شهرستان لردگان رتبه نخست کشور را در مبتلایان به بیماری تالاسمی به خود اختصاص داده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان لردگان امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷ همزمان با روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد اظهار داشت: این شهرستان با ۱۶۳ نفر بیمار مبتلا به تالاسمی، رتبه نخست کشور در آمار مبتلایان این بیماری را دارد.

علی کریمی گفت: ازدواج‌های فامیلی در طوایف و همچنین نا‎آگاهی و بی توجهی به آزمایش‌های قبل از ازدواج و بارداری علت اصلی شیوع بیماری تالاسمی در شهرستان لردگان است.

کریمی اضافه کرد: تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که در صورت ازدواج دو فرد ناقل آن با هم، احتمال ابتلای یکی از فرزندان آنها به تالاسمی ماژور، ٢٥ درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: با فرهنگ سازی درخصوص انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج می‌توان از گسترش تعداد مبتلایان به تالاسمی جلوگیری کرد.

لردگان با بیش از ۱۹۰ هزار نفر جمعیت، از شهرستان‌های ۹ گانه چهارمحال و بختیاری می‌باشد که مرکز آن (شهر لردگان) در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.
 
۱۸ اردیبهشت سالروز تأسیس بنیاد امور بیماری‌هاى خاص به عنوان یک نهاد مردمى و غیر دولتى در سال ۱۳۷۵، به عنوان «روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/خ

۱۶۳ بیمار مبتلا به تالاسمی در لردگان

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار