سیستم نظام مراقبت سندرمیک برای نخستین بار در خاورمیانه در گیلان طراحی و تدوین شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ شاهرخ یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشستی که به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت امروز در مرکز بهداشت رشت برگزار شد گفت: سیستم نظام مراقبت سندرمیک ۲ سال پیش با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر  برای نخستین بار در خاورمیانه در گیلان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس طراحی این سامانه قبل از اپیدمی شدن بیماری‌های واگیر ، با اولین نشانه آن را شناسایی و مهار خواهیم کرد افزود: این سامانه پیش‌تر فقط در کشور‌های توسعه یافته طراحی و تدوین شده یبود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن قدردانی از فعالان حوزه نظام مراقبت سندرمیک خاطر نشان کرد: سال گذشته کارشناسان بهداشت جهانی با حضور در گیلان از نزدییک سیستم نظام مراقبت سندرمیک را بازدید کردند و ضمن ارزیابی کردن موفق این سامانه، آن را به عنوان الگوی برتر حوزه سلامت به کشور‌های در حال توسعه از جمله حاشیه خزر و آسیای میانه نیز پیشنهاد کردند.

شاهرخ یوسف زاده همچنین به شیوع بیماری‌های غیر واگیر، از جمله دیابت، فشارخون، قلبی- عروقی و سرطان اشاره کرد و گفت: سرطان‌ها امروزه در راس بیماری‌های غیر واگیر قرار دارند و جزء تهدید‌های اصلی سلامت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سرطان دستگاه گوارش از جمله معده و روده، و همچنین پرستات و پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها در استان گیلان است از راه اندازی ثبت سامانه سرطان در استان خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با راه اندازی این سامانه، ضمن شناسایی تعداد سرطان، سن و گروه جمعیت همچنین راه‌های تشخیص و درمان نیز ارائه می‌شود.

شاهرخ یوسف زاده از راه اندازی ۳ مرکز سرطان درآینده نزدیک در شهر‌های تالش، انزلی و لاهیجان خبر داد و افزود: مرکز اصلی سرطان در رشت و در بیمارستان رازی رشت فعال است.

در ادامه این نشست تخصصی همچنین غلامرضا صادقی مسئول دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سیستم ثبت سرطان یرای نخستین بار به صورت پایلوت در استان گیلان و همدان راه اندازی شد و گیلان جز استان‌های پیشگام در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه سرطان تیروئید به ویژه میان بانوان در گیلان رو به افزایش است افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در گیلان ۱۱۸ نفر مبتلا به سرطان می‌شوند.

مسئول دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گروه سنی ۶۰ تا ۶۹ سال بیشترین آمار مبتلا به سرطان در استان هسستند خاطر نشان کرد: شهر‌های انزلی، لنگرود و صومعه سرا بیشترین آمار مبتلا به سرطان و شهر‌های رضوانشهر، رودبار و تالش کمترین آمار ابتلا به سرطان را دارند.

همچنین در ادامه این نشست محمد عباسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سامانه نظام مراقبت سندرمیک در راستای ارتقای سلامت، تداوم نظام مراقبت و مهار بیماری‌های واگیر دار طراحی و تدوین شده است.

وی بر تغذیه سالم، سبک زندگی، تحرک اشاره کرد و افزود: باید مردم و مسئولان همگام با یکدیگر در ارتقای سلامت بکوشند.

 

انتهای پیام/م.ع

طراحی و تدوین سیستم نظام مراقبت سندرمیک برای نخستین بار در خاورمیانه در گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.