به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مراسم عملیات اجرایی و کلنگزنی قطعه پنج آزادراه هشترود _ مراغه به طول ۶ کیلومتر گفت: آزادراه هشترود به مراغه یکی از مسیرهای مهم در غرب کشور است که کریدور شمال - جنوب کشور عراق را به مرکز ایران وصل و از شهرهای جنوبی آذربایجانشرقی شامل ملکان، مراغه و بناب میگذرد.
وی گفت: در طرح آزادراه هشترود به مراغه ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸.۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ متر در ساعت، اجرا میشود و ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیشبینی شده است.
عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالتریزی است.
مجید خدابخش استاندارد آذربایجانشرقی نیز در این مراسم گفت: قطعه ۵ آزاد راه هشترود به مراغه به طول ۶ کیلومتر و با هزینهای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در عرض ۱۸ ماه به اتمام خواهد رسید.
وی تصریح کرد: این قطعه با مشارکت بانک سپه و پیمانکار اجرا خواهد شد.
خدابخش در ادامه به وجود سد سهند و اجرای پایاب آن اشاره کرد و گفت: مسیر قطعه ۵ هشترود میتواند بهترین مسیر برای ارائه محصولات تولیدی در پایاب این سد باشد و آرزوی دیرینه مردم هشترود برای ورود به آزاد راه زنجان تبریز و مراغه است.
عزت الله اسدی پیمانکار این طرح نیز یادآور شد: طرح قطعه ۵ آزاد راه هشترود به مراغه با عرض مسیر ۲۶.۴۰ _. ۳۸ متر متغیر با ۶۳۳ هزارو ۲۶۲ متر مکعب خاکبرداری و با ۴۷۵ هزار و ۸۶۸ متر مکعب خاکریزی، ۲۷ هزارو ۶۰۰ متر مربع قالب بندی، ۱۲ هزارمتر مکعب بتن ریزی، ۳۳ هزار متر مکعب زیر اساس، ۲۴ هزار و ۳۰۰ متر مکعب اساس، ۴۵ هزار تن آسفالت و با تعداد ۱۸ دستگاه آبرو، یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در ۱۸ ماه ساخته خواهد شد.
وی گفت: در طرح قطعه ۵ آزاد راه هشترود به مراغه از ۵۷ نفر صاحب ملک و زمین زراعی به ارزش ۲۵ میلیارد ریال خریداری شده است.
با اجرای آزاد راه هشترود به مراغه در طول بهرهبرداری ۲۰ ساله این آزادراه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوئیل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزادراه به صورت میانگین صرفهجویی میشود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچهای خطرناک از ۲ شهر خداجو و نظرکهریزی میگذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جادههای کشور محسوب میشود.
انتهای پیام/ش