مسئول نمایندگی میراث فر هنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین از تدوین طرح جامع مرمت معماری صخره ای روستای کنزق در این شهرستان خبر داد.

جهانگیر شهبازی، مسئول نمایندگی میراث فر هنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، تصریح کرد: قدمت روستای کنزق 2 هزار سال قبل و در حدود دوره اشکانی برآورد شده و این روستا یکی از مناطق تاریخی شهر سرعین محسوب می شود.

وی افزود: به منظور احیا و مرمت این روستا در مرحله نخست نقشه برداری از مناطق مختلف و غارهای باستانی این روستا انجام شده و بعد از تائید نقشه ها گروه مرمت،طراحی طرح جامع مرمت را آغاز کرده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین ادامه داد: پیش از این متخصصان باستان شناسی از منطقه بازدید میدانی داشتند و طی روزهای آینده نیز بازدید هایی صورت گرفته و بعد از طراحی و تصویب طرح جامع ضروری است اعتبار لازم جهت اجرا تصویب شود.

به گفته شهبازی به منظور مرمت و احیای این روستای تاریخی دوره زمانی 6 تا 10 سال برآورد شده و تبدیل این روستا به سایت موزه معماری صخره ای برنامه ریزی شده است.

وی با اذعان به اینکه مطابق برآورد کارشناسان در فاز نخست و تملک اراضی 20 میلیارد تومان و در فاز دوم و مرمت 15 میلیارد تومان مورد نیاز است، ادامه داد: در فاز سوم که آماده سازی و بهره برداری است حدود 20 میلیارد تومان اعتبار  برآورد می شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین تاکید کرد: این روستا به دلیل ویژگی های معماری  صخره ای منحصر به فرد بوده و کارشناسان معتقدند چنین روستایی با قدمت تاریخی در کشور کم نظیر است.

شهبازی با اذعان به مشابهت معماری صخره ای روستای کنزق با روستاهایی در استان های همدان، خراسان، اصفهان و کرمان ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی روستای میمند در کرمان، روستای کنزق نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد.

انتهای پیام/ح

احیا و مرمت روستای کنزق سرعین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.