مدیر کل میراث فرهنگی، خراسان رضوی؛

پاکستان جز کشورهای هدف خراسان رضوی برای جذب گردشگر است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: جذب زائر و گردشگراز کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان وهندوستان برنامه ریزی شده که پاکستان جزو کشورهای هدف خراسان رضوی برای جذب گردشگراست.

پاکستان جز کشورهای هدف خراسان رضوی برای جذب گردشگر استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛مکرمی فر در نشست مشترک توسعه روابط زیارتی و گردشگری ایران و پاکستان گفت:: چند ماه قبل هیئتی از خراسان رضوی به اسلام آباد رفته و مذاکراتی پیش نویس تفاهم نامه‌ای را تبادل گردشگر امضا کرده اند اکنون نیز هیئت پاکستانی به ایران آمده تا ضمن آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های زیارتی و گردشگری خراسان رضوی و مشهد مذاکرات و تفاهم نامه را نهایی کنیم.

وی افزود: برنامه تبادل گردشگران در ۳ قالب هوایی، زمینی و دریایی انجام خواهد شد، در سفر‌های دریایی تردد از بندرکراچی به چابهار، درتردد‌های ریلی از طریق قطار‌های گردشگری وارد سیستان و بلوچستان و سفر‌های هوایی از طریق پرواز‌های مستقیم به مشهد برنامه ریزی و تفاهم شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات ما این است که هزینه‌ها را مشهد وهمچنین درشهر‌های مقصد گردشگران ایرانی در پاکستان کاهش دهیم تا تبادل زائرو گردشگر افزایش یابد.

مکرمی فر افزود: علاوه بر کاهش هزینه اقامت، هم چنین کاهش هزینه‌های غذا نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که بسته‌های فرهنگی و اقتصادی برای زائران و گردشگران پاکستانی برنامه ریزی شده است، گفت: صنایع دستی بی نظیر خراسان رضوی به عنوان سوغات زائران و گردشگران پاکستانی به آن‌ها عرضه خواهد شد که در تحرک اقتصادی در حوزه هنرصنایع دستی و افزایش صادرات چمدانی نقش موثری دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود:اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی ما را کنار هم جمع کرده تا در راستای توسعه گردشگری بین ایران و پاکستان مذاکره و تفاهم کنیم.

مکرمی فر درباره قدمت تاریخی خراسان رضوی گفت: آثار فرهنگی که در دهانه کشف رود کشف شده، ۸۰۰ هزارسال قدمت را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که ۱۶۰۰ اثر ازاستان خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود: قنات قصبه گناباد تنها اثر تاریخی ثبت در فهرست آثار جهانی است و ۳ پرونده از خراسان رضوی برای ثبت جهانی به میراث فرهنگی کشور ارسال شده است که این نشان می‌دهد علاوه بر مضجع نورانی حضرت رضا (ع) که خورشید گردشگری استان و کشور است، ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فوق العاده‌ای دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به برخی زیرساخت‌های گردشگری استان افزود: خراسان رضوی آمادگی پذیرش روزانه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار گردشگر را دارد.

مکرمی فر تاکید کرد: محور گردشگری خراسان رضوی، گردشگری مذهبی است، اما در کنار آن ظرفیت‌های گردشگری مفاخر، مشاهیر، طبیعت و ... نیز وجود دارد و توریست با هر ذائقه‌ای به خراسان رضوی بیاید خواهد توانست از این استان بازدید کند.

وی افزود: براساس نظریات بیشتر کارشناسان گردشگری در دنیا سه الزام شامل اقامت، پرواز مستقیم و امنیت باید وجود داشته باشد که ما این سه مورد را در خراسان رضوی داریم و پاکستان تنها کشوری است که با ۴ نوع دریایی، هوایی، راه آهن و زمینی می‌تواند به خراسان رضوی سفر کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مدل سفر‌های ارزان برای زائران کشورپاکستان با همکاری بخش خصوصی ایران در حوزه اقامت و غذا را مطرح کرد و گفت: امیدوارم شاهد تور‌های زیارتی و گردشگری بین دو کشور باشیم.


درطول سال حدود ۲۵۰ هزار نفر پاکستانی به ایران سفر می‌کنند


 مدیر امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در ادامه این نشست  با اشاره به جمعیت ۳۰ میلیونی زائرمشهد الرضا (ع) در طول سال گفت: درطول سال حدود ۲۵۰ هزار نفر پاکستانی به ایران سفر می‌کنند در حالی که این کشوربیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد وافرادی زیادی تمایل به سفر به ایران دارند وهم چنین جمعیت زیادی در ایران علاقه‌مند به سفرپاکستان هستند.

موسوی افزود:در تفاهم اولیه که پیش نویس آن را در پاکستان امضا کردیم قرار شد کمیته‌هایی در دو کشور تشکیل شود که درخراسان رضوی این کمیته تشکیل شده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بسته‌های سفردوجانبه تهیه شده است و آمادگی داریم که این ارتباطات اجرایی شود.

 چودهری عبدالغفورخان مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری پاکستان هم در ادامه این نشست با قدردانی از این ارتباط و حضور ایرانی‌ها در پاکستان گفت:  اکنون ما نه تنها گردشگری را توسعه می‌دهیم بلکه با توسعه گردشگری امت دو کشوراسلامی را متحد می‌کنیم و شعر علامه اقبال برای اتحاد امت اسلامی تعبیر می‌شود.

وی افزود: با توجه به جلسه اسلام آباد قرار بر این شد که کارگروه‌هایی تشکیل شود و همان طور که شما کار کردید ما نیز کارگروه‌ها را فعال کردیم و در زمینه‌های توریسم سلامت، توریسم علمی وتوریسم فرهنگی و از همه مهم‌تر که توریسم فرهنگی و زائربرنامه ریزی کردیم.

مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری پاکستان گفت: دیروز به حرم مطهر رفتم و زیارت فوق العاده‌ای داشتم وقتی به کنار ضریح حضرت رفتم و از امام رضا (ع) خواستم که کمک ما کند تا با این ارتباط وحدت امت اسلامی افزایش پیدا کند.

عبدالغفور خان به متن نوشته شده برای تفاهم نامه اشاره کرد و افزود: در متن تفاهم نامه‌ای را که در اسلام اباد نوشتیم، بندی را ندیدم که عملی نباشد، تمام بند‌های تفاهم نامه کاملا قابلیت اجرایی شدن را دارد، بعد از ماه رمضان هیئتی به اسلام آباد بیاید تا تفاهم نامه را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری پاکستان تاکید کرد: این تفاهم نامه هر چه زودتر باید اجرایی شود و نباید این اقدام را به تاخیر بیندازیم.

عبدالغفورخان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری خراسان رضوی گفت: در مورد فضا‌های توریستی و میراث فرهنگی خراسان رضوی و مشهد تحت تاثیرصحبت‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی قرار گرفتم.

 مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری پاکستان که از مقامات ارشد حوزه گردشگری این کشور محسوب می‌شود با هیئت همراه دوشنبه این هفته وارد مشهد شده و پس از زیارت حرم حضرت رضا (ع) با تاسیسات و ظرفیت‌های گردشگری مشهد و خراسان رضوی آشنا شده و در نشست مشترک با مدیران خراسان رضوی برای تفاهم نامه همکاری در زمینه گردشگری مذاکره کردند.

پاکستان ۲۰۷ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۹۶ درصد مسلمان و ۲۰ درصد نیز شیعه هستند، ۴۶ میلیون نفر از جمعیت پاکستان شیعه هستند

انتهای پیام// ز. ج.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار