حسین البخیتی، کارشناس و فعال سیاسی انصارالله یمن هدف امارات و عربستان را تنش‌زایی برای ایجاد تفرقه در یمن دانست و بیان کرد آنها می‌خواهند تاکتیک انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کن را پیاده کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناس و فعال سیاسی جنبش مردمی انصارالله یمن در واکنش به شدت گرفتن تنش بین امارات و عربستان سعودی بر سر جزیره‌ای در جنوب یمن گفت: «سقطری منطقه‌ای مهم و حیاتی است که امارات می‌خواهد کنترل آن را در اختیار داشته باشد.»

حسین البخیتی در گفتگو با پرس تی وی با اشاره به دیدار نخست وزیر دولت فراری یمن از جزیره‌ی سقطری گفت: «پس از این دیدار که پایان هفته‌ی گذشته اتفاق افتاد امارات چندین فروند کشتی و هواپیما پر از خودرو‌های زرهی، تسلیحات و پیاده نظام به این منطقه اعزام کرد و کنترل فرودگاه و نواحی مهم جزیره را بدست گرفت.»

وی افزود: «این اقدام امارات به جامعه‌ی بین المللی نشان داد که جنگ امارات با هدف به اصطلاح بازگرداندن مشروعیت به یمن در جریان نیست بلکه آنان می‌خواهند از یمن مشروعیت‌زدایی کنند همچنان که از عدن و دیگر مناطق جنوبی این کشور مشروعیت زدایی کردند.»

البخیتی خاطر نشان کرد: «در واقع هیچ تنشی بین امارات و عربستان وجود ندارد، آن‌ها دارند با هم همکاری می‌کنند و هدف شان تنش زایی است تا در یمن تفرقه بیاندازند و در حقیقت می‌خواهند تاکتیک انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کن را پیاده کنند.»

فعال سیاسی جنبش مردمی انصارالله یمن گفت: «جزیره سقطری یکی از مناطقی است که در حفاظت یونسکو قرار دارد و بسیاری گونه‌های در معرض خطر گیاهی و جانوری در این منطقه زیست می‌کنند که در دیگر مناطق دنیا یافت نمی‌شوند و زیستگاه آنان تنها در این جزیره‌ی کوچک است. امارات می‌خواهد این جزیره را اشغال کند. نظامیان اماراتی پرچم یمن را پایین کشیده و پرچم امارات را در جزیره برافراشته اند. اما نه سازمان ملل و نه یونسکو تاکنون واکنشی نشان نداده اند. اماراتی‌ها دارند در این جزیره پایگاه نظامی بناگذاری می‌کنند و می‌خواهند جزیره را به تفرجگاهی برای خود و دیگران تبدیل و دوبی دیگری در این منطقه از یمن بنا نمایند.»

حسین البخیتی با اشاره به سخنان وزیر مشاور در امور خارجه‌ی امارات مبنی بر اینکه یمنی‌ها تازه این جزیره را کشف کرده اند گفت: «چنین سخنانی بسیار خنده آور است، زیرا او دارد از روابط دیرینه‌ی امارات با یمنی‌های ساکن در جزیره‌ی سقطری سخن می‌گوید. این در حالی است که امارات خود قدمت چندانی ندارد و تنها می‌خواهد این جزیره را به پایگاهی نظامی برای خود و برای آمریکا و انگلیس تبدیل کند.»

استقرار پیاده نظام و جنگنده‌های اماراتی در بندر سقطری در یمن به جنجال و تنش بین ریاض و ابوظبی دامن زده است.

رسانه‌های محلی گزارش دادند یک هیئت سعودی با یمنی‌ها در جزیره سقطری دیدار کرده تا درباره‌ی این موضوع تبادل نظر کنند.

گفتگو‌ها بر شدت گرفتن تنش بین نظامیان اماراتی و سعودی بر سر کنترل این جزیره تمرکز دارد. امارات روز چهارشنبه بیش از ۱۰۰ نظامی و ۴ فروند جنگنده در این منطقه مستقر کرد. این اقدام امارات، اعتراض‌های گسترده‌ای را در سقطری در پی داشت.

ریاض عقب نشینی آنی نظامیان اماراتی را از این جزیره جنوبی در یمن خواستار شده است. تنش‌ها بین ابوظبی و ریاض بر سر کنترل بخش‌هایی از یمن بالا گرفته است. هر دو کشور در تجاوز به این کشور فقیر عربی دخالت دارند. امارات در پی آن است که با پشتیبانی از جدایی طلبان، پایگاهی در شهر عدن در جنوب یمن برای خود دست و پا کند.

انتهای پیام/

نزاع عربستان و امارات درباره کنترل جزیره اشغال شده سقطری یمن

برچسب ها: یمن ، عربستان ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار