رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه آمریکا تنها مانده است، گفت: حمایت مجامع بین‌المللی ما را در مسیر برجام‌ سرافراز خواهد کرد.

حمایت مجامع بین‌المللی در برجام‌ ما را سرافراز خواهد کرد / آمریکا تنها مانده استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی الویری‌ رئیس شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای عالی استان‌ها که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با اشاره به پیمان‌شکنی آمریکا و خروج او از یک قرارداد بین‌المللی اظهار کرد: باید به نیروهای خود تکیه کنیم و این اتحاد وجود دارد. وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که آمریکا و دو کشوری که یکی از آن‌ها جعلی هستند تنها مانده‌اند و باقی کشورها از این قرارداد پشتیبانی می‌کنند.

وی افزود: حمایت مجامع بین‌المللی ما را در این مسیر سرافراز خواهد کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دیوان عدالت اداری طی چند هفته اخیر، گفت: ظرف دو هفته اخیر دیوان عدالت اداری دو تصمیم اتخاذ‌ کرده و بر اساس آن دو مصوبه شورای شهر تهران از جمله اخذ عوارض مالیات بر ارزش افزوده و اخذ عوارض از تابلوهای اماکن اداری و تجاری را ابطال کرده است.

کاهش 7 هزار میلیارد تومانی درآمد شهرداری با ابطال مصوبه اخذ عوارض از تابلوهای اماکن اداری و تجاری

الویری‌ با بیان اینکه در این راستا دو مطلب قابل ذکر است، گفت: اثر این تصمیمات و جایگاه قانونی درباره‌ این مطلب‌ قابل ذکر است؛ ابطال اخذ عوارض از تابلوهای اماکن‌ اداری و تجاری 7 هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری  را کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه مصوبات دیوان عدالت اداری‌ به سایر شهرها‌ نیز ابلاغ  می‌شود، 35 درصد درآمد شهرداری‌ها کاهش می‌یابد‌، این در حالی است که در حال حاضر شهرداری‌ها در بحران مالی به سر می‌برند و با پیش گرفتن این رویه وضعیت شهرداری‌ها بحرانی‌تر خواهد شد.

لزوم تمرکز ویژه بر درآمد پایدار شهری

وی با ابراز نگرانی در این زمینه گفت: این موارد از موارد شاخص درآمدهای پایدار شهرداری است. اخذ عوارض از تابلوهای اداری و تجاری در تمام دنیا متداول است و با توجه به اینکه کارکنان شهرداری‌ها معابر را نظافت می‌کنند و امکان ایجاد کسب و کار را شکل می‌دهند، باید بر درآمد پایدار شهری تمرکز ویژه‌ای شود.

الویری‌ افزود: این تصمیم دیوان عدالت اداری باعث می‌شود که از یکی از درآمدهای اصلی عبور کنیم، درآمدی که کاملاً مشروح و منطقی و در تمام دنیا متداول است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با ذکر این سئوال که آیا دیوان عدالت اداری می‌تواند در این مسئله‌ دخالت کند، گفت: به موجب قانون مشخص شده است که زمانی که شورای شهر مصوبه‌ای را تهیه می‌کند، این مصوبه به کمیته انطباق‌ ارسال می‌شود و پس از بررسی‌های لازم اگر کمیته انطباق‌ با آن موافق نبود به شورای شهر بازگردانده می‌شود و در صورتی که‌ شورای شهر بر تصویب آن مصوبه اصرار کرد، موضوع به هیئت حل اختلاف ارسال می‌شود. در واقع می‌توان گفت به موجب قانون چارچوب‌ این رویه مشخص شده است و دیوان عدالت اداری جایی در آن ندارد.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری هیچگونه توجیهی‌ در ابطال مصوبه‌ای که 8 سال پیش تصویب شده است، ندارد، گفت: به دلیل اهمیت موضوع باید کمیسیون مربوطه‌ موضوع را بررسی کند و اگر احتیاج به شفافیت‌ و رفع ابهام داشت، آن را عنوان کند تا در جلسه آینده شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای را با فوریت تهیه کنیم و به مجلس برای رفع ابهامات بفرستیم‌.

الویری‌ افزود: در این زمینه با مقامات قضایی مذاکره خواهیم کرد.

وی در پایان روز شوراها را به اعضای شورای عالی استان‌ها با توجه به اینکه اولین جلسه پس از روز شوراها است تبریک گفت و افزود: با توجه به نقشی که قانون اساسی برای شوراها در نظر گرفته است، امیدواریم شاهد تحقق این نقش و همچنین شاهد منع تبعیض‌ برای شوراها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار