به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زیرساختهای ایجاد شده در بندر چابهار هم راستای با پیشرفتها و تکنولوژیهای دریایی است و با چشم انداز توسعه اقتصاد دریا محور جهت بهره گیری از توانمندیها و قابلیتهای سواحل مکران در ارتقاء شاخصهای تجارت دریایی کشور اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی افزود: از آنجایی که حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی در حوزه صادرات، ترانزیت و ترانشیپ از مبدا و مقصد بنادر کشور سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را شامل میشود لذا توسعه و تجهیز بندر چابهار ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با زیر ساختهای بندری ایجاد شده در بندر چابهار در حال حاضر امکان پهلوگیری انواع کشتیهای فله، کانتینر، جنرال کارگو تا آبخور ۱۶ متر فراهم شده که میتواند رقابت پذیری کالایی در حوزههای صادرات، ترانزیت و ترانشیپ را برای کشور مهیا کند.
وی ادامه داد: با تامین و بهره گیری از تجهیزات جدید و استراتژیک از سال گذشته، حالا بندر چابهار به یکی از بنادر نسل جدید در حوزه تخلیه و بارگیری تبدیل شده به گونهای که عملیات مذکور با نرم قابل قبولی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در حال انجام است.
آقایی خاطر نشان کرد: از طرفی ارائه بستههای مشوق سرمایه گذاری جهت ترغیب سرمایه گذاران، صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی با هدف استفاده از قابلیتهای موجود در آغاز بهره برداری از طرح توسعه بندر شهید بهشتی تصویب و اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: با اعمال و اجرایی کردن تخفیفات موجود از قبیل: تخفیف در حقوق، عوارض و هزینههای بندری به کشتیهای لاینر تا مرز ۹۰ درصد و تخفیف اجاره ثابت زمین در طرحهای سرمایه گذاری بلندمدت، سرعت، سهولت و کاهش هزینههای ترانزیت، صادرات و واردات کالا در بندر چابهار بیش از پیش محقق میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با ظرفیتها و تسهیلات ذکر شده در بندر چابهار و با توجه به محدودیتهای ساختاری موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس در پذیرش کشتیهای بزرگ و از طرفی برنامه تبدیل بنادر حاشیه دریای عمان به کانون ترانشیپ و هاب لجستیکی صادرات و واردات و همچنین طرح ساخت ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی توسط بخش خصوصی و بصورت (B.O.T) با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد ریال مطمئناً رقابت پذیری صادرات این نوع کالا در منطقه برای کشور ایجاد میشود.
وی با اشاره به اینکه مسیر ترانزیتی کالاهای مواد معدنی افغانستان در سالهای گذشته از قابلیت رقابت پذیری برخوردار نبوده، ادامه داد: افتتاح این طرح میتواند سهم کشور از تجارت دریایی را افزایش داده و با پایداری جریان کالا و آغاز فعالیتهای تولیدی و ارزش افزوده، ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه مواد معدنی را تا مرز ۱۵ میلیون تن افزایش دهد.
انتهای پیام/ع