رئیس همایش آسم و آلرژی‌ مطرح کرد‌؛

افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر در کشور

معین گفت: حدود ۶۰ درصد از مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر سلامت خود را از دست می‌دهند و باید در نظام سلامت برای این گروه‌ها برنامه داشته باشیم چرا که این آمار رو به افزایش است.

افزایش شدید تعداد مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی معین‌ رئیس همایش آسم و آلرژی‌ که امروز در  بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: باید برای موضوع آلرژی در کشور با توجه به افزایش عوامل ابتلای آن برنامه داشته باشیم و در نظام سلامت روی پیشگیری آسم باید طرح‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: تربیت متخصصان عفونی برای آگاهی‌بخشی به جامعه و تشخیص و درمان آسم و آلرژی‌ و بیماری‌های عفونی از موضوعاتی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم‌ و علی‌رغم فعالیت‌های گوناگون طرح تحول‌ آنقدر‌ که به دارو و درمان پرداخته‌ایم بحث پیشگیری و سلامت را پررنگ‌ نکرده‌ایم و در این عرصه نیازمند همکاری بین بخشی‌ هستیم‌.

معین گفت: موضوع شیوع آسم و آلرژی‌ با توجه به آلاینده‌های شهری‌، استنشاق‌های محیطی‌ و سایر عوامل خطرساز‌ باید برای جامعه آگاه‌سازی شود و اگر مردم عوارض‌ بیماری‌های مزمن تنفسی را بدانند در همکاری بین بخشی نظام، دولت، مجلس، وزارت راه، شورای شهر و غیره ایفای نقش می‌کنند.

وی افزود: در بحث‌ بیماری‌های غیرواگیر‌ باید عوامل تعیین‌کننده‌ سلامت اجتماعی، چاقی، استرس‌ها، آلرژی‌های محیطی‌ و آب و هوا را مورد بحث و بررسی قرار داد و باید در نگاهی جامع روی تغییرات آب و هوایی و کارکرد‌های ناشی از آن در آسم و آلرژی‌ برنامه داشت.

رئیس همایش آسم و آلرژی‌ گفت: حدود 60 درصد از مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر‌ سلامت خود را از دست می‌دهند و باید در نظام سلامت برای این گروه‌ها برنامه داشته باشیم چرا که این آمار رو به افزایش است.

وی اظهار کرد: در بسیاری از موضوعات بحث نانوتکنولوژی‌ و تکنولوژی‌های جدید نیز مطرح می‌شود اما باید ببینیم‌ آیا تکنولوژی‌ها آثار منفی روی سیستم تنفسی نخواهد داشت؟، با توجه به اینکه سیستم تنفسی آسیب‌پذیر‌ترین عضو بدن است تا چه اندازه تحت تأثیر تکنولوژی‌ها قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: نیمی از مردم بیش از 20 ساعت در محیط‌های بسته هستند و باید ساز و کارهایی که باعث آسیب به ریه می‌شود در پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر شناخته و روی آنها کار شود.

جوانان و کودکان قربانیان اصلی آسم‌

معین اظهار کرد: آسم بیماری ساده‌ای نیست و مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که تشخیص صحیح می‌خواهد و می‌توان با راهکارهایی از آن پیشگیری کرد؛ باید برای این گروه‌ها نیز عوامل خطر معرفی شوند و با آگاه‌سازی‌ این گروه‌ها در کنار مشارکت‌های بین بخشی چاره‌ای اندیشید‌؛ نقش سیگار، آلاینده‌ها، عوامل صنعتی در محیط‌های شهری و سایر موضوعات باید برای مردم آگاه‌سازی شود که این آگاه‌سازی و پیشگیری‌ توسط وزارت بهداشت و در کنار سایر نهادهای بین بخشی‌ مثمر ثمر خواهد بود.

معین در پایان یادآور شد: آگاه‌سازی جامعه در خصوص بیماری‌های غیرواگیر‌ و به ویژه‌ آسم و همچنین محوریت‌ قرار دادن موضوعات پیشگیری و سواد سلامت توسط وزارت بهداشت تا میزان زیادی از آمار مبتلایان و هزینه‌های درمان کم می‌کند که امیدواریم‌ شاهد این جریانات ارزنده در جامعه باشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار