شناسایی امواج رادیویی با منشا نامشخص در قالب عظیم‌ترین پروژه نجومی و با فناوری پیشرفته‌ای رمز گشایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان به نام Square Kilometre Array )SKA) قراراست به جست و جو درباره اسرار هستی در آسمان بپردازد.


این تلسکوپ عظیم با همکاری ۲۰ کشور که شامل ۱۰ کشور عضو در  استرالیا در منطقه غربی این قاره هستند،  راه اندازی می‌شود.


قراراست به شکل اختصاصی از تلسکوپ در زمینه بررسی پیام‌های (signal) رادیویی فضایی استفاده شود که اولین بار به وسیله Karl Jansky درسال ۱۹۳۰ کشف شده است.


اخترشناسان از امواج رادیویی که از طیف وسیعی از اجسام آسمانی و اشیای فضایی ساطع می‌شوند برای کشف دانسته‌های جدید درباره فضا استفاده می‌کنند.


این امواج برای افراد با چشم غیر مسلح نامرئی هستند، اما می‌توان با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی آنها را درفاصله‌های میلیون‌ها و میلیارد‌ها سال نوری بررسی و به تصاویر تبدیل کرد.


دراین پروژه قراراست تلسکوپ‌های رادیویی در مناطق با تراکم انسانی کم مانند غرب استرالیا و آفریقای جنوبی که آسمانی صاف و کم ابر دارند و میزان آلودگی هوا درآن کم است، استفاده شود.


کارشناسان آغاز عملیات این تلسکوپ‌ها را درسال ۲۰۲۴ اعلام کرده اند.


اولین بار اتحادیه بین المللی علوم رادیویی به اختصار (URSI) ایده استفاده از تلسکوپ برای بررسی امواج رادیویی را درسال ۱۹۹۳ مطرح کرد که درنهایت منجربه تشکیل سازمان SKA درسال ۲۰۱۱ شد.


مساحت زمین پروژه که درآن صد‌ها تلسکوپ نصب می‌شوند حدود یک کیلوکتر مربع است و دانشمندان کشور‌های عضو هریک برروی بخش‌هایی ازجمله ویژگی‌های فنی، مهندسی، ساختاری و مواردی ازاین دست کار می‌کنند.


هزینه طراحی این تلسکوپ بیش از ۱۸۲ میلیون دلاربرآورد زده شده است و پس ازساخت می‌تواند برای مدت زمان طولانی پاسخگوی مطالعه دانشمندان باشد.


افزون بر امواج رادیویی، بررسی در خصوص سیاه چاله‌ها، ستاره‌های نوترونی و نیز نحوه شکل گیری و انبساط کهکشان از جمله دیگر طرح‌های پژوهشی است که SKA مورد مطالعه قرارخواهد گرفت.


کارشناسان امیدوار هستند پس از راه اندازی، موفق به دریافت اطلاعات مورد نیاز و انتقال دانش به نسل‌های جوان‌تر علاقه‌مند به علوم نجومی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار