وزیر فرهنگ گفت: سیستم یارانه‌های وزارتخانه کاملا شفاف است و با این نگاه به مطبوعات یارانه می‎دهیم که از سیاست‌های توسعه‌ای دفاع کنیم.

سیستم یارانه‌های وزارت فرهنگ کاملا شفاف استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه 18 اردیبهشت) برای پاسخ به سوال نصر الله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد درباره علت تفکیک روزنامه‌ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی و خصوصی بر خلاف مصوبه هیئت وزیران، اظهار کرد: تا قبل از سال 88 کاغذ به صورت مستقیم و یارانه ارزی در اختیار حوزه نشر و مطبوعات قرار می‌گرفت، اما طبق آیین نامه دولت در این سال یارانه این بخش‌ها از حالت مستقیم به یارانه مطبوعات تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه در آن سال‌ حدود 3254 نشریه داشتیم اما در پایان سال 96 به بیش از 11 هزار نشریه مجوز داده شده است، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر مطبوعات، اما افزایش منابع یارانه‌ تناسبی با آن نداشت و هزینه‌های مطبوعات هم به شدت بالا رفت.

بیشتر بخوانید: نماینده مشهد از وزیر فرهنگ قانع شد 

صالحی تصریح کرد: در واقع منابعی که به عنوان یارانه از سال 88 تا 96 در اختیار وزارتخانه ما قرار گرفته است به کمتر از دو برابر افزایش یافته اما مجوزهایی که به نشریات داده شده است، سه برابر است و به همین دلیل لازم بود تغییراتی در دستور العمل اعطای یارانه به مطبوعات داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از تغییرات‌ آن بود که برخی از نشریات دولتی و همچنین نشریاتی که به نوعی می‌توانند سرپای خود بایستند مشمول دریافت یارانه نشوند، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های کلی که در برنامه‌های مختلف اعم از برنامه پنجم و ششم توسعه در ارتباط با حمایت از بخش خصوصی آمده است، لازم بود که توجه ویژه‌ای در این راستا به بخش خصوصی شود.

وی افزود: بخش خصوصی در حوزه مطبوعات طی این سال‌ها با افزایش هزینه های کاغذ و کاهش تیراژ روبه‌رو شده بود و نیاز بود که در این رقابت ناخواسته با بخش دولتی، توجه بیشتری به بخش خصوصی می‌شد تا این بخش سرپا بایستد، بر این اساس از یک سو عدم تطابق مدیریت منابع بین افزایش مجوز نشریات و یارانه‌های تخصیص یافته به آنان و از سوی دیگر سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه و همچنین سیاست اصل 44 یعنی حمایت از بخش خصوصی مبنای دستورالعمل شد که در سال 94 تدوین و اجرا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نگاه ما بر این مبنا بوده که باید به واقعیت‌های بخش خصوصی توجه شود، البته در این فضا نباید خصولتی‌ها شکل گیرند و به همین دلیل گفته شد به اساسنامه این نشریات توجه شود.

وی گفت: سیستم یارانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا شفاف است و یارانه‌هایی که به مطبوعات می‌دهیم با این نگاه است که بتوانیم از سیاست‌های توسعه‌ای کشور و اصل 44 دفاع کنیم.

صالحی اظهار کرد: تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت این است که نشریات دولتی تکثیر نشوند لذا از افتخارات این دولت است که حتی به یک سازمان و وزارتخانه دولتی به علت توجه به تقویت بخش خصوصی، مجوز نشریه نداد.

وزیر فرهنگ در ادامه افزود: زمانی که منابع یارانه‌ای به کمتر از ۲ برابر و تعداد مجوز‌ها به ۳ برابر می‌رسد، مطابق روح قانون به ما تکلیف شده از برخی حوزه‌ها همچون نشریات محلی و منطقه ای، مذهبی، کودکان و نوجوانان، دفاع مقدس و ... تا سه برابر حمایت و یارانه داده شود لذا با توجه به موضوع در مقابل ۲ تصمیم قرار گرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص توضیح داد: ابتدا آنکه همچنان همچون گذشته یارانه‌ها بیشتر به نشریات دولتی برسد تا غیردولتی که این به معنای ضعیف‌تر شدن پیش از پیش بخش خصوصی بود، دوم آنکه بتوانیم طبق همین قانون به تصمیم جدیدی برسیم، در واقع برداشت ما این است که قوانین حاکم بر همه آئین نامه ها، چه برنامه پنجم و ششم توسعه و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گویند نباید در رقابت بخش خصوصی و دولتی باعث زمین گیر شدن بخش خصوصی شویم.

صالحی ادامه داد: از سوی دیگر طبق آنچه در تبصره یک ماده ۷ قانون آمده؛ تمام نشریات پس از دریافت مجوز نشر با پشت سر گذاشتن یک دوره ۶ ماهه می‌توانند در لیست حمایت قرار گیرند و روح قانون نیز مسیر تنفیذ را تعریف می‌کند نه آنکه بخواهد متنی علی السویه در این خصوص مشخص کنند.

وی توضیح داد: کاملا روشن است قانون علی السویه و به معنای دادن یارانه به نشریات در قالب عام به دولتی و غیردولتی نیست در واقع با توجه به آنچه در قانون آمده و تقلیل منابع باید تقسیم مشخصی صورت می‌گرفت.

وزیر فرهنگ با بیان آنکه متاسفانه آنچه در ۲ الی ۳ سال قبل اتفاق افتاده و در دوره تصدی من نبوده، امروز سوال می‌شود، اضافه کرد: هرچند این اتفاقات در دوره وزارت اینجانب رخ نداده که بخواهم از آن دفاع کنم، اما صرفا ماجرا و آنچه در گذشته در این خصوص رخ داده را تعریف کردم به این جهت معتقدم از لحاظ کلیت در رابطه با این دستورالعمل می‌توان همچنان آن را اجرا کنیم.

صالحی با بیان اینکه نگاه دیگری نیز به این مصوبه هیات وزیران وجود دارد، اظهار کرد: در دولت یازدهم به دنبال کمک به مطبوعات از طرق دیگری همچون بیمه کردن خبرنگاران و ارائه یارانه غیرمستقیم و زیرساختی نیز هستیم.

وی همچنین با اشاره به انتقاد نماینده مردم مشهد در خصوص آنکه آگهی‌ها صرفا به روزنامه‌های دولتی داده می‌شود، توضیح داد: این موضوع به هیچ وجه ربطی به یارانه‌ها ندارد و سازمان‌های دولتی از بودجه خود این آگهی‌ها را سفارش می‌دهند و از آنجا که ارتباطی به یارانه‌ها ندارد نمی‌توانیم برای سازمان‌های دولتی محدودیت ایجاد کنیم، چون ممکن است بگویند برای اطلاع رسانی باید به روزنامه‌های متعددی آگهی دهند.

وزیر فرهنگ در این خصوص توضیح داد: البته وزارت فرهنگ مانع از ارسال تمامی آگهی‌ها از سوی سازمان‌های دولتی به روزنامه‌های صرفا دولتی شده است و طبق آئین نامه توضیح آگهی‌ها برای آن‌ها تعریف شده است تا تمامی آگهی‌ها در سبد روزنامه‌های دولتی قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش وزارت فرهنگ در دولت یازدهم جلوگیری از تکثیر نشریات دولتی است، گفت: این از افتخارات ما در این دوره است که تاکنون به یک وزارتخانه و سازمان دولتی مجوز روزنامه، هفته نامه، نشریه و ... نداده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار