وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا امکان تبادل زندانیان میان دو کشور را به تغییر رویکرد خصمانه واشنگتن مشروط کرد.

ظریف: درصورت تغییر رویکرد آمریکا، امکان تبادل زندانیان وجود داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت در صورت تغییر رویکرد آمریکا امکان تبادل زندانیان با این کشور وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: قوه قضاییه در ایران مستقل است، همانگونه که در آمریکا این چنین است، و ما نمی‌توانیم در تصمیمات آن اعمال نفوذ کنیم.

ظریف در ادامه‌ی گفتگو با «مارگارت برنان»، مجری شبکه سی‌بی‌اس، ضمن انتقاد از مواضع واشنگتن درخصوص اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران گفت: آمریکا باید به این موضوع (آزادی اتباع آمریکایی) به دید گفتگو با یک کشور مستقل نگاه کند و اگر این مسئله اتفاق بیفتد، آمریکا متوجه تغییر خواهد شد.

وی خطاب به مجری شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد: شما با بی‌احترامی به یک کشور یا به مردم و دولت آن و بیان اظهاراتی چون لزوم تغییر نظام ایران نمی‌توانید با آن وارد گفتگو شوید. شما [با چنین اظهاراتی] فضایی برای شکل‌گیری یک گفتگوی واقعی باقی نمی‌گذارید.

ظریف ادامه داد: آمریکا هیچگاه ایده تغییر رژیم در ایران را رها نکرده است و اکنون آنها با صراحت بیشتر دارند این موضوع را اعلام می‌کنند؛ در حالیکه آنها به دیکتاتورهایی در منطقه ما عادت کرده‌اند که همیشه به حمایت آنها متکی بوده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها طی این ۴۰ سال  انواع تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرده‌اند، تاکید کرد: سرنگونی جمهوری اسلامی یک توهم است.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال «مارگارت برنان» که بار دیگر از او پرسید آیا ایران آمادگی دارد که مانند زمان اوباما، زندانیان دو کشور با یکدیگر مبادله شوند، گفت: این مسئله (آزادی زندانیان) قطعا از منظر بشردوستانه امکان‌پذیر است اما نیازمند تغییر رویکرد آمریکاست.

وی در عین حال در این مصاحبه تاکید کرد که شرایط جسمی اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران به دقت تحت نظر است و به سلامتی آنان توجه می‌شود.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره سوریه گفت: باید درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، یک تحقیق بین‌المللی و بی‌طرفانه انجام گیرد. وی ادامه داد: عربستان و شرکایش اعتقاد داشتند می‌توانند ظرف سه هفته بشار اسد را سرنگون کنند اما ما اکنون در حال وارد شدن به پایان هفتمین سال درگیری در سوریه و چهار ساله شدن جنگ در یمن هستیم.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: هیچ راه حل نظامی برای بحران‌های منطقه ما وجود ندارد. باید دیگران خواسته مردم کشور سوریه و یمن را بپذیرند. از همان ابتدا حضور نظامیان آمریکا در سوریه، غیر قانونی و مغایر با همه قوانین بین‌‎المللی بوده است.

ظریف درباره تنش‌های اخیر در منطقه نیز گفت: اعتقاد ندارم که ما در حال حرکت به سمت یک جنگ منطقه‌ای هستیم اما معتقدم که متاسفانه اسرائیل همچنان در حال ادامه نقض قوانین بین‌المللی است. آنها با نقض حریم هوایی و حاکمیت سرزمینی سوریه در حال تشدید تنش هستند.

وی همچنین با اشاره به ساقط شدن جنگنده رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان گفت: سوری‌ها توانستند یکی از هواپیماهای آنها را ساقط کنند و به یک افسانه (برتری هوایی رژیم صهیونیستی) در منطقه پایان دهند.

وزیر خارجه ایران همچنین در این مصاحبه که پیشتر بخش‌هایی از آن منتشر شده بود، گفت: در صورتی که ترامپ تحریم‌های ایران را برقرار کند، ایران نیز آماده است برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. وی اضافه کرد: اگر رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم رسمی برای خروج از توافق بگیرد، آن موقع تصمیماتی که در داخل و خارج از برجام برای ما مهیا است، اتخاذ خواهیم کرد؛ همانطورکه آمریکا عادت دارد بگوید، همه گزینه‌ها روی میز است.

وی تصریح کرد: «ما گزینه‌هایی آماده کرده‌ایم که از جمله آن‌ها از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی بیشتر از گذشته است. واضح است بقیه کشورها نمی‌توانند انتظار داشته باشند ما به توافقی پایبند باشیم که نقض شده است.»

ظریف گفت: اگر طرفهای اروپایی برجام می‌خواهند کاری کنند باید توافق را پایدار کنند و برای چنین کاری نباید به درخواست‌های اضافی آمریکا بپردازند بلکه باید آمریکا را به تعهداتش در توافق مقید و پایبند کنند.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه که روز جمعه منتشر شد (اینجا)، گفت: مایک پمپئو، گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا و رئیس کنونی سیا در جلسه هفته گذشته در سنا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد.

وی افزود: اعتراف پمپئو در جلسه استماع کنگره اعترافی دیرهنگام است، اما نشان می‌دهد که وجود تحریم‌ها علیه ایران بی‌دلیل بوده است.

وزیر خارجه کشورمان سپس با اشاره به این اعترافات و اینکه ایران به دنبال بمب هسته‌ای نبوده است، گفت: حال آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها را برگرداند در حالی که ما به دنبال ساخت بمب نبوده‌ایم؟!

انتهای پیام/

مصاحبه ظریف با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی آمریکا به برجام پایبند نیست چرا ما باشیم باید هسته ای را ارتقا بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهتره در تبادلات زندانیان بیشتر دقت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهتره در تبادلات زندانیان بیشتر دقت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
امیدوارم تبادل زندانیان انجام شه
آخرین اخبار