فقط نام ۱۴ قومیت در شناسنامه های الکترونیک درج می شوند/ بقیه اقوام به نام یک قوم دیگر شناسنامه بگیرندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اداره توزیع شناسنامه های الکترونیک افغانستان اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی این کشور، تنها نام ۱۴ قومیت در شناسنامه های جدید درج می شوند و سایر اقوام باید تححت عنوان یک وقمیت دیگر شناسنامه بگیرند.

«روح الله احمدزی»، سخنگوی اداره توزیع شناسنامه های الکترونیک گفت: نام ۱۴ قوم پشتون، تاجک، هزاره ، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه ای ، نورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر و براهوی در شناسنامه های الکترونیک درج می شوند.

سخنگوی اداره توزیع شناسنامه های الکترونیک تاکید کرد: تا زمانی که سایر اقوام سندی از رئیس جمهور دریافت نکنند و به اداره توزیع شناسنامه های الکترونیک مواصلت نکند٬ ما به این روند ادامه داده و بر اساس قانون اساسی به پیش می رویم؛ لذا سایر اقوام باید به نام یک وقم دیگر شناسنامه اخذ کنند.

این در حالی است که سایر اقوام افغانستان تاکید دارند که نام قومیت شان در شناسنامه های الکترونیک درج شود. برخی از سران اقوام افغانستان اعلام کرده اند که اگر قومیت شان در شناسنامه ها درج نشود٬ این روند را تحریم می کنند.

چندین سال است که روند توزیع شناسنامه الکترونیک به دلیل اختلاف روی درج کلمه‌ی «افغان» بلاتکلیف مانده بود اما پنجشنبه هفته گذشته اشرف غنی، رئیس ججمهور افغانستان نخستین شناسنامه الکترونیک را اخذ کرد.

گفتنی است که پیش از این عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان و همچنین بسیاری از شخصیت های برجسته سیاسی در این کشور مخالفت خود با روند توزیع شناسنامه های الکترونیک را اعلام کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار