کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی‌های پی درپی چند سال گذشته به ویژه سال زارعی ۹۶-۹۷ سبب کاهش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی آبدهی ۷۶۰ رشته قنات این استان شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مهدی خاشی قلعه نو  گفت: هم اینک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی ادامه داد: خشکسالی همچنین سبب کاهش ۴۰ درصدی ۶۰۰ رشته قنات و ۶۰ درصدی ۵۶۰ رشته قنات دیگر این استان شده است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به قنوات این استان ضروریست شرکت آب منطقه‌ای مجوز افزایش طول قنوات را صادر و از برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز به طور جدی جلوگیری کند.

خاشی قلعه نو نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز و نظارت مستمر بر عملکرد این چاه‌ها را از دیگر اقدامات ضروری برای جلوگیری از آسیب جدی به قنوات سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ۱۰۰ درصد گستره این استان از سال گذشته دچار خشکسالی در درجات متوسط، شدید و بسیار شدید شده است.

الله بخش ریگی اظهار داشت: خشکسالی این مدت در ۵۵ درصد از گستره سیستان و بلوچستان شدید، ۳۴ درصد بسیار شدید و ۱۱ درصد متوسط گزارش شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های سیستان و بلوچستان در سال زراعی ۹۶-۹۷ گفت: از یکم مهرماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین امسال میزان بارش‌های این استان تقریبا ۲۰ میلی متر اعلام شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۶ درصد و نسبت به بلند مدت خود ۷۸ درصد دچار کاهش بارندگی بوده است.

انتهای پیام/گ

خشکسالی قنات ها در سیستان وبلوچستان

برچسب ها: وزارت جهاد کشا ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار