یکی از مراجع تقلید گفت:آنچه که به نام عقل وحیانی نامگذاری می‌شود، این است که این عقل در اثر استدلال‌های عقلی براساس قانون علّیت یا قانون‌های ظهور و مصدر ظهور، صدور و مصدر صدور به هر وسیله که باشد، ادراک می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیام خود به کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی) در دانشگاه تهران به تبیین مسأله عقل وحیانی و ابعاد مختلف آن پرداخت.

وی در بخشی از این پیام آورده است: انسان همانطور که یک چشم و گوش دارد برای درک کردن و یک دست و پا دارد برای کار کردن، در قلمرو جان او هم دو دستگاه وجود دارد: یکی عقل نظری که مسؤول اندیشه‌ورزی است، یکی عقل عملی که مسؤول انگیزه‌مداری است. انسان با چشم و گوش می‌فهمد، با دست و پا کار می‌کند در قلمرو جان با عقل نظری می‌فهمد، با عقل عملی اراده دارد. اراده، تصمیم، نیت و مانند آن از شئون انگیزه است که مسئول آن عقل عملی است. تصور، تصدیق، قضیه، قیاس، استدلال، برهان و مانند آن، امور نظری و علمی است که مسئول آن عقل نظری است که اندیش‌ورز است.

این مرجع تقلید در ادامه این پیام تصریح کرده است: آنچه که به نام عقل وحیانی نامگذاری می‌شود، این است که این عقل در اثر استدلال‌های عقلی براساس قانون علّیت یا قانون‌های ظهور و مصدر ظهور، صدور و مصدر صدور به هر وسیله که باشد، ادراک می‌کند، چیزی که هستی او عین ذات او نیست، نیازمند به آفریدگار است؛ چنانچه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) در نهج‌البلاغه فرمود: «کُلُّ قَائِمٍ فِی سِوَاهُ مَعْلُولٌ»؛ یعنی هر موجودی که هستی او عین ذات او نیست این بر اساس شانس و بخت و اتفاق به عمل نمی‌آید؛ این با علت به عمل می‌آید. این نظام علّی را که عقل درک می‌کند، نقل و وحی آن را امضا کرده است؛ این آغاز تعامل بین عقل و وحی است.

انتهای پیام/ی

 

 

پیام آیت‌الله جوادی آملی به کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.