معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اتفاقاتی از چند ماه قبل افتاد، اما چرا دولت التهابات بازار ارز را پیش بینی نکرده است.

دولت چرا التهابات بازار ارز را پیش بینی نکرده است؟/ مدیریت ثبت سفارش باید توسط دولت انجام شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد قاسمی معاون مرکز پژوهشگاه‌های مجلس در جلسه علنی امروز 21 فروردین ماه در جریان بررسی نوسانات قیمت نرخ ارز با بیان اینکه عرضه و تقاضای ارز دو بخش مجزا است گفت:‌ بخشی از تقاضا مربوط به واردات رسمی در کشور بوده و بخشی دیگر مربوط به واردات خدمات است.

وی ادامه داد: تراز تجاری نشان می‌دهد ما درباره این دو مورد هیچ مشکلی در کشور نداریم و منابع ارزی لازم ناشی از صادرات نفت و غیرنفتی حتما به تکاپو نیاز دارد.

قاسمی تاکید کرد: اما آن چیزی در کشور موجب التهاب می‌شود برخی تقاضاها برای دریافت دلار به صورت نقدی است یعنی مردم فکر می‌کنند که خرید دلار به نوعی یک دارایی محسوب شده و با نگهداری آن دارایی خود را افزایش می‌دهند که باید برای این موضوع فکر اساسی کرد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه چه چیزی موجب شده تا دلار را به صورت اسکناس خواسته و آن را غیر امن نگه دارند گفت: اگر قرار است راهکاری داده شود باید به مهار این تقاضا برای دلار نقدی و اسکناس پرداخته شود که بخشی از این مشکل با اطمینان بخشی به مردم حل می‌شود.

وی اظهار کرد: دولت تورم را کنترل کرد اما در حوزه بانکی ریسک بالایی داریم. حجم نقدینگی فراوانی در کشور وجود دارد که اگر به شکل بهینه مدیریت نشود این وضع ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به حساب سرمایه در تراز پرداخت‌ها هم گفت: ماهیت حرکت تراز سرمایه در کشور خیلی مشخص نیست و 19میلیارد دلار کاهش سرمایه در کشور داشته ایم که باید پرسید آیا فرار سرمایه داشته‌ایم و رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید این موضوع را توضیح دهند.

وی با تاکید بر اینکه کا هش سرمایه چه تاثیری بر بازار داشته است افزود: اخبار غیر رسمی در کشور وجود دارد اما نمی‌خواهم آنها را اعلام کنم.  از چندی قبل درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در دبی و همچنین قانون مبارزه با پولشویی به صورت جدی در چین این احتمال را بوجود می‌آورد که دسترسی ارزی محدود می‌شود اما چرا دولت در این مدت فکری نکرده است.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد:‌ درباره چین تحلیل‌های بعضا متفاوتی وجود دارد که آیا عامدانه یا سهوی یا موضع‌گیری ها دارای مشکل بوده که تمامی این ها نیازمند توضیح است.

وی عامل انتظارات را یکی دیگر از مواردی دانست که در نوسانات نرخ ارزی تاثیرگذار است افزود: طی چند ماه گذشته صداهای مختلفی در دولت شنیده می‌شود و صداهای بلندتری می‌گوید نرخ ارز باید افزایش پیدا کند که این یک کار اشتباه است.

قاسمی ادامه داد: نظام تخصیص ارز در کشور ناقص است و عدم کارایی ثبت سفارش سال‌ها است برای کشور روشن شده است و باید این موضوع را با جایگزینی بارنامه تغییر داد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: دولت باید بر روی بارنامه‌ها به جای ثبت سفارشات تمرکز داشته باشد. بسیار روشن است که مردم راحت اعتماد نمی‌کنند اما ساز و کار این اعتماد چیست؟

قاسمی ادامه داد: ما به خارجی‌ها التماس می‌کنیم که در فلان حوزه نفتی سرمایه‌گذاری کنند حال نمی‌شود همین التماس را به مردم خودمان برای سرمایه گذاری در فلان حوزه نفتی داشته باشیم.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت می‌تواند با استفاده از صندوق ذخیره ارزی و طلا کمک کرده و در یک بازه زمانی اعتماد مردم را جلب کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار