معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : با اجرای طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی میزان سزارین در استان خراسان شمالی ۱۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ سید احمد هاشمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان این که شعار سال هفته سلامت هفته اول اردیبهشت،  پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جاست، افزود: با اجرای طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی میزان سزارین با کاهش ۱۲ درصدی از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافت.
وی هدف نظام سلامت را دسترسی مردم به خدمات سلامت با توسعه و بهبود مراکز خدمت رسانی اعلام و اظهار کرد: مشارکت و استقبال جامعه از این خدمات باعث تقویت پایگاه‌های سلامت می‌شود.
هاشمی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در روستا‌های خراسان شمالی از سال ۸۴ گفت:  از زمان اجرای طرح تحول سلامت در هر مرکز بهداشتی درمانی یک تا سه پزشک خانواده برای ارائه خدمات به مردم حضور دارند، اما در مناطق شهری هنوز این برنامه اجرا نشده است.
وی گفت: در این راستا خراسان شمالی جزو ۱۰ استان پایلوت کشوری است که امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت‌ها در ۲ سال آینده این مهم در مناطق شهری هم اجرا شود.
وی با بیان این که واکسیناسیون نیز به صورت رایگان از سال ۸۳ در استان انجام می‌شود افزود: هزینه درمان و تشخیص بیماری‌های عفونی مانند سل، ایدز رایگان است، برای مثال یک دوره درمان بیماری سل بین هشت تا ۱۰ میلیون ریال برای خانواده‌ها هزینه دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی بیان کرد: دارو‌های بیماری ایدز نیز برای هر نفر بیش از پنج میلیون ریال در هر ماه هزینه دارد که به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی همچنین گفت: غربالگری برای قند خون و کلسترول به صورت رایگان انجام می‌شود و به دلیل اینکه اعتقاد بر این است که ۵۰ درصد از افرادی که دیابت دارند از بیماری خود آگاه نیستند.
هاشمی در ادامه مصرف قلیان را از معضلات گریبانگیر خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: مصرف هر بار قلیان معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار برای انسان ضرر دارد و منجر به بروز بیماری‌هایی از قبیل: سرطان ، بیماری تنفسی می‌شود.
وی اظهارکرد: خوشبختانه مجوز استفاده از قلیان در سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌های خراسان شمالی داده نشده است و امیدواریم این اتفاق هم رخ ندهد.
وی گفت: طی سه سال گذشته افزون بر ۸۰۰ تخت بیمارستانی در استان و افزون بر ۱۰۰ هزار متر مربع به حوزه سلامت خراسان شمالی اضافه شده است.
وی در ادامه بیان کرد: خراسان شمالی دارای ۳۰۷ خانه بهداشت ، ۷۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی ، ۳۰ پایگاه بهداشت شهری و ۳۵ مرکز جامع سلامت است
گفتنی است: افتتاح اورژانس پایگاه شماره ۴ باقرخان و کلینیک ویژه دندانپزشکی بیمارستان امام رضا، راه اندازی بخش روان و رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام رضا، راه اندازی واحد استروک سکته مغزی و بخش دیالیز بیمارستان امام حسن و انجام غربالگری سلامت و خطرسنجی در حاشیه شهر را از برنامه‌های هفته سلامت در استان خراسان شمالی عنوان کرد.
انتهای پیام/ ب

 

خراسان شمالی دارای ۳۰۷ خانه بهداشت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.