رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند در آستانه تصمیم‌گیری خود درباره توافق هسته‌ای ایران به بازآرایی ساختار وزارت خارجه این کشور مبادرت ورزد.

ترامپ در تلاش برای بازآرایی ساختار وزارت خارجه آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتدپرس گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تلاش می کند در آستانه تصمیم گیری مهم خود درباره توافق هسته‌ای که قدرت های جهانی با ایران منعقد کرده اند و نیز در آستانه دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به بازآرایی ساختار وزارت امور خارجه آمریکا مبادرت ورزد.

ترامپ برای اولین بار پس از تصدی سمت ریاست جمهوری آمریکا، در روز چهارشنبه از محل وزارت امور خارجه آمریکا دیدن کرد. او برای شرکت در مراسم آغاز به کار رسمی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا، به ساختمان وزارت خارجه رفته بود. حضور ترامپ در محل وزارت امور خارجه آمریکا نشان دهنده عمق روابط وی با پمپئو است. او چنین روابطی را با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، نداشت. ترامپ، تیلرسون را در ماه مارس گذشته برکنار کرده بود. ترامپ و تیلرسون درباره برخی مسائل و موضوعات مهم در حوزه سیاست خارجی آمریکا با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

تیلرسون هنگامی که وزیر امور خارجه آمریکا بود و در این کسوت به کشورهای مختلف دنیا سفر می کرد زیاد جدی گرفته نمی شد و به عنوان نماینده واقعی ترامپ تلقی نمی گردید. در مراسم رسمی آغاز به کار پمپئو در روز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه آمریکا هم نامی از رکس تیلرسون برده نشد. اما پمپئو به شدت در کانون توجه قرار داشت. مایک پمپئو که پیشتر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود، روابط دوستانه و خوبی با دونالد ترامپ دارد. او پس از آن که به عنوان نماینده ترامپ به طور سری به کره شمالی رفت و ترتیباتی را اتخاذ کرد که رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا در آینده ای نزدیک با یکدیگر دیدار کنند بیش از پیش مورد توجه محافل سیاسی و رسانه ای قرار گرفت.

هنگامی که ترامپ برای ایراد سخنرانی به روی صحنه رفت حاضران با دست زدن وی را تشویق کردند. او هم خطاب به حضار گفت: ‹‹این انرژی که شما از خود نشان دادید به مراتب بیشتر از آن چیزی بود که در ماه های اخیر از وزارت امور خارجه مشاهده می شد.›› ترامپ با این اظهار نظر خود به طور ضمنی به این نکته اشاره داشت که در زمان تصدی وزارت امور خارجه توسط تیلرسون رخوت و سستی بر وزارت امور خارجه سایه افکنده بود. پمپئو وعده داده است که انرژی تازه ای به وزارت امور خارجه آمریکا خواهد دمید.

حضور دونالد ترامپ در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا روابط نزدیک وی با مایک پمپئو را در کانون توجه محافل سیاسی قرار داد. این در حالی است که ترامپ و تیلرسون هیچ گاه چنین روابط نزدیکی نداشتند. پمپئو در خلال جلساتی که در کاخ سفید برگزار می شد و در آنها گزارش های اطلاعاتی به رئیس جمهور آمریکا داده می شد بیش از پیش مورد توجه ترامپ قرار گرفت. پمپئو یکی از اولین طرفداران ترامپ در میان اعضای کنگره آمریکا بود. او که یک عضو جمهوری خواه کنگره بود از اولین حامیان ترامپ در کارزارهای انتخاباتی بود.

پمپئو هنگامی که رئیس سیا بود و چند هفته بعد از آن که ترامپ وی را برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا معرفی کرد به طور سری به کره شمالی سفر کرد و ترتیباتی اتخاذ کرد که بر اساس آن، ترامپ و رهبر کره شمالی قرار است در آینده ای نزدیک با یکدیگر دیدار کنند.

پمپئو در سخنانی که روز چهارشنبه ایراد کرد با اشاره به دیدار آتی سران آمریکا و کره شمالی گفت: ‹‹ما اکنون این فرصت بی سابقه را در اختیار داریم که مسیر تاریخ را در شبه جزیره کره تغییر دهیم.››

دونالد ترامپ به طور ویژه از اقداماتی که وزارت امور خارجه آمریکا در دوران زمامداری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در خصوص ایران و برنامه هسته ای این کشور انجام داده است، انتقاد کرده است. ترامپ به شدت با توافق هسته ای که ایران و قدرت های جهانی امضا کرده اند مخالف است. احتمال می رود که ترامپ تا چند روز دیگر دیدگاهش را در خصوص توافق هسته ای ایران اعلام کند.

ترامپ همچنین اعلام کرده است که آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس نیز خارج خواهد شد. این توافقنامه نیز یکی دیگر از دستاوردهای وزارت امور خارجه آمریکا در دوران زمامداری باراک اوباما محسوب می شود.

ترامپ در زمان تصدی وزارت امور خارجه توسط تیلرسون پیشنهاد کاهش 30 درصدی بودجه وزارت خارجه و کاهش شمار پرسنل این وزارتخانه را مطرح کرده بود. این امر نگرانی و ناخرسندی کارکنان و کارشناسان این وزارتخانه را به همراه داشت. هنگامی هم که روسیه شماری از دیپلمات های آمریکایی را اخراج کرد، ترامپ از دولت روسیه به خاطر انجام این کار تشکر و اعلام کرده بود که مسکو با انجام این کار باعث شده است که واشنگتن منابع مالی تخصیص یافته به فعالیت های این دپیلمات ها در مسکو را پس انداز کند. این اظهار نظر ترامپ تعجب و شگفتی بسیاری از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا را به دنبال داشت. البته، کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد که رئیس جمهور در این زمینه شوخی کرده است.

از زمانی که ترامپ به کاخ سفید راه یافته است شمار زیادی از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا کناره گیری کرده اند. تعداد کارشناسان جذب شده در این وزارت خانه نیز کاهش یافته است. در نتیجه، بسیاری از پست های مدیریتی در این وزارتخانه همچنان خالی مانده است.

انتهای پیام/

تلاش دونالد ترامپ برای ایجاد تغییرات در وزارت خارجه آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار