کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: مواضع دوگانه مقامات ترکیه زیاد است، در واقع مسائلی را مطرح کرده و خلاف آن عمل می‌کنند.

ترکیه به دنبال منافع خود به دنبال حمایت از تروریست ها می باشدمسعود اسداللهی کار‌شناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر ترک سوریه توسط تروریست‌های تحت حمایت آمریکا اظهار کرد: تعریفی که دولت ترکیه از تروریست دارد با تعریفی که دیگر کشور ها از تروریست دارند متفاوت است.

کار‌شناس مسائل غرب آسیا افزود: در صحنه سوریه همه دولت های دنیا و محافل بین المللی گروه هایی مثل داعش و جبهه‌النصره را به عنوان تروریست می شناسند و حتی نام آنها در فهرست های رسمی کشور هایی مثل آمریکا، اروپا و حتی سازمان ملل به عنوان تروریست درج شده است.

وی ادامه داد: دولت ترکیه متمرکز بر گروه های مسلح کُرد است و آنها را به عنوان تروریست معرفی می کند؛ همانطور که در این بحران ۷ ساله، در  شمال سوریه گروهک های تروریستی به وجود آمد و در مناطق کردنشین نیز چند گروهک مسلح ایجاد شد و مناطقی را به اشغال خود درآوردند.

اسداللهی در ادامه افزود: دولت ترکیه معتقد است این گروه های مسلح شاخه پ. ک. ک در سوریه هستند و همچنین رهبر آنها را تروریست می داند و پافشاری دارد که تمام دنیا هم این گروه را تروریست بداند و به بهای حضور این گروه های مسلح کرد در مناطقی مثل عفرین و مناطق دیگر سوریه، ادعا می کنند که اگر این کشور ها مدعی مبارزه با تروریست هستند، باید با این گروه های مسلح کرد نیز مبارزه کنند و آنها را از سوریه اخراج کنند، ولی این موضوع مورد قبول سایر کشور ها نیست و کشور هایی مثل آمریکا و سایر کشور های غربی و حتی روسیه و ایران هم نظر خاصی در مورد کردها دارند که مطابق با دیدگاه ترکیه نیست.

اسداللهی با اشاره به رویکردهای متفاوت ترکیه در عرصه سیاسی گفت: مواضع دوگانه بین مقامات ترکیه بسیار زیاد است و در واقع رسما یک سری مسائل را مطرح کرده و بر خلاف آن عمل می کنند. یکی از مشکلات تعامل با دولت فعلی ترکیه آن است که عمل و گفته اش با یکدیگر تطابق ندارد.

وی افزود: در دیدار هایی که اردوغان با رئیس جمهور کشورمان و پوتین داشت مسائلی را مورد تایید قرار داد، ولی چند روز بعد موضع برخلاف حرف های خودش عمل کرد که حمله موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه نمونه بارز آن بود، در حالی که در نشست سه جانبه ایران ، روسیه ، ترکیه بر سر سوریه توافق کرده بودند و بیانیه مشترک صادر کرده کردند.

اسداللهی اظهار کرد: ترکیه می خواهد به دولت آمریکا فشار بیاورد که اگر مایل به اتحاد با این کشور است، باید حمایت از گروه های مسلح کرد را  پایان دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به کشور ترکیه نیست
آخرین اخبار