معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۱۱۷ درصد رشد اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی را شاهد بودیم.

رشد اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید جواد حسینی در دیدار با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید تقویت شود؛ و تقویت زنجیره کتابخوانی شامل حلقات مختلفی از زنجیره کتابخوانی می‌شود که پدید آورندگان، نویسندگان ومترجمین در حلقه اول این زنجیره قرار می‌گیرند و در حلقه دوم ناشران کتاب قرار می‌گیرند.
 

وی گفت: حلقه سوم کتاب فروشی‌ها و کتاب فروشان هستند و در استان ۴۰۰ کتابفروشی وجود دارد؛ و حلقه چهارم کتابخانه‌های استان هستند که از اهمیت وِیژه‌ای برخوردارند. در استان خراسان رضوی ۲۰۵ کتابخانه عمومی وجود دارد که تقویت کمی و کیفی آن‌ها باید مورد نظر قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: حلقه پنجم این زنجیره شامل کتابخوانان و کتابدانان می‌گردد و بالا بردن سرانه کتابخوانی، آشتی دادن مردم با کتاب و افزایش عضویت در کتابخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی گفت: ما هم اکنون ۷۴ هزار عضو کتابخانه عمومی داریم که امسال رشد ۳۰ درصد را هدف گذاری کرده ایم و برگزاری نشست‌های کتابخوانی حتی با مدیران دستگاه‌ها و فرمانداران برای فرهنگ سازی مورد نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در سال گذشته ۳۰۰ نشست کتابخوانی برگزار شد و ۲ هزار نفر در آن شرکت کردند. برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی ایجاد کتابخانه‌های سیار مدارس در این راستا منشاء اثر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۵ درصد رشد کتابخانه‌ها را شاهد بودیم و ۱۵ درصد عضویت در کتابخانه ها، ۸۰ درصد افزایش مراجعین به کتابخانه هاو ۱۲ درصد افزایش نسخ کتاب در کتابخانه‌ها را شاهد بودیم که امسال باید این روند افزایش یابد.

حسینی افزود: حلقه بعدی زنجیره فرهنگ کتاب و کتابخوانی کتابداران هستند که آن‌ها جهادگران عرصه فرهنگ می‌نامند و در نهایت در این زنجیره در حلقه بعدی کتاب یاران و خیرین کتاب و کتابخانه قرار می‌گیرند و نیز تشکل‌ها و سمن‌های فعال در این عرصه که باید حمایت و تقویت و گسترش این تشکل‌ها در دستور کار ویژه قرار گیرد.

وی گفت: در طول دولت تدبیر وامید بیش از ۲ هزار روستا در کشورباشگاه برگزاری جشنواره کتاب قرار گرفتند و روستا‌های دوستدار کتاب مشخص شدند. در استان خراسان هم در طرح روستای پاک یک شاخص دارا بودن دوستدار کتاب است که امسال نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در دولت  جام باشگاه‌های کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان در ۱۰۰ شهر کشور برگزار شده است و تاکنون ۲ هزار باشگاه با ۲۰ هزار عضو تشکیل شده است که این رویه باید در استان تقویت شود.

حسینی گفت: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی که در سال گذشته ۷۳ هزار شرکت کننده داشت و ۱۱ درصد شرکت کنندگان کشور را شامل می‌شد از برنامه‌های موفقی است که امسال نیز باید تقویت شود.

وی افزود: نوزدهمین نمایشگاه بین الملی کتاب در خراسان رضوی به خوبی برگزار شد و بیستمین نمایشگاه با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۱۱۷ درصد رشد اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی را در استان شاهد بودیم. در عین حال ۳۳ پروژه نیمه تمام وجود دارد و خصوصا کتابخانه مرکزی مشهد که باید تلاش مضاعف جهت حل مشکلات آن‌ها و انجام این پروژه‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام//م. ن


رشد ۱۱۷ درصدی اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.