برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم بهاری شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت‌های روزمره، باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، موزه نقاشی پشت شیشه شهر تهران است که با مساحت یک هزار و 400 متری در سال 1309 شمسی بنا شده است. این موزه در بردارنده آثار متنوع و گوناگونی از هنر نقاشی پشت شیشه بوده و در یکی از بناهای قدیمی پایتخت واقع شده است.

شهرداری تهران در سال 1377 شمسی موزه نقاشی پشت شیشه را از مالک وقت آن خریداری کرده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داده است.

به لحاظ جغرافیایی موزه نقاشی پشت شیشه در خیابان سعدی، خیابان قائدی قرار دارد و دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان بوده و تنها موزه مستقل است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است. این موزه در بر گیرنده مجموعه عظیمی از نقاشی‌های پشت شیشه سراسر ایران است.

موزه نقاشی پشت شیشه تهران در  سال 1387 به شماره 2322 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

بازدید از موزه نقاشی پشت شیشه، فرصتی برای تماشای آثار هنرمندان ایرانی

ورود هنر نقاشی پشت شیشه به ایران از زمان صفویه

در تشریح تاریخچه نقاشی پشت شیشه در دنیا باید گفت که این هنر یکی از هنرهای بسیار کهن است که محل تولد و پیدایش آن یکی از کشورهای چین، مصر یا روم باستان بوده است،

قدیمی ترین نقاشی پشت شیشه متعلق به قرن سوم یا چهارم پیش از میلاد است و در محدوده کشور ایتالیا (منطقه آپولیا) به دست آمده است. این هنر در دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین وارد ایران شد و برخلاف دیگر هنرهای وارداتی بلافاصله بعد از ورود به کشور رنگ و بوی بومی به خود گرفت.

هنر نقاشی پشت شیشه به جهت اجرای طراحی معکوس و استفاده از رنگ‌های روشن و اکلیلی، نیاز به مهارت و قدرت قلم و طراحی و ظرافت ویژه دارد. حدود 450 اثر از آثار دوران صفویه، زندیه، قاجار، افشار و معاصر و تعدادی از آثار نقاشی علی اکبر صنعتی در موزه نقاشی پشت شیشه نگهداری می شود.

بازدید از موزه نقاشی پشت شیشه، فرصتی برای تماشای آثار هنرمندان ایرانی

شباهت هنر نقاشی پشت شیشه با نقاشی های قهوه خانه ای

نقاشی‌های به نمایش درآمده در موزه نقاشی پشت شیشه موضوعات گوناگونی را در برمی‌گیرد. از جمله موارد موجود در نقاشی‌های پشت شیشه در این موزه می‌توان به وجود تصاویر مربوط به انسان، گل و مرغ، تصاویر هندسی، حیوانات، بناهای تاریخی، مناظر شهری، طبیعت، نوشته و خطوط قرآنی، تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی و درباری و تاریخی، شاعران و هنرمندان، تصاویری از امامان، دراویش و عامه مردم در حالت‌های مختلف و تصاویر زنان به شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار و آثار مینیاتوری، از جمله موضوعات نقاشی‌های کار شده بر پشت شیشه اشاره کرد.

در بسیاری از نمونه‌ها تصاویر موجود در موزه نقاشی پشت شیشه موضوع آزاد بوده و در برخی دیگر شباهت زیادی میان آثار موجود در این موزه با نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مشاهده می‌شود.

بازدید از موزه نقاشی پشت شیشه، فرصتی برای تماشای آثار هنرمندان ایرانی

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران برای رفتن به موزه نقاشی پشت شیشه

موزه نقاشی پشت شیشه در خیابان سعدی و در نزدیکی ایستگاه مترو دروازه دولت واقع شده است و بنابراین بهترین مسیر برای رفتن این موزه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو است. دسترسی به این موزه از طریق خیابان پیچ شمیران نیز امکان‌پذیر بوده و به راحتی می توانید خود را به موزه نقاشی پشت شیشه در این محدوده برسانید. بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار