمامی این پیشرفت‌های صنعتی، سطح تولید خودروهای ایرانی توانسته در کشورهای دیگر نیز فعال شده و صادرات صنعتی کشور را در این حوزه افزایش دهد.

شریعتمداری اظهار کرد: در مجموع ایران توانسته است در سال‌های اخیر رشد منفی صنعت خود را به مثبت تبدیل کند و همانطور که شاهد بودیم در سال 96، حدود 5 درصد رشد اقتصادی داشتیم و پیش‌بینی‌های جهانی نشان می‌دهد که ایران در سال آینده رشد اقتصادی بیش از 4 درصد را تجربه خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن، تجارت تأکید کرد: همه این موارد نشان می‌دهد افق روشنی پیش روی فعالیت و همکاری مشترک صنعتی بین دو کشور ایران و ازبکستان وجود دارد و یکی از مهمترین زمینه‌هایی که به آن توجه داشته‌ایم توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده گسترش روابط بین ایران و کشورهای آسیای میانه با تشکیل کریدور مشترک بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان و گرجستان توسعه و تقویت شود.

شایان ذکر است، در ادامه این جلسه رحمت اف معاون اول نخست وزیر ازبکستان خواهان گسترش روابط ایران و ازبکستان در زمینه‌های مختلف شد و همچنین درخواست کرد خط آهن خاف-هرات هرچه زودتر در جهت وصل کردن بنادر چابهار و بندرعباس با کشورهای آسیای مرکزی به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/

افق جدیدی پیش روی روابط ایران و ازبکستان قرار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
هنوزهم دارن میگن تورم تک رقمی هست. باید دعاکنیم تورم 3 یا4 رقمی نشه ودورقمی بمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
هنوزهم دارن میگن تورم تک رقمی هست. باید دعاکنیم تورم 3 یا4 رقمی نشه ودورقمی بمونه.
آخرین اخبار