مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: در پزشکی قانونی اینطور نیست که اگر نیرویی را امروز از دست دادیم، فردا بتوانم نیرویی را جایگزین آن کنیم.

کمبود نیروی انسانی متخصص، چالش اصلی پزشکی قانونیبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد شجاعی صبح چهارشنبه 19 اردیبهشت، در سی و پنجمین نشست مدیران پزشکی قانونی سراسر کشور با اشاره به موضوع خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: امروز دشمنان علیه ما یک جنگ تمام عیار راه انداخته اند، در محاسبات باید این نکته را در نظر داشته باشیم، درست است که دنیای استکبار در مقابل ماست، اما در این محاسبات یک نکته را در نظر ندارند و ما باید توجه کنیم، ما یک پشتیبان و یار و یاور داریم و آن خداست، در محاسبات باید این عامل را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه اقدام ترامپ اتفاقا حداقل تکلیف را روشن کرد، تصریح کرد: این طرف قضیه ما نباید بگوییم امر مهمی رخ داده، باید سرنوشتمان را به دست خدا بسپاریم، هرچه پیش بیاید خیر و صلاح ماست، حتی اگر بدترین شرایط هم پیش بیاید شاید به صلاح ما باشد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر اینکه نگاه و جهت خود را اصلاح کنیم، به جای اینکه نگاه به سمت دشمنان و کدخداهای دنیایی باشد، نگاه مان را به سمت خدا ببریم، افزود: از اول انقلاب که خداوند دست و حمایت اش برای ما بوده، چگونه پیروز شدیم؛ نباید خیلی نگران باشیم، نباید به مردم دلهره و اضطراب بدهیم.

شجاعی با اشاره به اینکه باید به تکلیف خود عمل کنیم، دست روی دست نگذاریم، تکلیف برنامه ریزی و عمل کردن است، گفت: خداوند کسی را کمک می کند که حرکت کرده است؛ ما کشوری با اقتدار، ثروتمند و با فکر داریم اما ضعف مدیریت داریم، همه این مشکلات با مدیریت درست قابل حل است.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی را به بهترین وجه می توانیم حل کنیم، تصریح کرد: کشور ژاپن و آلمان بر خرابه های جنگ نشستند، چطور پیشتاز علم و صنعت شدند؟ مقطعی را قناعت کردند و ریاضت کشیدند تا خودشان را جلو کشیدند؛  اما ما از همان اول گفتیم رفاه باید باشد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر اینکه این اقدامات دشمن باعث می شود یک همدلی و وفاق در بین ما به وجود آید و دست از مسائل سلیقه ای برداریم و جنگ سلیقه ها را راه نیاندازیم، افزود: روی اصول باید با هم باشیم و در چارچوب خودمان متحد باشیم.

دسترسی مردم به پزشکی قانونی آسان شود/ لزوم استفاده از پزشکان معتمد

در ادامه این مراسم رییس‌کل دادگستری لرستان با تأکید بر اینکه دسترسی مردم به پزشکی قانونی باید آسان شود، گفت: با توجه به کمبود پزشک و نبود مرکز در برخی مناطق، استفاده از پزشکان معتمد توسط پزشکی قانونی ضروری است.

جعفر بدری با اشاره به اینکه نیازمندی های ما در دستگاه قضایی یک کادر کارشناسی و مجرب و با توانمندی بالا است تا رسیدگی های قضایی نتیجه مطلوب داشته باشد، اظهار داشت: دیگر نمی شود سنتی یا سلیقه ای قضاوت کنیم؛ امروز شفافیت اصل کار است.

وی با بیان اینکه این همایش و این برنامه های علمی باعث می شود که این اشکالات را ببینیم و برای برطرف کردن آن ها تلاش کنیم، تصریح کرد: البته این مسائل ناشی از قانون است، متاسفانه قانون ما در نوشتن عبارات و یا دادن معیارها برای تعیین خسارات دقیق عمل نکرده است.

عملکرد پزشکی قانونی مورد اعتماد مردم و دستگاه قضایی است

رییس کل دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه البته عملکرد پزشکی قانونی نسبت به کارشناسی های دیگر آنقدر حساب شده بوده که مورد اعتماد مردم قرار گرفته است، افزود: اعتراض به نظریه های پزشکی قانونی نسبت به دیگر کارشناسی ها حداقل است و موارد کمی پیش می آید که موضوع به کمیسیون های پنج و سه نفره ارجاع شود.

بدری با اشاره به اینکه امروز نیاز به تجهیزات و ایجاد انگیزه برای پزشکان داریم تا عملکرد پزشکی قانونی ارتقا یابد، ادادمه داد: پیشنهادی هم نوشتیم که برای پزشک قانونی در تعیین حقوق و مزایا معیاری قرار دهید که بر اساس حقوق هیئت های علمی باشد.

وی یادآور شد: طرح سلامت اجرا شده و همه پزشکان علاقه دارند در این بخش کار کنند و لذا جذب پزشک قانونی با این حقوق و مزایای فعلی مشکل است.

استفاده از پزشک معتمد راه حلی خوب برای جبران کمبود نیرو

رییس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه در مجموع در لرستان در ۱۶ حوزه قضایی ۴ مرکز پزشکی قانونی داریم، تصریح کرد: در برخی شهرها دادگستری ها با وجود کمبود مکان، فضایی را برای پزشکی قانونی در نظر گرفته اند، در شهرستان ازنا مرکز پزشکی قانونی افتتاح شده و در نورآباد هنوز ساختمان پزشکی قانونی نیمه کاره است و در خرم آباد مرکز تشریح دایر شده است.

بدری با اشاره به اینکه مراجعه به پزشکی قانونی باید در دسترس همه باشد، گفت: آیین نامه ای تصویب شد برای استفاده از پزشکان معتمد در بررسی پرونده های پزشکی قانونی، به اعتقاد من این موضوع راه حل خوبی است که برای مناطقی که دسترسی به پزشکی قانونی نیست و از پزشک معتمد استفاده شود.

سرعت کار در پزشکی قانونی بالا رفته است

وی با بیان اینکه با وجود کمبود نیروی انسانی، استفاده از پزشکان معتمد ضروری است، تصریح کرد: به هر حال روی هم رفته سرعت کار در پزشکی قانونی نسبت به قبل بیشتر شده اما اشکالاتی در عمل است که باید حل آن در دستور کار قرار بگیرد، از جمله جعل گواهی پزشکی.

رییس کل دادگستری لرستان خاطرنشان کرد: ما سیستم اتوماسیون اداری را ایجاد کرده ایم که در برخی مراکز ایجاد شده و نظرات پزشکی قانونی به صورت مستقیم از طریق سیستم ارجاع می شود و مسئله جعل گواهی پزشکی را حل کرده است؛ اما در برخی مراکز این سیستم راه اندازی نشده که باید انجام شود تا امکان جلب و تقلب از بین برود.

بدری با اشاره به اینکه انتظار داریم نواقص برطرف شود و مراکز پزشکی قانونی تجهیز شوند، ادامه داد: در مورد ایام کشیک مشکل داریم و دسترسی مردم به پزشکی قانونی وجود ندارد، این موضوع برمی گردد به جذب پزشک و ما هم درک می کنیم و انتظار داریم دسترسی مردم آسان شود.

کمبود نیروی انسانی چالش اصلی پزشکی قانونی است

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان نیز در این مراسم گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص همچنان چالش اصلی دستگاه پزشکی قانونی است.

حمیدرضا نظیفی با اشاره به اینکه تقریبا یک سوم پرونده هایی که وارد سیستم قضایی می شود به طریقی در پزشکی قانونی بررسی می شود، اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد گواهی های صادر شده در پزشکی قانونی نیز مورد وثوق دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه سیستم پزشکی قانونی یک سیستم تخصصی است و اینطور نیست که اگر نیرویی را امروز از دست دادیم فردا بتوانم نیرویی را جایگزین آن کنیم، تصریح کرد: دستگاه پزشکی قانونی دستگاهی با ویژگی های خاص خود است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با تاکید بر اینکه چنین دستگاهی با این ویژگی بایستی زیرساخت هایش به طور کامل مهیا باشد، افزود: اگر بنا است پزشکی قانونی در اجرای عدالت سهمی داشته باشد باید زیرساخت کافی را در اختیار داشته باشد، از مهم ترین این زیرساخت ها نیروی انسانی و فضای فیزیکی است.

نظیفی با اشاره به اینکه با ورود آقای شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی، حوزه فضای فیزیکی توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است و در لرستان به حد نسبتا مطلوبی رسیده اما هنوز به حد استاندارد نرسیده ایم، گفت: نیروی انسانی هنوز چالش اساسی دستگاه پزشکی قانونی است.

وی یادآور شد: این چالش را نمی توان درون سازمانی حل کرد، نیاز به کمک دانشگاه علوم پزشکی، اداره برنامه و بودجه و استانداری هستیم.

انتهای پیام/

 

چالش اساسی دستگاه پزشکی قانونی چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار