به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، اظهار کرد: ماموریت گرا کردن دانشگاه ها ما را به سمت باز طراحی مأموریت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی براساس فلسفه تأسیس، توانمندیها و الزامات ملی و کلان کشور دعوت میکند و باید اذعان کرد بخشی از خالی ماندن ظرفیت دانشگاهها مربوط کاهش جمعیت در بخش داوطلبان آموزش عالی و قسمت دیگر نیز مربوط به سیاستهای گسترش بیرویه و عدم توجه به مأموریتگرایی مراکز آموزش عالی بوده است.
وی ضرورتهای اجرایی و تاکیدات قانونی برای انجام سطح بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مواردی از قبیل اطلاع مدیران دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از جایگاه خود در آموزش عالی کشور، ایجاد رقابت سالم میان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و توجه به نقاط ضعف و قوّت و تلاش موثر مدیران مراکز آموزش عالی برای ارتقای وضعیت دانشگاه خود را میتوان از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.
شریعتی نیاسر به طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اشاره و تصریح کرد: در این طرح، با هدف ارتقای کیفی، مؤسسات آموزش عالی به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم شدهاند که مؤسسات در حال توسعه باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند تا در حوزه عملکردی، سطح کیفی آنها افزایش یابد.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین کمک به توسعه هدفمند آموزش عالی براساس جایگاه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، تقویت همکاریهای علمی و بین المللی و بهره وری بیشتر دانشگاهها در نظام تصمیم گیری کشوررا از دیگر اهداف این طرح برشمرد.
شریعتی نیاسر با اشاره به کثرت مراکز آموزش عالی و همچنین افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف گفت: کثرت جمعیت دانشجویی از جنبهای موجب خیر و برکت است و از این فرصت میتوان در جهت اعتلای کشور استفاده کرد؛ اما بخش منفی آن اینجاست که اگر این رشد کمی با یک رویکرد کارشناسانه همراه نباشد بر کیفیت آموزش عالی کشور تاثیر سوء برجای میگذارد.
وی با ارائه آماری از وضعیت دانشجویان دکتری در حال تحصیل در دانشگاههای کشور گفت: از تعداد ۴۶۰۰۰۰۰ دانشجوی کشور، حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر دانشجوی دکترا هستند که اکثراً تمایل دارند عضو هیئت علمی دانشگاهها شوند.
شریعتی نیاسر اضافه کرد: پذیرش اعضای هیئت علمی سالانه حداکثر ۲۵۰۰ نفر است که حدود ۲۰۰۰۰ نفر متقاضی دارد که ۱۵۰۰۰ نفر آن در جامعه به کارهای دیگر مشغول هستند که سرمایه گذاری دولت با این هدف در خصوص دانشجویان دکترا صورت نگرفته است و به همین خاطر در سال تحصیلی جدید پذیرش دانشجوی دکتری را محدود کرده ایم.
وی افزود: یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم واگذار شده است؛ دست یابی مراکز علمی معتبر کشور به تراز جهانی است که رسیدن به این هدف نیازمند توجه ویژه به جایگاه دانشگاهها در نظامهای رتبه بندی است که در همین راستا، رتبه بندی مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی کشور از سال ۱۳۹۳ آغاز شد.
شریعتی نیاسر گفت: سطح بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور از خرداد ۹۳ با سطح بندی موسسات آموزش عالی غیر دولتی آغاز شد و نتایج آن در بهمن ماه ۹۴ اعلام شد که براساس آن تمام مراکز آموزش عالی غیر دولتی در پنج سطح تقسیم بندی شدند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی که به معاونت آموزشی وزارت علوم واگذار شده است، ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز جهانی است که در این خصوص با فراخوانی که به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کل کشور ابلاغ شد، ۲۲ دانشگاه و مرکز پژوهشی اعلام آمادگی کرده و برنامه خود را ارائه کردند که برنامه ۱۶ موسسه برگزیده شد که دانشگاه خوارزمی هم در میان این مراکز بود.
شریعتی نیاسر افزود: این طرح از مهمترین طرحهایی است که میتواند آینده آموزش عالی را در سطح جهانی مطرح کند.
وی همچنین اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی را از مهمترین برنامههای وزارت علوم در حوزه آموزشی عنوان کرد و گفت: در این راستا نظام آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است و طرح مدیریت منطقهای با هدف تمرکز زدایی از بخش ستادی آموزش عالی و همافزایی در مناطق ۱۰ گانه، تدوین شده و به زودی ابلاغ میشود.
انتهای پیام/