معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه حمل کالا از ایران، ۳ برابر هزینه حمل کالا از مسیر کانال سوئز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه حمل کالا از مسیر ایران ۳ برابر هزینه حمل کالا از مسیر کانال سوئز است.به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد تقی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیته سیاستگذاری و نظارت برگزاری اجلاس وزرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب اظهار کرد: در حال حاضر زمان سیر کالا از مسیر سنتی کانال سوئز در مقایسه با مسیر عبوری از ایران حدود دو برابر است اما هزینه‌های حمل کالا از این مسیرها، نشان‌دهنده 3 برابر بودن هزینه حمل از مسیر ایران است.

وی ادامه داد‌: پیش‌بینی می‌شود با اصلاح فرایندها و انجام اقداماتی همچون تعدیل عوارض حمل‌ونقلی، استانداردسازی تعرفه‌های ریلی و... می‌توان این هزینه را تا حد قابل قبولی در راستای افزایش توجیه‌پذیری مسیر ایران کاهش داد.

تقی‌زاده تصریح کرد: اقدامات لازم جهت بارگذاری اطلاعات کریدور در وب‌سایت جدید کریدور شمال جنوب  در دستور کار دبیرخانه کریدور قرار دارد.

امین ترفع، مدیر کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل نیز در این جلسه گفت: با توجه به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی فی‌مابین کشورهای همسایه از جمله ازبکستان و افغانستان و همچنین معرفی کریدورهای رقیب، به نظر می‌رسد برگزاری اجلاس وزرای شمال-جنوب می‌تواند سهم مهمی در نقش‌آفرینی ایران در منطقه ایفا کند.

وی افزود: تغییر نگرش به کریدورهای حمل‌ونقلی و لزوم انجام اقداماتی همچون تسهیل روادید، ایجاد پنجره واحد گمرکی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش همکاری‌های ریلی و جاده‌ای با سایر کشورها مبنای شکل‌گیری کریدورهای توسعه‌ای و تجاری جایگزین کریدورهای صرفاً حمل‌ونقلی به‌حساب می‌آید.

ترفع، با معرفی پروژه‌های گمرکی، تجاری و حمل‌ونقلی پیش از برگزاری اجلاس وزرا، ضرورت انجام هر یک از آنها و پیشنهاد تشکیل 6 6 کارگروه اجرایی تجاری و گمرکی، اصلاح فرایندها، مشوق‌های سرمایه‌گذاری لجستیکی، دبیرخانه کریدور و تهیه اسناد،دیپلماسی و رسانه و تشریفات جهت پیگیری موضوعات مطرح شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار