عبداللهی فرد گفت: دستگاه‌های رادیولوژی در ایران از لحاظ کمی، کیفی و تعداد استاندارد نیستند.

استانداردنبودن تعداد دستگاههای رادیولوژی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کوروش عبداللهی فرد دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی صبح امروز در مراسم این کنگره که در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: سی و چهارمین کنگره رادیولوژی از نظر تعداد شرکت کنندگان در سطح وسیعی است، به طوری که بین 80 تا 90 شرکت داخلی و خارجی در حاشیه برگزاری این کنگره امکاناتشان را در اختیار متخصصان رادیولوژی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: تا روز اول 2000 نفر از رادیولوژیست‌ها به صورت اینترنتی و 1500 نفر از گروه‌های مهندسی و پزشکی در این کنگره شرکت کرده‌اند، این همایش علمی در زمینه کودکان، تصویربرداری بیماری‌های زنان و گوارش برگزار می‌شود و در کنار بحث‌های علمی آخرین تحقیقات و مطالعات پژوهشی دنیا در اختیار پزشکان جوان قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی با اشاره به اینکه بحث‌هایی مانند مدیریت در رادیولوژی در این دوره مطرح می‌شود و ما در کنار بحث‌های مدیریتی نشست‌های مشترکی با سازمان ملی نقشه‌برداری مغز ایران برگزار می‎کنیم که در آن در خصوص راه‌های جلوگیری از عصبی شدن و ارتباط آن با مسائل پایه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اطلاعات جدید از نقشه‌های داخل مغز با الکتروانسفالو گرافی

عبداللهی فرد ادامه داد: اهمیت علوم شناختی در سال‌های اخیر با پیدایش‌ دستگاه‌های جدید ام آر آی و تصویربرداری با اشعه مادون قرمز و نیز الکتروانسفالو گرافی اطلاعات جالبی در مورد نقشه‌های داخل مغز به ما می‌دهد.

وی ادامه داد: قشر تصویربرداری در رادیولوژی مظلوم است و با تعرفه‌های کاملا دولتی تحت پوشش بیمه و با پرداخت مالیات مشغول به خدمت رسانی به بهترین نحو به مردم هستند و این افراد تمام هزینه‌ها را به عنوان کارفرما تقبل می‌کنند.

دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی یادآور شد: دستگاه‌های رادیولوژی در ایران از لحاظ کمی و کیفی هنوز به استاندارد کافی نرسیده است.

وی گفت: مطالبات سهم بیمه‌ها بین ۶ تا ۱۰ ماه در حوزه رادیولوژی جلوتر از سایر رشته ها است.

پرتوکاران‌، متولی در وزارت بهداشت ندارند

مرتضی افر‌ا، رئیس انجمن پرتونگاری، با بیان اینکه هدف اصلی ما خدمت‌رسانی‌ به بیماران است گفت: باید با ارتقای علم خود بتوانیم به جامعه و سلامت کشور بیشتر خدمت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پرتوکاران‌ عنوان کرد: خوشبختانه مجلس‌ در خصوص قانون برنامه ششم توسعه‌  و خدمات کشوری همکاری لازم را با ما داشتند‌؛ پرتوکاران‌ در زمینه صنفی‌ مشکلات زیادی دارند رشته‌های بسیاری چون پزشکی هسته‌ای، پرتوکارها‌ و تکنسین‌های رادیولوژی‌ در وزارت بهداشت متولی ندارند و بسیاری از آنها سردرگم‌ مشکلات خود شده‌اند.

افرا‌ با بیان اینکه خوشبختانه پس از چند سال مجله‌ علوم پرتونگاری‌ احیا و مجدداً‌ چاپ شد افزود: برای ادامه کار این مجله مهم علمی نیازمند حمایت هستیم؛ این قبیل مجلات علمی به رشد‌ خدمات در این رشته‌ کمک شایانی می‌کند.

رئیس‌ انجمن پرتونگاری‌ اظهار کرد: ما در خصوص دستورالعمل‌ فوق‌العاده کار با اشعه‌ پرتوکاران‌ با کمیسیون بهداشت مذاکراتی‌ داشته‌ایم همچنین بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است سازمان انرژی‌ اتمی و وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود: امیدواریم با حمایت انجمن رادیولوژی‌ به مشکلات این حوزه توجه بیشتری شود. متأسفانه سال گذشته فوق‌العاده‌ کار با اشعه پرتوکاران‌ را کاهش دادند و این در حالی‌ است که پرتوکاران‌ در معرض خطر هستند و شاهد آن بودیم که برخی همکاران ما به دلیل مضرّات‌ اشعه دچار کاتاراک‌ شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار