وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با اسکای نیوز، مدعی شد اگر ترامپ موفق به اصلاح توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شود، مستحق دریافت جایزه صلح نوبل خواهد بود.

ادعای جانسون: اگر ترامپ بتواند برجام را اصلاح کند، شایسته دریافت جایزه صلح نوبل خواهد بود!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، که برای گفتگو درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا به سر می برد، در مصاحبه اختصاصی با شبکه انگلیسی اسکای نیوز، مدعی شد در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا موفق شود توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اصلاح کند، مستحق دریافت جایزه صلح نوبل خواهد بود.

بوریس جانسون در ابتدای مصاحبه، با اشاره به اینکه در حال حاضر احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شود، هشدار داد در صورت وقوع چنین اتفاقی احتمال نابودی کامل برجام نیز وجود دارد. وی در این باره مدعی شد: اگر آمریکا از این توافق خارج شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ایرانی ها به دنبال ساخت بمب هسته ای خواهند رفت و ما چگونه می خواهیم آنها را از این کار بازداریم؟ وزیر خارجه انگلیس افزود: ما در حال حاضر یک توافقی داریم که موفق عمل می کند. وی همچنین گفت: کارشناسان آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی تاکنون 400 مورد بازرسی (از تأسیسات ایران)  انجام داده اند. ما توانستیم دو سوم سانتریفیوژهای ایران را کاهش دهیم. میزان غنی سازی اورانیوم توسط ایران را نیز به اندازه 95 درصد کاهش داده ایم. این توافق کار می کند. بنابراین هسته اصلی این توافق را باید حفظ کرد و بخش های دیگر آن را اصلاح نمود.

مجری سپس از جانسون پرسید: «آیا فکر می کنید ترامپ آنچنان با اخبار مربوط به پرداخت حق السکوت به بازیگر فیلم های مستهجن (استورمی دنیلز که افشای رابطه غیراخلاقی‌اش با ترامپ و ماجرای پرداخت حق السکوت توسط رئیس جمهور آمریکا به او این روزها جنجال زیادی به پا کرده است) درگیر است که تمرکز خودش را بر روی توافق هسته ای ایران از دست داده است؟» جانسون در پاسخ اظهار کرد: در تمامی گفتگوهایی که با اعضای دولت ترامپ داشتم، آنها کاملا بر این موضوع (برجام) متمرکز بودند.

مجری برنامه بار دیگر پرسید: «بنابراین نگران آن نیستید که ترامپ به جای تمرکز بر برنامه هسته ای ایران، وقت زیادی را صرف نگرانی درباره ماجرای دنیلز می کند؟» وزیر خارجه انگلیس پاسخ داد: آنطوری که من می بینم همه بر موضوع ایران متمرکز هستند و اینکه ما چگونه می توانیم این توافق را اصلاح کنیم و یا اینکه چگونه قادر خواهیم بود بدون آنکه هسته اصلی این توافق را نابود کنیم، در قبال ایران مواضع سختگیرانه تری داشته باشیم.

مجری سپس از جانسون پرسید: «آیا فکر می کنید ترامپ صلاحیت دریافت جایزه صلح نوبل را دارد؟» وزیر خارجه انگلیس در پاسخ، مدعی شد: اگر ترامپ بتواند راه حلی برای بحران کره شمالی بیابد و توافق هسته ای ایران را اصلاح کند، دلیلی نمی بینم چرا او باید نسبت به باراک اوباما (رئیس جمهور پیشین آمریکا) شایستگی کمتری برای دریافت این جایزه داشته باشد؛ در حالی که اوباما زمان دریافت این جایزه کاری نکرده بود.
انتهای پیام/

گفتگوی جانسون با اسکای نیوز درباره برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جایزه را میذاریم حسرت بخوره اگه تونست مارو مانع موشکهای وطنی که میسازیم بشه ما جایزه نوبل میدیم بهش ولی توخواب با ایران نمیتونه قول میدیم نخواهد توانست
آخرین اخبار