رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیرازگفت: بدون مطالعات دانشگاهی انتقال آب از خلیج فارس زیانبار است.

زیانبار بودن انتقال آب از خلیج فارس بدون مطالعات دانشگاهی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد جعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره زیانبار بودن انتقال  آب  از خلیج فارس به داخل کشور بدون مطالعات دانشگاهی گفت: باید دراین زمینه مطالعات دانشگاهی و علمی انجام و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقلیمی موضوع بررسی شود.

وی بیان کرد: برای ساخت کانال بزرگ آبی میان شمال و جنوب ایران باید به دیدگاه اقلیمی منطقه توجه شود، زیرا دارای ارزش سیاسی و اقتصادی برای دیگر کشور‌های جهان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه دریای خزر ۲۶ متر پایین‌تر از سطح دریای آزاد در جهان است، افزود: اگر جریان آب در این کانال مانند دریای آزاد در جهان باشد همه استان‌های شمالی کشور زیر آب می‌روند بنابراین باید آب با کنترل فراوان به دریا برسد.

ناظم السادات تصریح کرد: عبور آب از درون ایران از ۲ گذرگاه باختری، بندر انزلی، آبادان و خاوری گرگان و چابهار پیش بینی شده که در گذرگاه باختری، آب شور در دشت‌های حاصلخیز و پرجمعیت ایران و یا لایروبی نمک در این کانال‌ها که در پی تبخیر رخ می‌دهد بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: اگر کانل از پهنه‌های بیشتر کویر ایران عبور کند باید تمام جنبه‌های آن بررسی شود و کار‌های دانشگاهی نیز همراه با مدلسازی فیزیکی و کامپیوتری انجام شود تا بتوان پیامد چنین کاری را ارزیابی کرد.

انتهای پیام /ت

 صحبت های رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز درباره انتقال آب از خلیج فارس

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار