بنا بر گزارش جدید موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم، کل هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۳۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  اسپوتنیک، موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم در گزارشی اعلام کرد هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۳۹ میلیارد دلار افزایش یافت.

این موسسه اعلام کرد در قاره آفریقا کشور الجزایر بزرگ‌ترین وارد کننده سلاح، به میزان زیادی کشور همسایه خود یعنی مراکش را پشت سر نهاده است. هزینه‌های روسیه کاهش یافته و هزینه‌های آمریکا بدون تغییر باقی مانده است.

این موسسه در گزارش خود اعلام کرد اگر چه الجزایر بزرگ‌ترین وارد کننده سلاح در آفریقا و بسیار جلوتر از مراکش به شمار می‌رود، الجزایر برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ تاکنون در هزینه‌های نظامی خود کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، الجزایر از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، حدود ۵.۲ درصد در هزینه‌های نظامی خود کاهش داده است که بالغ بر ۱۰.۱ میلیارد دلار می‌شود.

این موسسه تصریح کرد از سال ۲۰۰۳ تاکنون، این نخستین بار است که الجزایر هزینه‌های نظامی خود را کاهش می‌دهد. از سال ۱۹۹۵ به این طرف هم این برای بار دوم است که الجزایر هزینه‌های نظامی خود را کاهش می‌دهد.

کاهش هزینه‌های نظامی الجزایر در سال ۲۰۱۷ احتمالا با کاهش درآمد‌های نفتی و گازی این کشور در سال‌های اخیر در ارتباط بوده است. با وجود این، برخی ناظران معتقدند کاهش هزینه‌های نظامی الجزایر علت‌های دیگری دارد. این ناظران به ویژه علت آن را به ایجاد صنایع نظامی در الجزایر ربط می‌دهند که به این کشور امکان داده است واردات سلاح خود را کاهش دهد. الجزایر با بسیاری از کشور‌ها مشارکت خود را برای تولید تسلیحات نظامی توسعه داده است به طور مثال برای ساخت تانک‌های تی-۹۰ با روسیه، خودرو‌های زرهی چند منظوره نیمر با یک شرکت اماراتی و برای ساخت بالگرد با شرکت چند ملیتی اوگوستاوستلند، یکی از شاخه‌های شرکت ایتالیایی فینمکانیکا مشارکت دارد.

احمد قائد صالح، فرمانده ستاد ارتش الجزایر، اعلام کرد کشورش پیش‌بینی کرده است تا مرحله خودکفایی، سلاح‌های مورد نیاز خود را تولید کند تا از خودمختاری خود اطمینان حاصل کند و به واردات سلاح نیازی نداشته باشد.

بنا بر این گزارش، مراکش در مقایسه با الجزایر کم‌تر از یک سوم این کشور برای خرید تسلیحات بودجه اختصاص داده است که بالغ بر ۳/۴ میلیارد دلار می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۶ برای خرید سلاح ۳/۳ میلیارد دلار هزینه کرده بود.

موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم اعلام کرد کل هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۳۹ میلیارد دلار رسیده است که با افزایشی ۱.۱ درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ همراه بود. هزینه‌های نظامی آمریکا ۶۱۰ میلیارد دلار، چین ۲۲۸ میلیارد دلار و روسیه نیز ۶۶.۳ میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام/

افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۷

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار