به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد حشتمی معاون دادستان در مراسم گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه سازمان راهداری طی سالهای گذشته خدمات و پیشرفت قابل توجهی داشته است، گفت: متأسفانه این پیشرفتها و خدمات طی سالهای گذشته شاید بیان نمیشود و یا به آن بیتوجهی شده است.
وی تصریح کرد: رشد بیش از 100 درصدی در حوزه حمل و نقل جادهای از مهمترین پارامترها و نکاتی است که در حوزه راهداری صورت گرفته و در این بخش میتوان به هوشمندسازی و مدیریت جادهها اشاره کرد.
حشتمی با اشاره به اینکه متأسفانه تلفات جادهای طی سالهای گذشته خسارات مالی بسیار زیادی را به این بخش وارد کرده است، گفت: این تلفات انسانی علی رغم زحمتها و خدماتی که در این بخش انجام میشود جای درنگ و توجه دارد.
معاون دادستان افزود: سالانه 16 هزار نفر به دلیل سوانح رانندگی و جادهای کشته میشوند و از دیدگاه من مهمترین دلیل این افزایش کشتهها خطانی انسانی است.
وی گفت: علی رغم پیشرفتهای فنی و فیزیکی در این حوزه هنوز در جامعه ما فرهنگ رانندگی و توجه به مقررات رانندگی ایجاد نشده و ما متناسب با گسترش تکنولوژی هنوز رشد نکردهایم.
حشتمی تأکید کرد: 60 درصد از عامل تصادفات رانندگی خطای انسانی است و ما متأسفانه رانندگان تنها به برخی از نکات از جمله سرعت و سبقت توجه میکنند و به سایر مقررات که بسیار مهم است هیچ توجهی ندارند.
معاون دادستان با اشاره به اینکه قوانین و مقررات برای خارجیها مقدس است، گفت: همین موضوع باعث شده خسارات آنها در برابر خسارات وارد شده به ایران بسیار کمتر باشد.
وی با اشاره به اینکه در کشور ایران هیچ توجهی به قوانین و مقررات نمیشود، گفت: رعایت مقررات واجب است، ولی متأسفانه رعایت انضباط اجتماعی در کشور ایران بسیار کم است و ما به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات نتوانستهایم پیشرفتهای متناسب با این بخش داشته باشیم.
حشتمی یادآور شد: قانون برای ما ارزش و احترامی ندارد در حالی که رعایت نکردن قانون در هیچ قاموسی قرار نمیگیرد.
معاون دادستان اظهار کرد: در کشور خودروهایی با آخرین سیستم وجود دارد ولی هنوز خسارت و تلفات انسانی در این بخش بسیار بالاست و این موضوع نشان میدهد که قانون برای ما ارزشی ندارد.
وی با اشاره به اینکه باید اهداف و ظرفیت جدیدی را برای فرهنگسازی و ارتقای رانندگی فراهم کنیم، گفت: مشکل ما در ایران ناشی از رفتار رانندگان است زیرا که بسیاری از رفتارها با هیچ قاعدهای تطابق ندارد.
حشتمی با تأکید بر اینکه باید در این حوزه اهداف و ظرفیتهای جدیدی را ایجاد کنیم تا مشکلات حل شود، گفت: در حوزه کمک به راهداری، قوه قضاییه اقداماتی را انجام خواهد داد به طوری که میتوانیم در حوزه مسائل حقوقی و رفع معارض به راهداری کمک کنیم.
معاون دادستان تأکید کرد: باز کردن فضاهای جدید برای سهولت دسترسی به راهها و سایر کشورها در راستای رونق اقتصادی بسیار با اهمیت است و در این زمینه قوه قضاییه اقدام خواهد کرد.
وی به مشکلات موجود در بخش راهداری اشاره کرد و گفت: مهمترین اشکال در بخش راهداری نواقص موجود در جادهها است و باید برای افزایش ایمنی این نواقص را با همکاریی یکدیگر برطرف کنیم.
حشتمی نقص دیگر در این حوزه را امدادرسانی و کمک رسانی به مصدومان جادهای عنوان کرد و گفت: بسیاری از تلفات جادهای به دلیل دیر رسیدن اورژانس است و ما باید نظارت و بازرسیهای خود را در این بخش افزایش دهیم.
معاون دادستان افزود: هنوز بسیاری از رانندگان و مسافران تفاوت میان آزادراه، بزرگراه و جادهها را نمیدانند این به دلیل آن است که ما در نصب علائم مشکل داریم و از حقوق قانونی یکدیگر باخبر نیستیم.
وی به نقص و بی کیفیتی وسایل نقلیه اشاره و گفت: با توجه به وجود ضوابط و مقررات بسیار خوب در ایران، هنوز تولیدات خودروهای ما استانداردهای کافی را ندارند و موجب ایجاد خسارتهای فراوانی در کشور میشود.
انتهای پیام/