وجود جوش‌های چرکی و آکنه‌های زیاد روی پوست صورت در طولانی‌مدت برای افراد بسیار آزاردهنده می‌شود و حتی می‌تواند اعتماد به نفس افراد را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،در این زمان گاهی افراد تصمیم‌های نسنجیده‌ای می‌گیرند و روش‌های درمانی مختلف برای گرفتن نتیجه انتخاب می‌کنند.

غافل از این‌که گاهی برخی قرص‌ها یا داروهای موضعی، عوارضی بیشتر از خاصیت درمانی برای فرد دارد و ممکن است سلامت او را به خطر اندازد.


بیشتر بخوانید : آنچه باید در مورد جوش صورت بدانید


آکوتان یکی از داروهای قوی برای درمان آکنه است که عوارض جانبی زیادی هم دارد. بنابراین در این زمان، بهترین راه حل آغاز یک روش درمانی نزد پزشک متخصص و با در نظر گرفتن همه شرایط حفظ سلامت فرد است. به گفته دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو، آکوتان دارویی است که بعد از نتیجه نگرفتن از درمان‌های دیگر به سراغ آن می‌رویم. این دارو فقط با تجویز پزشک و بعد از انجام آزمایش‌های لازم باید مصرف شود تا از بروز عوارض جانبی غیرقابل کنترل پیشگیری شود.

بدون نظر پزشک، آکوتان مصرف نکنید

داروی ایزوترتینوئین، دارویی بسیار قوی برای درمان آکنه‌های شدید پوستی است که باعث کاهش فعالیت غدد چربی و کوچک شدن اندازه آنها می‌شود. معمولا قرص آکوتان با فرمول اساسی ایزوترتینوئین که با چند نام تجاری دیگر نیز در شرکت‌های داروسازی مختلف وجود دارد، به عنوان درمان موثر آکنه در مراحل انتهایی شناخته می‌شود که پوست به هیچ درمان دیگر پاسخ نمی‌دهد.

دکتر نیکبخت، درمان آکنه را به این روش فقط به شرط توصیه پزشک و تحت نظر متخصص مجاز می‌داند و در این باره تاکید می‌کند: به این دلیل که آکوتان پوست را شفاف می‌کند و باعث می‌شود پوست حالت بهتری پیدا کند و آکنه‌ها را بسرعت از بین می‌برد، بسیاری از افراد این قرص را بدون توصیه پزشک مصرف می‌کنند و متوجه عواقب آن نیستند. در حالی که این قرصی است که حتما باید به تجویز پزشک و همراه آزمایش‌های تکمیلی مصرف شود. معمولا پزشک قبل از تجویز این قرص، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و با توجه به نتایج آزمایش‌ها، قرص را تجویز می‌کند. برای نمونه در موارد خاصی مثل افرادی که دارای نارسایی یا بیماری کبدی هستند، اجازه مصرف دارو داده نمی‌شود. پس از تجویز نیز لازم است فرد در دوره مصرف قرص تحت نظر پزشک باشد، بعد از مدتی فواصل مصرف کمتر و در نهایت به توصیه پزشک قطع می‌شود.

عوارض آکوتان در زمان بارداری

آکوتان، دارویی با عوارض جانبی زیاد برای بسیاری از افراد است، اما در دوران بارداری می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به جنین وارد کند.

مصرف این دارو در دوران بارداری در نیمی از موارد منجر به سقط جنین و در غیر این صورت باعث ایجاد مشکلات قلبی - عروقی یا اسکلتی بعد از تولد نوزاد می‌شود. از دیگر مشکلاتی که مصرف آکوتان برای جنین ایجاد می‌کند، می‌توان به اختلالات و مشکلات بینایی، شنوایی، کوچکی سر یا فک، شکاف کام و برخی اختلالات تیروئیدی اشاره کرد.

دکتر نیکبخت به طور کلی در زمان بارداری مصرف هیچ دارویی را توصیه نمی‌کند و درباره این دارو می‌افزاید: شخص باردار فقط می‌تواند به صلاحدید و نظر پزشک متخصص زنان داروی خوراکی یا موضعی برای پوست استفاده کند. در زمان بارداری حتی داروهای موضعی ضدآکنه نیز توصیه نمی‌شود، چرا که این داروها تا حدی جذب بدن می‌شود و می‌تواند عوارض داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف آکوتان

خشکی لب و پوست از عوارض شایع مصرف این داروست که حتی ممکن است باعث ایجاد زخم شود. همچنین خشک شدن مجرای تنفسی بینی ممکن است باعث خون دماغ شدن شود. بنابراین بهتر است زمان مصرف دارو از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها، البته باز هم با تائید پزشک معالج استفاده شود. در طول مدت استفاده از آکوتان، حساسیت پوست در مقابل نور خورشید بیشتر می‌شود و بهتر است در مصرف کرم‌های ضدآفتاب در این زمان بیشتر دقت شود.

سردرد و درد مفاصل و عضلات از دیگر عوارض مصرف آکوتان است که خیلی شایع نیست و به شکل موقت بروز پیدا می‌کند و معمولا در چند هفته اول برطرف می‌شود. با توجه به شواهدی که نشان می‌دهد این دارو روی فعالیت آنزیمی کبد و لیپیدها تاثیرگذار است، پیش از آغاز مصرف اندازه‌گیری این فاکتورهای خونی ضروری است. این موضوع در مورد افرادی که در خطر ابتلا به دیابت یا افزایش چربی خون هستند، بیشتر صدق می‌کند.

تشدید آکنه‌ها به چه معناست؟

گاهی مدتی بعد از آغاز درمان با آکوتان، آکنه‌ها بزرگ‌تر و بیشتر می‌شود و این نشانه‌ای از تاثیرگذار بودن دارو روی پوست است. به گفته دکتر نیکبخت، در این حالت ایزوترتینوئین تا حدودی پوست را لایه‌برداری می‌کند، سطح سلولی پوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آکنه‌های زیر پوست در مرحله اول حدود یک هفته تا ده روز به سطح برسند. اما این روند طبیعی است و آکنه‌ها
بعد از رسیدن به سطح پوست خشک می‌شوند. کسانی که در عمق پوست آکنه‌ای ندارند این حالت را تجربه نمی‌کنند.

در نهایت باید گفت درمان اولیه آکنه، تجویز آکوتان نیست. بسته به وضعیت پوست و آکنه‌ها، داروها و محلول‌های موضعی، انواع آنتی‌بیوتیک‌های ضعیف و قوی برای از بین بردن آکنه‌ها تجویز می‌شود.

همچنین شست وشو و رعایت بهداشت پوست در بسیاری از موارد موثر است. در نهایت وقتی این روش‌ها تاثیرگذار نباشد و آکنه‌ها قوی‌تر باشند، از آکوتان استفاده می‌شود. این فرمول (ایزوترتینوئین) جایگزین نداشته و موارد خاص درمان و روش مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل بدون توصیه پزشک نباید مصرف شود.

درباره آکوتان بیشتر بدانید

این دارو با نام‌های تجاری آکوتان (Accutane)، آمنستین (Amnesteen)، کلاراویس (Claravis) و سوترت (Sotret) عرضه می‌شود که معروف‌ترین آنها آکوتان است. آکوتان دارویی است از مشتقات ویتامین A، بنابراین بدن با آن شبیه رفتاری که با ویتامین A دارد، رفتار می‌کند. به همین دلیل زمان مصرف این دارو نباید مکمل‌های ویتامین A مصرف شود.

این دارو معمولا در مدت چهار تا شش ماه نتیجه می‌دهد و گاهی سه تا پنج سال بعد از یک دوره مصرف، آکنه دوباره عود می‌کند. به همین دلیل پزشکان معمولا بعد از هر دوره مصرف، دوره استراحت تعیین می‌کنند تا درمان به بهترین شکل جواب دهد. این روش درمان در 70 درصد موارد به بهبود کامل منجر می‌شود و پاسخ ندادن پوست به درمان ممکن است عوامل دیگری مثل اختلالات هورمونی داشته باشد. 

منبع: جام جم

انتهای پیام/

آخرین راه درمان آکنه/عوارض مصرف آکوتان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۳:۴۴ ۱۵ دی ۱۴۰۰
من دو هفته زیر نظر دکتر متخصص پوست این دارو رو مصرف کردم.من به شدت معده درد و اخیرا کلیه درد میشم.من برای یک بیماری خاص که التهاب پوستی بود مصرف کردم.بلافاصله اون دونه های قرمز ریز پیشانی ام از بین رفت ولی تپش قلب و درد معده شدید و کلیه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر من ۷ تا از قرص آکنوترن مصرف کردم نمیدونستم بعداز یک ماه فهمیدم باردارم چیکار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۲۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سلام من دوماهه مصرف میکنم و روزهای اول خشکی شدید پوست و لب داشتم ولی خداروشکر الان پوستم خیلی خوب شده، در طول مصرف دارو، حتما آب زیادی بخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
سلام من قصد باردار شدن دارم بخام از این قرص استفاده کنم بلافاصه بعد قطع کردنش میتونم اقدام ب بارداری کنم اگه پاسخ بدین ممنون میشم و این ک من کیست تخمدان دارم و جوشامم قسمت فک‌و چونمه و فک‌کنم هورمونی بحساب میاد و رو جوش هورمونیم جواب میده این قرص لطفا جواب بدین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
افسانه نظامی
۱۵:۴۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
سلام ببخشید من یه مدت بیست عدد ازاین قرصارو مصرف کردم تموم شده حالا الان باید پریود میشدم ولی نشدم دوترم رفتم آزمایش و سنوهم دادم ولی نمیدونم چرا پریود نمیشم میخواستم بدونم بینم عوارض این قرصا بوده یا چیز دیگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
سلام تو روخدا مصرف نکنین...دکتر واسه دخترمن۶عدد تجویزکردوقتی تمام شد دخترم با بیماری فشارمغز روبروشدوهزاران هزار گرفتاری هرروز ازاین دکتر ب اون دکتر...کاشی ک بعمل امد ما قرص اکوتان بود نخورین بچه ها توروخدااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سلام.وقت بخیر.خانمی 44 ساله ام.یه ماه باتجویز پزشک مصرف کردم آزمایش دادم.Triglyceidesاز 150 اومده 230.دکترم نیست آیامن دارو را قطع کنم.راهنماییم کنین لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
حامد یوسفی
۰۰:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام ‌دوستان ، لطفا هرکسی این دارو رو مصرف میکنه قطع کنه و حتی مصرف نکنه آکنه ارزش از بین بردن زیبایی و موی سر و ضخامت و سلامت پوست رو نداره ، متاسفانه من خودم تو سن هفده سالگی مصرف کردم و دچار ریزش شدید مو شدم و موهای سرم خیلی کم پشت و نازک شدن ، حتی بدلیل داشتن ویتامین آ زیاد در قرص استخوان سرم دچار تغییر شکل شد و استخوان های سرم و بدن و صورتم روز به روز دچار ضعف و لاغری شد، نخورین لطفا آکنه مهم نیست این همه ادم تو دنیا دچار آکنه میشن پس جای خجالتی نداره ، بعد از پنج سال هنوز عوارضش از بین نرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام . میگن این قرص باعث نازایی میشه در اینده ایا همچین چیزی صحت داره؟
Iran (Islamic Republic of)
Yasman
۲۲:۰۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام وقت بخير من اين قرص رو شروع كردم فقط اينكه اگه هم زمان با كليندامايسين بخورم مشكلي هست؟؟
Singapore
ناشناس
۰۲:۳۹ ۱۳ دی ۱۳۹۹
قبل از استفاده چه آزمایشی باید بدیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
خانوم کوچولو
۱۸:۰۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
من خریدم تو برگه ی راهنما نوشته بود افسردگی شدید و در برخی موارد خودکشی منجر به مرگ:/
منه با جوش از دنیای بدون من بهتره:(
Netherlands
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام من دوهفته هست استفاده میکنم یک طرف صورتم لاغر شده بنظرتون از عوارض این دارو هست لطفا راهنماییم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
سلام من الان نزدیک چن روزه دارم از قرص اکنوترن استفاده میکنم لبام خشک شده ولی پست صورتم ن در اون حد ولی صورتم ور کردم این عادیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۳۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
من 5 روز مصرف کردم و لبام و پوستم به شدت پوست پوست و جوشی شد و بعدش حدود 1 هفته استفاده نکردم و بعدش دوباره شروع کردم و الان دارم مصرف میکنم، توصیه به کسانیکه مصرف میکنن این قرصو اول اینکه حتما از کرم آبرسان قوی در طول دوره درمان استفاده کنند و بعدشم حتما از یه نرم کننده ی مخصوص لب دائما استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
سلام من الان پانزده روزه مصرف میکنم لبام پوست پوستی شده خیلی هم پشت شونه هام بدنم کتفام درد می کنه
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۱۷:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام منم خیلی وقته استفاده میکنم شوره سر و لبهای خسک از عوارضشه اما پوستم خیلی عالی شده. بله باهث پف صورت هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
من چهارهفته هس که این قرص مصرف میکنم که علاوه برخشکی زیادلبها وپوست ودماغ باعث ریزش مو در پشت سرم شده چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
من ۳ ماهه که این قرص رو شروع کردم و روزی ۱۲ لیوان اب میخورم به هیچ عنوان خشکی لب و ریزش مو ندارم در کنارشم قرص آهن میخورم..عوارضش کاملا قابل پیشگیریه..قبلتر من اسپیرونولاکتون مصرف میکردم ک اون عوارض هورمونی خیلی بدتری داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام من حدود شش ماهه که این دارو رامصرف میکنم برای درمان آکنه خیلی عالی است ولی لبهام کاملا خشک وپوسته پوسته میشن هر نرم کننده ای که استفاده کردم بی فایدست ولی به درمان جوشهام می ارزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
سلام من الان نزدیک یک هفته هست ک دارم قرص اکوتان رومصرف میکنم صورتم ورم کرده آیا این طعبیی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
من حدود یک ماه و نیم از قرص آکنوترن ۲۰ استفاده میکنم الان قاعدگیم عقب افتاده آیا بخاطر مصرف این قرص ؟؟چکارکنم ک پریود بشم ...اینم بگم تا قبل مصرف این قرص من پریودیم منظم بوده
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۰:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۸
من دو هفتس دارم مصرف میکنم واقعا عوارض جانبی زیادی داره هروز صبح با لب و دماغ خونی بیدار میشم سر دردای خفیفی هم پیدا کردم‌ چیکار کنم جایگزینی این دارو نداره ؟!
Iran (Islamic Republic of)
Mati
۱۹:۳۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
سلام من حدود ۳هفته از قرص آکنوترن ۲۰ استفاده میکنم الان قاعدگیم عقب افتاده آیا بخاطر مصرف این قرص ؟؟چکارکنم ک پریود بشم ...اینم بگم تا قبل مصرف این قرص من پریودیم منظم بوده
Iran (Islamic Republic of)
صبا
۲۰:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
سلام کسی میدونه بعد از مصرف این دارو میشه از لنز استفاده کرد یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
Marwa
۱۵:۴۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سلام چند روزه از این دارو استفاده میکنم وقتی میخورم از گلوم تا معدم میسوزه دلیلش چیه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۱:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
سلام ,من حدود ۲۰ روزه زیر نظر دکتر آکوتان دارم مصرف میکنم ,الان چند روزه ورم صورت پیدا کردم آیا این اتفاق طبیعی ?
آخرین اخبار