ثبت خاطرات شخصی خوب است، اما درست نیست که به قیمت ثبت خاطره شخصی خودمان یک خاطره جمعی را مخدوش کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛از همان کودکی به ما یاد دادند که استفاده از قلم و مداد برای ثبت خاطرات و احساسات خوب است، اما هر چیزی جا و مکان خودش را دارد. البته این حرف فقط منحصر به دوران کودکی نبود و در همه دوران‌های زندگی مصداق پیدا می‌کند.

ثبت خاطرات شخصی خوب است اما...

انسان همواره علاقه خاصی به ثبت خاطرات خودش دارد به عنوان مثال تمدن‌های بزرگ جهان از گذشته تا به امروز سعی کرده‌اند که خاطرات، تجربیات و احساسات خودشان را به اشکال مختلف ثبت کنند و هرگز تصور نمی‌کردند که این خاطرات ثبت شده روزی در مرکز توجه اقشار مختلف جوامع قرار بگیرند و میراث فرهنگی به حساب بیایند البته ثبت خاطرات شخصی قالب‌های مختلف دارد مثلا افراد می‌توانند در قالب نگارش کتاب، خلق یک اثر هنری و انداختن یک عکس یادگاری، خاطرات خود را برای همیشه در دفتر پربار تاریخ ثبت و ضبط کنند.

ثبت خاطرات شخصی خوب است اما...

گاهی ثبت خاطرات به شیوه نامناسب منجر به انجام یک حرکت ناهنجار می‌شود به طور مثال افرادی که برای مرور گوشه‌ای از تاریخ کشورشان از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی بازدید می‌کند به طور حتم علاقه دارند که این خاطره زیبا و به یاد ماندنی را در جایی ثبت کنند و برخی از آن‌ها به دلیل بی اطلاعی از میزان اهمیت بنا‌های تاریخی و لزوم حفظ این جاذبه‌های گردشگری کشور تلاش می‌کنند که با وسایل مختلف خاطره شخصی خود را روی بدنه بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ثبت و ضبط کنند و این امر به طور حتم یک کار ناهنجار است، زیرا این بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در گذر زمان تبدیل به خاطره جمعی جامعه شده‌اند و دیگر به یک فرد یا یک خانواده مشخص تعلق ندارند بنابراین درست نیست که به قیمت ثبت خاطره شخصی خودمان یک خاطره جمعی را مخدوش کنیم.

ثبت خاطرات شخصی خوب است اما...


طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان در هفته‌های اخیر در حاشیه بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین، تخریب انسانی را جدی‌ترین تهدید برای بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کشورمان دانست. این امر زمانی ملموس‌تر است که به بنا‌های تاریخی سری می‌زنیم و متوجه می‌شویم که برخی از دیوار‌های این بنا‌ها با جوهر خودکار یا اثر مداد مخدوش شده‌اند.

در اینجا باید گفت تخریب انسانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در اکثر مواقع هزینه گزافی را به نهاد‌هایی که موظف به صیانت جاذبه‌های گردشگری کشورمان هستند، تحمیل می‌کند. البته همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و در برخی از مواقع کارشناسان متوجه می‌شوند که رفع کامل اثرات این تخریب‌های انسانی امکان‌پذیر نیست.

بهتر است که نهاد‌هایی که موظف به صیانت از جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی کشورمان هستند، توجه بیشتری به آموزش نحوه نگهداری از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به اقشار مختلف جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشند البته شواهد نشان می‌دهند که تا به امروز اقداماتی در این راستا انجام شده است. اقشار مختلف جامعه نیز در زمان بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی باید خود را مالک و وارث این بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی بدانند و نگذارند خدشه‌ای به  جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی وارد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۹:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
صنعت گردشگری درشهرستان ساوه نیاز به همکاری بین بخشی ومشارکت مردمی دارد
آخرین اخبار