رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: معتقدیم که رفع تحریم ها ارزش مذاکره با اروپایی ها را دارد و انها باید مسئولیت لغو تحریم ها را بر عهده بگیرند.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در نشست خبری که با موضوع «پای درس برجام» در خبرگزاری فارس برگزار می شد،گفت: ما معتقدیم که رفع تحریم ها ارزش مذاکره با اروپایی ها را دارد و انها باید مسئولیت لغو تحریم ها را بر عهده بگیرند چرا که هرگونه گفتار درمانی برای منافع ملی ما مضر است.

وی  با اشاره به اقدامات خود سرانه ترامپ در زمینه خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد:آمریکا انتظار داشت که جمهوری اسلامی ایران به آنها امتیاز ویژه بدهد و اکنون بلندگوهای دشمنان در کشور وجود دارند و دستگاههای امنیتی باید هوشیار باشند.

وی افزود: ما در داخل کشور برای عبور از مشکلات فعلی، دو رویکرد داریم؛ یک رویکرد که مورد تایید رهبری است که بهره مندی از ظرفیت های منطقه ای و جهانی و ظرفیت های داخلی را شامل می‌شود.

زاکانی با اشاره به رویکرد دوم گفت: رویکرد دوم می گوید که ما باید نظم موجود جهانی را بپذیریم و وقتی بناست شکایتی داشته باشیم، بهتر است به کدخدا شکایت کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه رویکرد تاریخی و نه یافته های عقلی، موید رویکرد دوم نیست. برجام نشان داد راه برون رفت از مشکلات را پیش پای دشمن جستن، شکست را در پیش خواهد داشت.

وی اظهار کرد: مهمترین درسی که می‌توان از برجام گرفت، این است که نباید منافع ملی را دستخوش رقابت‌های انتخاباتی کنیم، چرا که مسئله هسته‌ای ما زمانی به مشکل برخورد که در رقابت‌های انتخاباتی دستاویز قرار گرفت.

وی افزود: ما باید بتوانیم اقتضائات توانمند شدن کشور را فراهم کرده و چارچوب‌های اساسی را به نحوی توسعه دهیم که ماحصل آن عدم آسیب‌پذیری باشد.

زاکانی تصریح کرد: برجام نشان داد که اعتماد به دشمن جز ناکامی چیزی درپی ندارد، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دو نگاه به ما دارند یک نگاه مبتنی بر استفاده از تکنیک قورباغه آبپز است، به این معنا که باید برای شکست جمهوری اسلامی فرصت داد و نگاهی دیگر بر این باور است که جمهوری اسلامی به مویی بند است و می‌توانیم با تلنگری از شر آن خلاص شویم که البته منطق ترامپ نیز مبتنی بر همین نظریه است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: ما باید داشته‌هایمان را به دقت بشناسیم، چرا که در غیر این صورت در معامله بازهم برای آنها قیمت اندکی قرار می‌دهیم و این در حالیست که اگر توانمندی‌های خود را نشناسیم، متحمل ضررهای بسیاری خواهیم شد.

وی ادامه داد: روحانی در انتخابات سال 92 مسئله هسته‌ای را در برابر اقتصاد قرار داد، در حالیکه این تئوری اشتباه است و این دو مقوله مقوم یکدیگر هستند و در حال بی‌دقتی نسبت به جامع‌نگری باعث شد تا مسیری را طی کنیم که مذاکره شایسته و ملموسی حاصل نشود.

زاکانی گفت: مسئولین کشور باید یاد بگیرند تا به حوزه و دانشگاه تکیه کنند، چرا که عدم توجه به کارشناسان سبب خواهد شد تا مرعوب دیگران شویم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام بیان کرد: اگر دوتابعیتی‌ها بخواهند برای ما تعیین تکلیف کنند و محل نفوذ اراده دشمن قرار بگیرند، بسیار آسیب‌زا خواهد بود، چرا که ما نباید بازیچه مزدوران بیگانگان شویم و امروز دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌ها اذعان دارند که جاسوس‌هایی در تیم مذاکره کننده حاضر بودند.

وی اذعان کرد: اگر در دوران مذاکرات پنهان‌کاری، عجله و خلف وعده دشمنان را توجیه نمی‌کردیم و واقع‌گویی داشتیم، فضای عمومی جامعه بزرگترین حمایت را از تیم مذاکره اعلام می‌داشت.

زاکانی گفت: ما در روند مذاکره داشته‌های خود را به صورت مهریه به دشمنان دادیم و از موضع ترس و وحشت با آنها سخن گفتیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: قرار بود در قرارداد برجام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران شکست شود و این قولی بود که مذاکرات برطبق آن آغاز شد، لذا آنها ما را با وعده از میان برداشتن تحریم‌ها به پای میز مذاکره کشاندند، به نحوی که رئیس جمهور در آن زمان در نامه‌ای به رهبر نوشت که تحریم‌ها برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بند 28 برجام که به عدم تهدید و احترام اشاره دارد رعایت نشود و تنها گفتاردرمانی صورت بگیرد، باید تنبه و بیداری برای مسئولان و نظام ایجاد شود تا بیاموزیم رویکرد توانمندسازی داخلی را مبنا قرار دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام بیان کرد: ما معتقدیم که رفع تحریم‌ها ارزش آن را دارد که یک بار دیگر با اروپایی‌ها پای میز مذاکره بنشینیم و آنها باید تکلیف برداشتن تحریم‌ها را بر گردن بگیرند، چرا که هرگونه گفتاردرمانی برای مصالح ما مفید نیست.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا می‌توانست به راحتی از ظرفیت‌های برجام استفاده کند، اما خروج وقیحانه رئیس جمهور آمریکا و روحیه استکباری و توهمی وی باعث شد تا زمینه‌ای برای امتیازگیری بیشتر ایران فراهم شود.

زاکانی ادامه داد: ما باید با مردم صحبت کنیم و از گفتاردرمانی‌های اروپایی‌ها شناخت دقیقی بدست آوریم، امروز اروپایی‌ها در برابر آمریکا تحقیر شدند و باید هزینه این حقارت را بپردازند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: در شرایط فعلی فعال کردن دیپلماسی اقتصادی اهمیت بسیاری دارد، به این معنا که با تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید باید بستر مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود که این امر نیاز به حوزه کارشناسی دارد.

وی تأکید کرد: دولت باید به توانمندی‌های داخلی تکیه کند و از سوی دیگر باید پیمان‌شکنی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را آشکار کنیم.

زاکانی گفت: مذاکره جدید با اروپا فرصتی برای انجام تعهدات است و نه بازکردن پرونده برجام و باید دید که آیا اتحادیه اروپا حاضر است تعهد خود را نسبت به ایران انجام دهد و یا خیر و اگر اروپا حاضر به انجام تعهدات خود نباشد، این مذاکره فرصتی است تا استکبار اروپا نیز برای همگان مشخص شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: همانطور که اروپا به آمریکا نیاز دارد، آمریکا نیز به اروپا نیاز دارد.اگر اروپا اراده کند، می‌تواند تحریم‌ها را از پیش روی ایران بردارد، اما بنده معتقدم که اراده کافی برای پایبندی به تعهدات در اروپا وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما در کشور توان عبور از تحریم‌ها را داریم، چرا که ایران دارای مرزهای گسترده‌ای است و از طریق مراودات پولی و بانکی می‌تواند اثر تحریم‌ها را کاهش دهد و امروز در سطح جهان کشورهایی مانند چین وجود دارند که به منافع خود اهمیت بسیاری می‌دهند، لذا اگر چین و روسیه به تعهدات خود پایبند بمانند بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

زاکانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 86 تذکر دادند که دولت مراودات خود را در حوزه دلار کاهش دهد، اما خواب‌آلودگی مسئولان تا سال 91 ادامه یافت، لذا مشکلات کنونی به غفلت مسئولان باز می‌گردد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: معتقدم که ما می‌توانیم از محدودیت‌ها عبور کنیم، چرا که فشارها تنها تا مرحله‌ای می‌تواند ادامه پیدا کند و آن دقیقا نقطه‌ای است که غربی‌ها دریابند که فشارهای آنها در هم شکسته است.

وی گفت: به عنوان مثال در سال 87 غرب ما را در حوزه پزشکی هسته‌ای تحریم کردند، اما تنها ظرف مدت چند ماه ما کاستی‌ها را جبران کردیم و آنها در نهایت مجبور شدند که محصولات خود را با التماس به ما بفروشند. پس باید نتیجه گرفت که غربی‌ها به دنبال سودند و هرگاه حس کنند که از غافله جا مانده‌اند و تکنیک‌هایشان جواب نداده، دست از اعمال فشار برخواهند داشت.

زاکانی افزود: چه کسی می‌تواند امروز ما را تهدید به حمله نظامی کند؟ هیچ‌کس نمی‌تواند چرا که سیلی می‌خورد، اما در حوزه اقتصاد همواره مورد تهدید قرار می‌گیریم، چرا که در این زمینه دچار ضعف‌هایی هستیم و باید خود را تقویت کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام خاطرنشان کرد: مسئله تحریم‌های نفتی به سال 2011 در آمریکا و 2012 در اروپا بر می‌گردد و قرار بود که ایران کاهش فروش نفت خام را داشته باشد و بنده از مردم خواهش می‌کنم که مطالب کمیسیون برجام را مطالعه کنند، چرا که تمام مسائلی که امروز اتفاق می‌افتد پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: در سال 2014 که در ژنو مذاکرات ما به نتیجه رسید، طبق نظر آمریکا و اروپا و اسناد بین‌المللی، صادرات نفت ایران از یک میلیون و 100 هزار بشکه کمتر شد، اما امروز وضعیت منطقه و جهان وخیم‌تر از آن است که بتوانند فروش نفت ما را محدود کنند و البته مشت آمریکا برای بسیاری از کشورها باز شده است.

زاکانی ادامه داد: از دولت انتظار می‌رود که سیاست دورزدن زیرساخت‌های تحریم‌ها را فراهم کند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: امکان ندارد که در حوزه نفت وضعیت ما از سابق بدتر شود و علاوه بر این ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که به موجب آن حوزه نفت را محدود کنیم و این ارم نیازمند همت و توجه به ظرفیت‌های مردمی است، اما متأسفانه گویا مسئولان علاقه ندارند به مردم اعتماد کنند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری چه تضمین‌های عملی باید از اروپایی‌ها مطالبه شود، گفت: تضمین‌های عملی به این معناست که شرکت‌های اروپایی ترغیب شوند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و دولت‌های کشورهای اروپایی باید به مجموعه‌های خود اعتماد بدهند تا از آنها در برابر آمریکا حمایت می‌کنند و در مقوله مسائل تجارتی نیز باید تضمین‌های امنی به ما بدهند، لذا نباید با گفتاردرمانی آنها دلخوش باشیم.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: اروپا حق ندارد به مسائل دفاعی و حضور ایران در منطقه ورود پیدا کند و صحبت در مورد این مسائل نشان خواهد داد که اتحادیه اروپا اراده‌ای در راستای عمل کردن به مفاد برجام را ندارد.

برچسب ها: زاکانی ، برجام ، مذاکره ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
اروپا گوش به فرمان آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایشان رییس کمیسیون برجام هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
چه اشکال داره دو سال و نیم مذاکره برجام بود 5 سال هم مذاکره پسا برجام!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر تحریم ها کاملا برداشته گرونی هم تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر همه ی تحریم ها لغو شه خیلی عالی میشه
آخرین اخبار