رویترز در گزارشی به تشریح چهار سناریوی پیش روی ترامپ در سخنرانی امشب وی درباره برجام پرداخت.

چهار سناریوی ترامپ در رابطه با برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم خود راجع به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را سه شنبه اعلام خواهد کرد. به موجب این توافق ایران پذیرفت در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا، به محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود تن دهد.

ترامپ می‌تواند با استناد به اسناد ارایه شده توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در هفته قبل که ادعا کرده بود شاهدی دال بر برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای ایران هستند، اعلام کند ایران به توافق پایبند نبوده است؛ گرچه بخش اعظمی از اسناد نتانیاهو برای جامعه بین‌المللی و بازرسان سازمان ملل امر تازه‌ای به شمار نمی‌رفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان دارد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. علیرغم اذعان مسئولان ارشد آمریکایی به پایبندی ایران به متن توافق، ترامپ فعالیت ایران در زمینه موشک‌های بالستیک و نیز اقدامات این کشور در منطقه را گواهی بر نواقص توافق می‌داند.

وی در سخنرانی امشب خود درباره توافق هسته‌ای ایران چهار سناریو را پیش رو دارد:

سناریوی اول: صدور مجدد معافیت‌های تحریمی ایران

ترامپ ممکن است تحریم‌ها علیه بانک مرکزی و صادرات نفت ایران را مجددا تعلیق کند- همانطور که هر چهارماه یک بار عمل کرده است و در عین حال به گفتگو با آلمان، فرانسه و انگلیس برای حصول یک توافق جانبی به منظور اصلاح آنچه وی آن‌ها را "ایرادات برجام" می‌داند، ادامه دهد.

سناریوی دوم: تعلیق تحریم‌ها را متوقف کند

ترامپ می‌تواند تحریم‌ها را دیگر تعلیق نکند که در این صورت، ۱۸۰ روز طول می‌کشد تا آن‌ها اجرایی شوند و سپس کار (اصلاح برجام) را به اروپایی‌ها- که خواهان حفظ توافق هستند- بسپارد تا در مورد اقدام مقتضی خود تصمیم بگیرند. در این صورت ایران باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر است همچنان به محدودیت‌های اعمالی بر برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد یا خیر؟

سناریوی سوم: تعلیق تحریم‌ها را به صورت مشروط متوقف کند

ترامپ می‌تواند تصمیم بگیرد که تحریم‌های هسته‌ای ایران را دیگر تعلیق نکند، اما در عین حال اعلام کند اگر متحدان اروپایی‌اش پیش از بازه ۱۸۰ روزه موردنیاز برای اجرایی شدن تحریم‌ها به توافقی جانبی با آمریکا دست یابند، او مجددا تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد. در این صورت نیز ایران می‌تواند مشخص کند که آیا به توافق پایبند خواهد ماند یا خیر؟

سناریوی چهارم: ترامپ تحریم‌ها را تعلیق نکند و ایران را به نقض برجام متهم کند

ترامپ به عنوان گزینه چهارم می‌تواند اعلام کند که تحریم‌ها را تعلیق نخواهد کرد و با استناد به اسناد ادعایی اسراییل که هفته قبل منتشر شد، مدعی شود که ایران توافق را نقض کرده است.

در این صورت ایالات متحده می‌تواند ساز و کاری که در برجام پیش‌بینی شده را به منظور بازگشت فوری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دنبال کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن شیرمحمدی
۲۳:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه این ۲سال پایبند بوده به برجام؟؟؟مهم اینه که ما دلار های بلوکه شده مون رو همون اول نقد کردیم دست مریزاد
بقیه زیاد مهم نیست
آخرین اخبار