به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، هدایت الله ممبینی در گفت و با رادیو درباره طرح پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ بیان کرد: زمان به ما اجازه نداد به طراحی خاصی برای پیراهن تیم ملی برسیم چراکه حدود یک سال و نیم فدراسیون فوتبال ایران از لباسهایی که در فروشگاههای آدیداس بود استفاده میکرد و هیچ قراردادی بین طرفین منعقد نشده بود. آدیداس نزدیک چهارماه پیش با ایران قرارداد بست و در این فرصت محدود کار به طراحی نمیرسد. روند طراحی لباس بین ۹ تا ۱۲ ماه طول میکشد. ما از لباسهایی که در تولیدیهای آدیداس وجود داشت، استفاده میکردیم و طرح خاصی در کار نیست.
او درمورد دلیل حذف یوز از روی پیراهنهای تیم ملی اظهار کرد: یوز ایرانی هم به دلیل نوع خاص لباس و روزنههایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن میماند تکنولوژی آدیداس زیر سوال میرفت. پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگو آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای اینکه یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم منتفی شد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.
ممبینی درمورد اینکه آیا فدراسیون فوتبال نمیتوانست لوگویی را طرح کند که یوز ایرانی هم روی آن قرار بگیرد، گفت: پیراهن قرمز تیم ملی طرحهایی دارد که چاپ یوز روی آن امکان پذیر نیست و نمیتوانستیم طرح یوز را روی پیراهن سفید استفاده کنیم و آن را در پیراهن قرمز به کار نبریم. در کل طرح پیراهن سفید تیم ملی ایران تا حد زیادی مانند پیراهنی است که در گذشته میپوشیدیم، اما پیراهن قرمز طرحهایی دارد. آدیداس پیراهن خاصی برای تیم ملی ایران طراحی نکرده است.
او افزود: کشورهایی که با آدیداس قرار داد بلند مدت دارند برای جام جهانی لباسهای جدیدی طراحی میکنند. برخی کشورها هشت سال با این شرکت قرارداد دارند و آدیداس از ۲ تا ۳ سال قبل از جام جهانی برای آنها شروع به طراحی لباس میکند. قرارداد فدراسیون ایران با آدیداس حدود چهار ماه پیش به امضاء رسید و در این زمان محدود فرصتی برای طراحی لباس وجود نداشت.
سرپرست کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال درمورد کیفیت پایین لباس اهدایی از سوی کارلوس کی روش به رباح ماجر پیش از بازی ایران و الجزایر بیان کرد: من اطلاعی از کیفیت آن لباس ندارم، اما کیفیت لباسهایی که تیم ملی در جام جهانی میپوشد استاندارد است. کی روش هم با حضور در شرکت آدیداس کیفیت این لباسها را ارزیابی کرده است.
ممبینی درباره بند عجیب قرارداد فدراسیون فوتبال با آدیداس مبنی بر اینکه درصورت به فروش رسیدن ۱۲۳ هزار پیراهن، حدود ۵۰۰ هزار دلار در اختیار فدراسیون ایران قرار میگیرد، گفت: نمیدانم این مسائل از کجا مطرح میشود. برخی میگویند از این قرارداد یک تا سه میلیون دلار به ایران میرسد، اما من به عنوان مسئول کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون میگویم این موضوع درست نیست. تنها نکته واضح اینست که به دلیل اشتیاق فراوان ما برای عقد قرارداد، محدودیت زمانی و اینکه آدیداس نمیخواست لباس هایش را به همین راحتی وارد بازار کند قرار شد این لباسها با ۷۰ درصد تخفیف به ما تحویل داده شود.
او افزود: از طرفی طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه باید نمایندگی آدیداس در ایران تاسیس و ۲۰ درصد تولیدیهای این نمایندگی صادر شود، این شرکت آلمانی تمایلی به عقد قرارداد نداشت، اما با پافشاری ما در نهایت مسئولان آدیداس رضایت دادند. هرچند حق کپی رایت در بسیاری از کشورها رعایت نمیشود، اما ایران در این زمینه سابقهای طولانی دارد.
ممبینی درمورد اینکه آیا لباسهای تیم ملی ایران در آلمان تولید میشود یا امارات، گفت: تولیدی آدیداس در امارات وجود ندارد. دفتر نمایندگی خاورمیانه آدیداس در امارات است. به همین دلیل برای اینکه مجبور نشویم به آلمان برویم از امارات لباسهای تیم ملی را تهیه کردیم. آدیداس در کل دنیا نمایندگیهای مختلفی دارد که هر کشور بر اساس منطقهای که در آن قرار گرفته است به نمایندگی مورد نظرش مراجعه میکند.
ممبینی درباره گلایههای برخی از مردم نسبت به واریز نشدن پول هایشان پس از قرعه کشی بلیتهای جام جهانی و دریافت نکردن این بلیتها بیان کرد: فدراسیون فوتبال بلیتهایی از فیفا در اختیار گرفت تا هوادارانی که در سرما و گرما حامی تیم ملی هستند با استفاده از کارتهای بانکی کشورمان بتوانند بلیت بازی تیم ملی را تهیه کنند. تمام بلیتها به فروش رفته و قرعه کشی هم انجام شده است. پول افرادی که در قرعه کشی برنده نشده اند به حساب آنها باز میگردانیم و افرادی هم که در قرعه برنده شدن به زودی FAN IDهای خود را دریافت میکنند.
او در مورد تعداد بلیتهای فروخته شده برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اظهار کرد: ۸ درصد ظرفیت ورزشگاه میزبان بازیهای ایران در جام جهانی در اختیار فدراسیون قرار گرفته است که تمام بلیتها به فروش رسید. در مورد ۲۱۰۰ بلیتی هم که در اختیار خانواده فوتبال ایران قرار دارد تاکنون تصمیم خاصی نگرفته ایم. با هیئت ها، اتحادیه فوتبال و باشگاهها مکاتبه کرده ایم که اگر اعضای آنها قصد تماشای بازیهای تیم ملی در جام جهانی را دارند این بلیت ها را در اختیارشان بگذاریم. باید از علی خطیر هم که برای بلیت فروشی جام جهانی زحمت کشید تشکر کنیم. او اکنون برای دیدار با خانوادهاش به خارج از کشور رفته است و به زودی در محل کارش در فدراسیون حاضر میشود.
ممبینی در مورد اینکه شنیده میشود فدراسیون فوتبال قصد دارد به برخی خبرنگارانی که آی دی کارتهای جام جهانی را در اختیار ندارند ۲ تا سه بلیت جام جهانی بدهد تا آنها با هزینه خودشان به روسیه بروند، گفت: از نظر من اگر فدراسیون چنین کاری هم انجام دهد، ایرادی ندارد.
او درباره به فروش رفتن ۲۱۰۰ بلیت سهمیه خانواده فوتبال ایران اظهار کرد: فدراسیون برای دراختیار گرفتن هر یک از این بلیتها ۲۱۰ دلار پول داده است و باشگاهها میتوانند با خرید این بلیتها از فدراسیون آن را به مربیان یا پیشکسوتان بدهند.
سرپرست کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال درباره نظارت این فدراسیون روی فعالیت آژانسهای مسافرتی در اعزام هواداران به جام جهانی گفت: بلیت فروشی تنها از طریق سایت فیفا و فدراسیون انجام میشود. بارها از طریق سایت فدراسیون به هواداران اطلاع دادیم که مراقب فعالیت برخی آژانسها باشند. اگر اتفاقهای بدی در این زمینه رخ دهد فدراسیون مقصر نیست، اما با برخی آژانسهای معتبر مذاکراتی انجام داده ایم تا درصورت فراهم شدن شرایط مقدمات اعزام تماشاگران را فراهم کنند. در کل برخی مسائل دست ما نیست، اما فدراسیون از آژانسهایی که با آنها صحبت کرده خواست گزارشی از هتلهای محل استقرار هواداران تیمملی را به ما ارائه دهد. تنها فعالیت آژانسهای قانونی مورد تائید ما است. البته حتی فعالیتهای برخی آژانسهای مسافرتی هم که با ما صحبت کردند به شکل اصولی نبود. به تمام این موسسهها گفتیم پیشنهادهایشان را به ما اعلام کنند تا بتوانیم بهترین و قانونمندترین آژانس را به مردم معرفی کنیم چراکه وظیفه ما تسهیل حضور هواداران تیم ملی در جام جهانی است.
انتهای پیام/