حال پایتخت طبیعت ایران خوش نیست /جولان بی امان گرد و غبار در قلب زاگرس

این روزها شاهد پدیده گرد و غبار در جنوب و غرب کشور هستیم که زندگی را برای شهروندان مختل کرده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ این روزها شاهد پدیده گرد و غبار در جنوب ، جنوب  غربی و غرب کشور هستیم که زندگی را برای شهروندان مختل کرده است. این پدیده در کشور و به خصوص در استان‌های جنوبی و غربی عمدتا در ماه‌های بهمن و اواخر اسفند رخ می داد اما چند ماهی است که نه تنها این پدیده کاهش پیدا نکرده بلکه استان های دیگر را هم در برگرفته است.

گفته می شود منشاء گرد و خاک صحرای عربستان ، شمال آفریقا و جنوب عراق است و در دوره های خاصی از سال بیشتر نواحی جنوب غربی و غرب کشور را تحت تأثیر قرار می دهد. اما این را هم نمی شود منکر شد که خشک شدن تالاب ها ومنابع آبی کشور از یک طرف و کاهش پوشش گیاهی از طرف دیگر در شدت این گرد و غبار ها بی تاثیر نبود.

 

 حال پایتخت طبیعت ایران خوش نیست /جولان بی امان گرد و غبار در قلب زاگرس

احتمال افزایش روزهای آلوده پایتخت در سال‌ ۹۷ / گرد و غبار علت آلودگی هوای نوروز

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه علت آلودگی هوا در عید امسال پدیده گرد و غبار با منشا داخلی بود، گفت: به احتمال زیاد امسال شرایط کیفی هوای تهران در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب نخواهد بود.

حسینی با اشاره به اینکه نوروز امسال برای تهران نوروز بی سابقه‌ای بود، تصریح کرد: طی دهه اخیر اندازه‌گیری آلاینده‌های جوی به‌صورت علمی و با استناد به معیارهای متداول جهانی انجام شده است و بررسی این آمار نشان می‌دهد که هیچ‌گاه هوا در پایتخت در ایام نوروز به اندازه امسال آلوده نبود.  

حسینی درباره علت این آلودگی گفت: یکی از عوامل اصلی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پایتخت در روزهای اخیر ورود گرد و غبار به فضای تهران است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: با بیان اینکه به احتمال زیاد امسال شرایط کیفی هوای تهران در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب نخواهد بود، تصریح کرد: ممکن است طی امسال شاهد افزایش روزهای آلوده و ناسالم هوای شهر تهران در مقایسه با سال گذشته باشیم .

وی در پایان گفت: بخش عمده پدیده گرد و غبار به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران منشا داخلی دارد و راهکار اصلی مقابله با این پدیده مدیریت منابع آبی کشور با هدف مقابله با گرد و غبار  است 

بارش‌های بهاری هم حریف گرد و غبار عربی نشد تا همچنان «زاگرس» آماج حمله موج‌های پی‌درپی گردوغبار قرار بگیرد و  مردم اردیبهشت خود را در هراس روزهای غبارآلود تابستان بگذرانند.

این روزها که باران بهاری به شهرهای مختلف غرب و جنوب طراوت بخشیده است، شاید فرصتی پیدا کرده‌ایم که روزهای غبارآلود چند ماه گذشته را کمی فراموش کنیم.

بااین‌حال تا آسمان کمی فرصت می‌کند که بین دو باران نفسی تازه کند، گردوغبار عربی راهی آسمان می‌شود تا اجازه نفس کشیدن بی‌دغدغه را به ساکنان غرب و جنوب کشور ندهد.

گرد و غبار از کهگیلویه وبویراحمد تا ایلام

هنوز از آخرین ساعات بارانی استان های غربی و جنوب غربی چند روزی نگذشته که بازهم گردوغبار هوای این استان ها را ناسالم کرد. اوضاع در ایلام، چهارمحال، کرمانشاه ، اصفهان ، اهواز و کهگیلویه وبویراحمد هم تعریفی ندارد.
آلودگی هوا در کرمانشاه به مرز هشدار رسید، گردوغبار آسمان ایلام را بی‌نصیب نگذاشت، هوای چهارمحال و بختیاری هم در وضع ناسالم قرار گرفت،گرد و غبار زاهدان را درنوردید ،حال و روز پایتخت طبیعت ایران خوش نیست، این‌ها تنها تعدادی از سر خط اخبارهای روز دوشنبه تا کنون از مناطق مختلف کشور بود.
هرچند که هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به منطقه خبر داده اما به نظر می‌رسد بارش‌های بهاری نتوانسته حریف گرد و غبار شود، موضوعی که مردم را نگران روزهای گرم تابستان کرده است.

از دیگر استان های کشور که در طول یک سال گذشته و همچنین روز های اخیر با گرد و غبار دست و پنجه نرم می کند استان خوزستان است .

 

 

حال پایتخت طبیعت ایران خوش نیست /جولان بی امان گرد و غبار در قلب زاگرس

قلب زاگرس به‌سختی ایستاده است

در این میان حال‌ و روز قلب زاگرس هرروز بدتر می‌شود، قلبی که اگر نتپد اتفاقات غیرمنتظره‌ای خواهد افتاد، از کمبود آب گرفته تا تغییرات اقلیمی.

اگر تاکنون توانسته‌ایم مقابل موج‌های متعدد گرد و غبار همچنان سرپا بایستیم بخش عمده‌ای از آن را مدیون زاگرس و تاب‌وتوانش هستیم، اما این روزها حال زاگرس خوب نیست، مشکلاتی از غبار و ریز گردها گرفته تا خشک‌سالی و زوال این زیست‌بوم منحصر به‌ فرد را از تک و تا انداخته است. همین‌ها دل‌نگرانی‌ها برای تپش این زیست‌بوم را بیشتر کرده است، اکوسیستمی که اگر از تپش بایستد حیات ساکنان خود را به مخاطره خواهد انداخت.

همجواری استان کهگیلویه و بویراحمد با استان های جنوبی و منشا گرد و غبار موجب شده است تا این استان از پدیده گرد وغبار در امان نماند.

کهگیلویه و بویراحمد که همواره از استان های پاک کشور به شمار می رود این روزها میزبان مهمان ناخوانده ای به نام گرد و غبار است که وضعیت دید و تنفس را برای مردم دشوار کرده است.

آلایندگی نسبتا شدید هوا و وجود گرد و غبار در کنار زلزله روز های اخیر زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد را با مشکل مواجه کرده است و درختان، خودروها و طبیعت سرسبز این مناطق رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند.

وجود گرد و غبار در تمامی نقاط کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده و در برخی شهرها از جمله گچساران این وضعیت در شرایط نامناسبی قرار دارد.

در برخی نقاط نیز موجب کاهش دید افقی برای مردم و رانندگان شده است.وجود گرد و غبار بر روی سقف خودروها و شیشه منازل، گیاهان و درختان به خوبی دیده می شود.

سید اسداله هاشمی مدیر کل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از هشت شهرستان استان تنها شهرهای یاسوج و دوگنبدان دارای دستگاه سنجش کیفیت آلودگی هوا هستند در حالی که باید در هر شهرستان حداقل یک دستگاه سنجش آلودگی موجود باشد.

هاشمی اضافه کرد: پیشنهاد می شود شهرداری‌ها از محل عوارض آلایندگی که دریافت می کنند دستگاه سنجش کیفیت آلودگی هوا خریداری و نصب کنند.

وی ادامه داد: شهرستان های گرمسیری بهمئی، گچساران و باشت از مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد در مجاورت استان خوزستان یکی از مناطق ورود پدیده گرد و خاک از جنوب و جنوب غربی کشور هستند.

وفایی مقدم مدیر کل مدیریت بحران استان هم درزمینه رعایت نکات ایمنی در شرایط موجود هشدار داد.
وی گفت: وجود گرد و غبار شرایط را برای افراد سالمند، بیماران قلبی و خردسالان دشوار کرده است و مردم تنها برای امور اضطراری از خانه خارج شوند تا کمتر در معرض آسیب قرار گیرند.

 

حال پایتخت طبیعت ایران خوش نیست /جولان بی امان گرد و غبار در قلب زاگرس

تدبیری برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده نشده است

 

پدیده گرد و غبار که سال های اخیر سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند درختان بلوط و گونه های گیاهی و جانوری، این سرمایه های ارزشمند استان را نیز در معرض بیماری قرار داده است.

با این وجود ضروری است مسوولان کشور از تمام ظرفیت ها برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کشور و استان سرسبز کهگیلویه و بویراحمد استفاده کنند.

 

وقتی مسئولان ابراز نگرانی می‌کنند

پدیده‌ قابل‌توجه، انتقاد مسئولان از بروز اتفاقات ناگوار است! آنها راه‌حل ارائه نمی‌دهند و تنها نسبت به اتفاقات شوم در آینده  سخن می‌گویند. تمام مردم از اثرات جبران‌ناپذیر بی‌آبی در کشور آگاه‌اند و نیازمند ارائه راه‌حل و عمل به آن هستند، بنابراین پند و سخن در ارتباط با بروز یک فاجعه برای آنها چه فایده‌ای به‌همراه دارد؟! با افزایش گرمای کره زمین و نوسانات حرارتی، اختلاف حرارت میان دو نقطه جغرافیایی افزایش و میزان بادهای شدید افزایش چشمگیر یافته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش این بادها در آینده و تشدید انتقال گرد وغبار به سایر مناطق ایران است. اقدامات مسئولان نباید نقش تبلیغاتی به خود بگیرند و الزام به کارشناسی‌بودن آنهاست.

به‌عنوان مثال  در استان خوزستان  درختان بسیاری کاشته شدند در حالی که به نحوه آبیاری آنها بی‌توجهی شد و به‌دلیل آبیاری نادرست خشک شدند.

تثبیت گرد و غبار، مشکل آینده شهرها

مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پدیده تثبیت گرد و غبار  و تشدید آلودگی‌هوا در شهرها خواهیم بود. پدیده گرد و غبار به‌دلیل کاهش بارندگی و فعالیت بیشتر کانون های گرد و غبار به‌صورت سراسری تشدید خواهند شد. در حال‌حاضر کانون‌های گرد و غبار به‌صورت محلی در بیشتر استان‌های کشور تولید شده‌اند که با کوچک‌ترین وزش باد از آنها گرد و غبار بلند شده و وارد حلق و ریه مردم می‌شوند. این مشکل در آینده‌ای نزدیک برای تمام ایران پیش‌بینی می‌شود و از جمله هشدارهایی است که از هم‌اکنون باید به مردم داده شود.

 

راهکارهای شهرهای بزرگ جهان برای آلودگی هوا و ترافیک

در سال‌های اخیر در کشورهایی که با معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستند راهکارهای متفاوتی از جمله هزینه اضافه پارکینگ برای خودروهای دیزلی و جلوگیری از تردد خودروهای شخصی از خیابان‌های اصلی به کار گرفته شده‌ است. با این حال هنوز بشر نتوانسته به راهکاری پایدار برای رفع آلودگی هوا دست پیدا کند.
در واقع میزان تولید مواد آلاینده و سمی به ویژه در کلانشهرهای دنیا با سرعتی بی‌سابقه همچنان رو به افزایش است.
با توجه به وسعت و شدت معضل آلودگی به نظر می‌رسد تمام تلاش‌هایی که تاکنون در راستای مقابله با آن انجام گرفته ناکافی بوده‌اند.
پکن، لندن، مکزیکوسیتی، دهلی‌نو و پاریس از جمله شهرهای جهان هستند که در سال ۲۰۱۶ به دلیل سطح فزآینده آلودگی هوا در کانون توجه بوده‌اند. با این حال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) این شهرها تنها شهرهای آلوده جهان نیستند و در واقع ۹۲ درصد از جمعیت شهرنشین جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که هوای آن آلوده و سمی است.
با این حال تاکنون شیوه‌های مختلفی برای درک و توجه به مشکل آلودگی هوا در کشورها و شهرهای مختلف در نظر گرفته شده که در ادامه به برخی از آنها برای مقابله با این چالش اشاره شده‌ است

در هوای آلوده چه بخوریم؟

 معصومی معاون مرکز بهداشت بویراحمد در رابطه با حفظ سلامت در مقابل آلودگی هوا  به خبرنگار ما گفت : اگر آلودگی هوا  خیلی شدید باشد،  نمی توان از اثرات سوء آن در امان ماند، ولی درباره ی آلودگی که به طور معمول در همه شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران و در دیگر شهر های کشور وجود دارد، می‌توان با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.

برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می شود. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند. البته می‌توانید با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف کنید.

معصومی عنوان کرد: علاوه بر این ویتامین‌ها، مصرف غذاهایی توصیه می شود که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند. سبزیجاتی مثل طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

از طرفی ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

وی تاکید کرد:پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.

 گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.