رئیس کمیته داوران استان همدان گفت: قضاوت‌ها در لیگ برتر هفدهم همانند سال‌های گذشته بود و پیشرفتی شاهد نبودیم.

علی خسروی رئیس کمیته داوران استان همدان در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره عملکرد داوران در لیگ هفدهم اظهار کرد: داوری فوتبال در فصل هفدهم همانند سال‌های گذشته بود و پیشرفت و پسرفتی در قضاوت‌ها شاهد نبودیم. البته داوران و کمک داوران فوتبال از لحاظ آمادگی بدنی بهتر شده بودند و اضافه وزن کمتر داشتند. داوران در هر بازی ۱۰ کیلومتر می‌دویدند و کمک داوران هم در حرکات سرعتی بهتر شده بودند.

خسروی: پیشرفتی در قضاوت داوران شاهد نبودیم / در بخش برون مرزی اُفت ۱۰ ساله در داوری داریم

او ادامه داد: هماهنگ نبودن داوران در دادن کارت‌های زرد و قرمز یکی از مشکلات داخلی داوری است. برخی از داوران از کارت زرد خیلی زیاد استفاده می‌کردند و بعضی دیگر کمتر کارت می‌دادند. بعضی از مربیان با یک اعتراض ساده اخراج می‌شدند، اما برخی دیگر با وجود اعتراض‌های زیاد اخراج نمی‌شدند.

از داوران لیگ برتری در مسابقات لیگ دسته یک استفاده نشود

خسروی بیان کرد: هماهنگی داوران و کمک داوران از لحاظ تماس چشمی بهتر شده بود و سیستم رادیویی به داوران کمک کرد که به راحتی با هم صحبت کنند. البته استفاده بیش از حد داوران لیگ برتر در مسابقات لیگ دسته یک عمده مشکلات در داوری بود. برای سال آینده از داوران لیگ برتر در هفته‌های اول لیگ یک استفاده نشود. اجازه بدهیم که داوران جوان سختی کار را در لیگ دسته یک هم ببینند. از داورانی همانند فغانی و بنیادی فر در بازی خونه به خونه بابل برابر فجر شهید سپاسی استفاده نکنیم. این موضوع باعث منزوی شدن داوران لیگ دسته یک می‌شود.

کارشناس داوری بیان کرد: داوران لیگ برتر، لیگ دسته یک و لیگ دسته ۲ را تقسیم کنیم تا مشکل استفاده بیش از حد داوران لیگ برتری حل شود. رفتار با بازیکنان و مربیان در داوری‌ها خوب شده است. داوران از تکنیک زبان بدنی (body Language) استفاده می‌کنند و همین باعث شده است که بهتر قضاوت کنند و بدون کار اضافی قضاوت خود را انجام بدهند.

خسروی: پیشرفتی در قضاوت داوران شاهد نبودیم / در بخش برون مرزی اُفت ۱۰ ساله در داوری داریم

در بخش برون مرزی داوری افت ۱۰ ساله داشتیم

خسروی بیان کرد: در بخش برون مرزی داوری افت ۱۰ ساله داشتیم و داوران الیت A. ما فقط فغانی، سخندان و منصوری هستند، اما کشور‌هایی همانند سنگاپور و سریلانکا که صاحب فوتبال نیستند داوران الیت آن‌ها بیشتر از ما است. داورانی همانند بیژن حیدری، بنیادی فر و اکرمی در الیت B. قرار دارند و برای قضاوت به کشور‌های مالدیو، اردن، بنگلادش و هند می‌روند. ۱۰ سال میان داوران الیت A. و B. اختلاف وجود دارد و ما نیاز به لابی و رایزنی در AFC داریم چرا که هیچ نماینده‌ای در کمیته داوران AFC نداریم. اختلافات را باید کنار بگذاریم و یک نفر که مسلط به زبان انگلیسی باشد به AFC معرفی کنیم. بعد از فغانی دچار افت در داوری خواهیم شد.

برگزاری کلاس‌های داوری کلیشه‌ای شده است

او تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های بین المللی داوری کلیشه‌ای شده است و از AFC , fifa درخواست اعزام مدرسان مشهور در سطح دنیا از جمله فریسگ و کولینا را به ایران کنیم. روانشناسی داوری به قضاوت داوران ما کمک می‌کند. علی الطریفی ۱۰ سال است که به ایران می‌آید و موضوع جدیدی به داوران ما یاد نمی‌دهد. مدرسان داوری ما تکراری شدند و چند نفر خاص آموزش می‌دهند. از داورانی که بازنشسته شدند و تسلط به زبان انگلیسی دارند برای تدریس استفاده کنیم. برخی از افراد دانش داوری خوبی دارند و باید به عنوان مدرس از آن‌ها استفاده شود.
مسئولان کمتر کار نظارت بازی‌ها را برعهده بگیرند

رئیس کمیته داوران استان همدان گفت: از هر ۸ بازی در هفته که انجام می‌شود به طور معمول ۳، ۴ دیدار را مسئولان داوری نظارت می‌کنند. معتقدم که مسئولان کمتر نظارت کنند و آخر هر هفته، بازی‌ها را از تلویزیون ببینند تا بهتر بتوانند نحوه قضاوت داوران خود را ارزیابی کنند. افراد تصمیم گیرنده کمتر به عنوان ناظر بازی‌ها حضور داشته باشند بهتر می‌توانند به نقاط ضعف و قوت داوران پی ببرند.

خسروی: پیشرفتی در قضاوت داوران شاهد نبودیم / در بخش برون مرزی اُفت ۱۰ ساله در داوری داریم

به روسای کمیته داوران استان‌ها بهای بیشتری داده شود

رئیس کمیته داوران استان همدان درباره اینکه چه توصیه‌ای در زمینه داوری دارد، گفت: در سال‌های گذشته کمیته داوران استان‌ها کمتر دیده شدند. به روسای کمیته داوران استان‌ها بهای بیشتری بدهند و در تدریس و نظارت بیشتر از آن‌ها استفاده کنند. همه داوران لیگ برتر و لیگ دسته یک به روسای هیات‌ها احترام بگذارند. برخی از داوران که در لیگ برترسوت می‌زنند ارتباطی با کمیته داوران استان خود ندارند. معتقدم که در شروع فصل علاوه بر اینکه برای ناظران و داوران کلاس داوری می‌گذارند برای روسای کمیته داوران استان‌ها هم کلاس گذاشته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار