تجریشی گفت: ایران و افغانستان برای حل مشکل آب باید به میز مذاکره بازگردند تا برای آب باقی مانده در رود هیرمند مذاکره کنند.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛‌ در رابطه با آخرین وضعیت تالاب هامون و سیاست های مسئولان افغانستان برای سد سازی در بالادست تالاب اظهار کرد: متاسفانه وضعیت بارش ها در منطقه در شرایط مطلوبی نبود و به همین علت در رود هیرمند آبی در جریان نبوده است .

وی افزود: دو کشور ایران و افغانستان برای حل مشکل آب در منطقه باید به میز مذاکره بازگردند تا برای آب باقی مانده در رود هیرمند و تقسیم بندی آن مذاکره کنند.

تجریشی با بیان اینکه برای جلوگیری از بحران آبی در منطقه جنوب شرق باید از نظر حقوقی با کشور افغانستان تفاهم نامه ای را منعقد شده است گفت: دو تفاهم نامه بین ایران و افغانستان در رابطه با آبگیری تالاب هامون منعقد شده که چه مقدار آب رها و به چه نحوه ای اندازه گیری شود مشخص شده است.

وی ادامه داد:  ما باید پیگیر این آب باشیم؛ چرا که این گرد و غباری که در سیستان و بلوچستان وجود دارد، حتی مردم افغانستان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با وجود بارش ها در روزهای اخیر، امسال کشور ما با بحران گرد و غبار به علت خشکسالی ها به طور جدی رو به رو خواهد شد.

وی در رابطه با تالاب شادگان نیز افزود: مشکل تالاب شادگان سدهای ساخته شده بود که مانع ورود سیلاب ها به تالاب می شد. حتی امسال با باز کردن سدهای بالا دست نیزهیچ آبی به تالاب نرسید، چرا که زمین خشک بود و آب ها از همان بالا دست برداشت شد.

تجریشی بیان کرد: تمام تالاب ها و رودخانه های کشور تقریبا در یک شرایط و وضعیت آبی قرار دارند، چرا که از ورود سیلاب ها به تالاب ها جلوگیری کردیم و به علت نداشتن بارش های کافی زمین ها خشک شده است. اگر هم بارشی داشتیم، در پشت سدها جمع شده است و همه نگران این هستند که در فصل تابستان با کمبود آب برای حوزه کشاورزی مواجه شوند؛ به همین دلیل آب را رها نمی کنند.

انتهای پیام/

 

بحران گرد و غبار در تابستان امسال به علت خشکسالی ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
زمين تو كوير بهشون بدين بگين آبشو بدين خودتونم بكارين و درو كنين هر چي دراومد نصف نصف
آخرین اخبار