یک متخصص کودکان گفت: زردی یک علامت شایع در نوزادان است و زردی به تنهایی بیماری نیست بلکه علامت بیماری است.

استفاده از لامپ مهتابی برای نوزادان دچار زردی یک باور غلط استرضانیا متخصص کودکان  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: 60 تا 70 درصد  بچه هایی که به دنیا می آیند زردی می گیرند و 80 درصد نوزادان نارس نیز دچار زردی می شوند.

وی  با بیان اینکه  یک نکته قابل توجه است که زردی در روز اول تولد طبیعی نیست و یک هشدار است که  باید پیگیری شود گفت: زردی در نوزادان از روز سوم آغاز می شود و در روز  پنجم و ششم به حداکثر می رسد.

رضانیا  با اشاره به اینکه  زردی اگر با علائم دیگر همراه باشد  باید فورا رسیدگی شود گفت: اگر نوزاد به همراه زردی دچار خواب آلودگی یا بی قراری یا تب باشد علامتی از بیماری است و باید تحت درمان قرار بگیرد.

وی گفت:  عدد زردی هم از نکته دیگری است که باید به آن توجه شود  و زردی هایی فیزیولوژیک به حد 13 یا 14 بیشتر نمی رسد اما اگر به عدد 15 رسید یک هشدار است و باید درمان شود و  زردی بیشتر از عدد 20 موجب نفوذ زردی به درون مغز نوزاد می شود که بسیار خطرناک است.

متخصص کودکان گفت:زردی نوزاد راه پیشگیری ندارد اما با تغذیه مادر رابطه مستقیمی دارد اگر مادر تغذیه خوبی داشته باشد  زردی نوزاد بیشتر نمی شود و در این زمان مادر باید از گرفتن رژیم خود داری کند.

وی گفت: اگر عدد زردی خیلی بالا نباشد و نوزاد چند روزه سالم باشد والدین می‌توانند درمان را در خانه زیر دستگاه فوتوتراپی انجام دهند تاکید می‌کنم دستگاه فوتوتراپی، نه هر لامپی و این باور که لامپ مهتابی برای درمان نوزادان  دچار زردی مناسب است باور غلطی است و باید از این کار خود داری شود.

رضانیا گفت: دستگاه فوتوتراپی لامپ مخصوص و ویژگی‌های مخصوصی دارد که باید آن را از مکان‌های معتبر و مطمئن تهیه کرد. این دستگاه‌ها باید استاندارد بوده و لامپ‌های آن به موقع تعویض شود.

 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.