معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

کاهش ضایعات و امنیت غذایی با نظارت سازمان دامپزشکی ممکن می‌شود

زند گفت: سازمان دامپزشکی‌ می‌تواند در افزایش تولید در واحد سطح، کاهش ضایعات و امنیت غذایی نقش پررنگی را ایفا کند.

نقش پررنگ سازمان دامپزشکی در نظارت محصولات دامیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در همایش روز جهانی دامپزشکی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۷ هدف سند توسعه پایدار جهانی 10 سند مربوط به کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی است، اظهار کرد: از مجموع این اهداف، ۴ هدف اصلی همچون کمک به معیشت مردم و بهره برداران، افزایش کمیت تولید، افزایش کیفیت تولید و کمک به پایداری اکو سیستم نقش و رسالت ما در منابع طبیعی و سازمان دامپزشکی تبیین می کند.

به گفته وی؛ نقش جامعه دامپزشکی در کمیت و کیفیت تولید ،کمک فراوانی به معیشت بهره برداران دارد.

زند با اشاره به اینکه تلفات ناشی از آنفلوانزا آسیب جدی به کمیت تولید وارد می‌کند، افزود: سازمان دامپزشکی می تواند در افزایش تولید در واحد سطح،کاهش ضایعات و امنیت غذایی نقش پررنگی را  ایفا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش پررنگ سازمان دامپزشکی در کیفیت محصولات تولیدی بیان کرد: با توجه به دغدغه خاطر مردم بر استفاده از سم،کود، عناصر سنگین ، داروها و آنتی بیوتیک ها تولید محصولات گواهی شده یک ضرورت به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده هرم محصولات غذایی همچون محصولات پروتئینی تحت نظارت سازمان دامپزشکی است، تصریح کرد: در هرم پنج گانه غذایی، نقش دامپزشکی در مواد لبنی و پروتئینی پررنگ است که این امر در پایداری اکو سیستم اهمیت فراوانی دارد.

نتوانستیم نقش اقتصادی دامپزشکی را به درستی تبیین کنیم

این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که ما نتوانستیم نقش اقتصادی دامپزشکی را به درستی تبیین کنیم، افزود: پیشنهاد ما برآن است که سالانه سازمان دامپزشکی از موفقیت ها و عدم موفقیت های اقتصادی گزارشی تهیه کنند.

زند ادامه داد: سازمان دامپزشکی یکی از ارکان مهم حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی است  که مباحث مربوط به ناوگان، قرنطینه، تخصص پرسنل و اختیار عمل هایی که به آن داده می شود، مورد موشکافی قرار گیرد و هر جا که مورد کم لطفی قرار گرفته، باید بیش از پیش بر آن توجه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت نگاه جدی به تحقیقات دامپزشکی گفت: آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که نقش دامپزشکی در پیشگیری چند برابر وضع موجود است که با این وجود در حوزه تحقیقات بحث واکسن، یکی از اولویت های اساسی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در تالار تحقیقات و ترویج سازمان 2700 موضوع ترویجی واگذار شده که تنها 35 مورد آن مربوط به دامپزشکی است.

به گفته وی؛ آموزش در دامپزشکی نیاز به بازنگری دارد به طوریکه در حوزه آموزش باید نهضت آموزشی برای بهره برداران راه اندازی شود.

زند با اشاره به اینکه در حوزه ترویج کشور به 10 هزار پهنه تقسیم بندی شده است، تصریح کرد: هر پهنه یک مسئول دارد که برای ترویج باید از این ظرفیت استفاده کرد.

به گفته وی؛ در صنعت واکسن سازی موسسه تحقیقات آمادگی همکاری در این زمینه با بخش خصوصی داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار