حجت الاسلام موسویان با برشمردن خصایص حضرت علی اکبر (ع)، درباره جایگاه عبادت در دوران جوانی نزد خداوند گفت.

حجت الاسلام سید جلال موسویان، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ویژگی های ظاهری و سیره رفتاری حضرت علی بن الحسین (ع) گفت: ما در نظام عالم، در جایی که زندگی می کنیم، به آن عالم ناسوت، جسم می گویند و از نشعه تبعیت می کند، بالاتر از عالم ناسوت، عالم ملکوت، بالاتر از آن عالم جبروت و بعد از آن عالم لاهوت را داریم، که رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) در مرتبه لاهوت هستند و به مرتبه معراج الهی رسیدند. بسیاری از بزرگان و علمای ما با اشاره به عالم ملکوت، مدیر و مسئول آن مرتبه الهی را حضرت علی اکبر (ع) بیان کردند، چراکه برای رسیدن به سیرملکوتی ما پس از رسول اکرم (ص) با پیروی از سیره و رفتار حضرت علی بن الحسین (ع) به عالم ملکوت خواهیم رسید.

وی افزود:پس از میلاد فرزند لیلا، حضرت علی اکبر (ع) شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم (ص) از نظر اخلاقی، چهره، گفتار و رفتار است، و این شباهت چیزی جز نشان و آیات الهی نیست، مرحوم بها الدینی درباره امام‌زادها اینگونه نقل می کند: «همه امام‌زاده ها هر کدام خاصیتی دارند، اما جمیع خواص امامزاده ها به حضرت علی اکبر (ع) رسیده است.» چون ایشان مدیر و کسی هستند که می توان برای رسیدن به عالم ملکوت به حضرت توسل کرد.

این سخنران و کارشناس دینی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از صفات و ویژگی های مهم حضرت، وقتی در نظام عالم ملکوت ولایت است، بیان کرد: ولایت عالم مختص امیرالمومنین (ع) است و صاحب ولایت ایشان هستند. ولی این نور ولایت‌مداری در وجود حضرت علی بن الحسین (ع) نیز تجلی کرده است، به همین دلیل وقتی ایشان در روز عاشورا برای رفتن به میدان از پدر اذن خواست، امام حسین (ع) به او فرمودند: «به خیمه ها برو و  از اهل خیمه ها خداحافظی کن.» وقتی ایشان رفتند زنان و اهل بیت (ع) مانع رفتن او شدند، اما امام حسین (ع) بیان کردند: «آرام باشید، جایگاه او نزد پروردگار است و حضرت علی اکبر (ع) ذات خدا را لمس کرده است.»؛ جالب است که بدانیم این جمله را رسول اکرم (ص) درباره امیر المومنین (ع) فرمودند، پس از این جهات نیر لازمه رسیدن به عالم ملکوت، ولایت امیرالمومنین (ع) و علی اکبر (ع) است.

خصیصه مهم حضرت علی اکبر(ع) از زبان امام صادق(ع)

حجت الاسلام موسویان با بیان روایتی از احادیث امام صادق (ع) گفت: شما در ایام اربعین حسینی یا در شهر عراق و بلاد عرب، خیمه ها را به شکل مخروطی می بینید، و این درصورتی است که چادرهای ایرانی و خیمه ها مربع و مستطیل شکل است. در همین راستا امام صادق (ع) در روایتی اهل بیت (ع) را به خیمه ای همانند کردند که 14 ستون دارد و ستون اصلی آن پیامبر اکرم (ص) است و حضرت علی اکبر (ع) «سرقبه» یا به زبان عربی «سُرادِق» (همان پرچم خیمه) است.

وی افزود: در بین خصایص رفتاری حضرت علی اکبر (ع) چندین ویژگی ایشان را می توانیم الگوی اصلی جوان های امروز قرار دهیم.اولین ویژگی حضرت(ع) تبعیت از پدر و مادر است، و بالاترین حفظ حریم، حفظ ادب و احترام پدر و مادر است که متاسفانه جوان های ما امروزه حرمت پدر و مادر را نگه نمی دارند.

این سخنران با اشاره به ولایتمداری و مطیع بودن حضرت علی اکبر (ع)، اظهار کرد: یکی از بالاترین ویژگی های حضرت، بحث ولایتمداری است، ما در زندگی و سیره حضرت علی اکبر (ع)، مطیع بودن از سه امام، امیر المومنین (ع)، حضرت حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) را شاهد بودیم.

حجت الاسلام موسویان در پایان با اشاره به بندگی و شیرینی عبادت در دروان جوانی، گفت: نکته ای دیگر که جوانان باید از حضرت علی اکبر (ع) درس بگیرند، عبادات ایشان در مسیر جوانی بود. ما میوه‌ای را که بخواهیم بخریم وانتخاب کنیم، بهار و گل میوه را انتخاب می‌کنیم، خداوند هم عبادات ما در بهار و جوانی عمر از ما قبول می کند. باید پرسید که جوان‌های ما تا امروز تا چه اندازه توفیق خواندن نماز شب و نماز اول وقت و تلاوت قرآن را دارند؟ حضرت علی اکبر (ع) موذن پدر بود و در بین جوانان بنی هاشم به عبادت های طولانی مشهور و معروف بودند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار