راستاد گفت: حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده، اما عملکرد فعلی این بنادر ۶ میلیون تن در سال است، به این ترتیب در حال حاضر از یک پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می شود.

سازمان بنادر در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است / کشورهای ساحلی دریای خزر؛ فضای افزایش تجارت دریایی را فراهم کنند/ برنامه ریزی برای رونق ظرفیت های خالی بنادر شمالی به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رأس یک هیأت برای شرکت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها، به باکو سفر کرده است، اظهار کرد: در سال های اخیر طرح های توسعه قابل توجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا ۱۱ میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیرآباد تا ۷,۵ میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است .

وی تصریح کرد: سازمان بنادر با دنبال کردن سیاست های که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است، در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای کشورمان جذب کند.

راستاد گفت: سایر کشورهای حاشیه خزر در حال ایجاد زیر ساخت ها و توسعه ظرفیت های بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضای را فراهم کنند تا حمل و نقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند .

تنها از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی استفاده می شود

وی در ادامه بیان  کرد: حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده، اما عملکرد فعلی این بنادر ۶ میلیون تن در سال است، به این ترتیب در حال حاضر از یک پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از طرف ایران آن چیزی که می تواند بنادر ما را فعال تر کند، این است که تنها به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه باید بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص دهیم؛ به خصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی، این مساله می تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود .

وی تصریح کرد: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، می توانند به عنوان حلقه‌های اتصال دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند و اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها می تواند به این هدف کمک کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بهره برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما می تواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بین المللی متصل شود.

بررسی چالش های بنادر مدرن در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها

وی در مورد اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها، اذعان کرد: هدف از این اجلاس، بحث و بررسی مسائل روز و نوآوری ها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است .

راستاد گفت: موضوعاتی که در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد، چالش هایی است که در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینکه به چه طریق مشکلات باید مدیریت شوند .

گفتنی است؛ اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه روز گذشته با حضور نمایندگان و مسئولان بنادر تجاری ۶۵ کشور جهان در باکو آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار