به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری نخستین رزمواره مدافعان حرم؛ آیین اختتامیه نخستین «رزمواره مدافعان حرم» عصر دیروز (دوشنبه ۲۴ اردیبهشتماه) با حضور سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، علی اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حمید رضا شاه آبادی معاون صدا برگزار شد.
حمیدرضا شاه آبادی معاون صدا در این مراسم گفت: با برگزاری رزمواره مدافعان حرم سنگ بنای خوبی در کشور نهادینه شد. انتخاب نام رزمواره همانند مدافعان حرم که در همه عالم تک هستند، یک واژه انحصاری است که به این حرکت عظمت بخشیده است.
وی ادامه داد: رسانه ملی در درون، هنرمندان و افتخارآفرینان زیادی دارد که توفیقات بسیاری را حاصل کرده اند. رسانه ملی یک تنه با 160 رسانه شایعه افکن مصاف می کند.
شاه آبادی با بیان اینکه در این رزمواره آثار هنرمندان آماتور و نیمه حرفه ای که علاقمند بودند دینشان را به ستارگان این کشور ادا کنند به رقابت گذاشته می شود، گفت: مجموعه های مختلفی از جمله بسیج، رسانه ملی با محوریت رادیو ایران، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به دست هم دادند تا آثار هنرمندان دلسوز را ارائه کنند.
معاون صدا خاطرنشان کرد: رسانه ملی از این آثار به دلیل اینکه با حس و حال خوبی طراحی شدند، بهترین استفاده را خواهد کرد و تلاش می کنیم از این هنرمندان در عرصه های مختلف بهره ببریم.
سپس؛ جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن گرامیداشت حضور خانوادههای شهدا و هنرمندان، اظهار کرد: رزمواره مدافعان حرم در حقیقت جشنواره مدافعان حرم است؛ اما ما دیدیم نام جشنواره در قد و قامت مدافعان حرم نبود لذا کلمه رزمواره انتخاب شد تا شأنیت این عزیزان حفظ شود.
وی گفت: اولین ثمره این حرکت تجلیل از انسانهای بزرگ الهی بود که آگاهانه زمان را شناختند و مصلحت اسلام را فهمیدند. آنها در مقطعی که اسلام در درون و بیرون احساس خطر کرد، از حریم ولایت و امامت دفاع کردند که عزت امروز ما، به دلیل وجود این عزیزان است. اگر وقتشناسی، ولایت و شهادت طلبی این عزیزان نبود، امروز جهان اسلام معلوم نبود چه وضعیتی داشت.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: شهیدان باعث شدند امروز اسلام سربلند باشد. اگر این عزیزان نبودند ما جوابی برای تاریخ نداشتیم. ایجاد داعش و تکفیریها همه برای برخورد با جمهوری اسلامی بود که باید با آنها مبارزه میشد.
جعفری تاکید کرد: هنرمندان در طول انقلاب هرگاه جای دفاع از عقاید و مکتب بود، متعهدانه برخورد کردند و در این رزمواره نیز هنرمندان با ارسال ۲هزار و صد اثر نهضت هنری خلق کردند. در بخش مردمی ۵۱۰ اثر، در بخش رسانهها ۴۶۹ و در بخش موسیقی ۲۰۲ اثر ارسال شد که نشاندهنده استقبال مهمی بود.
وی بیان کرد: شکل گیری حرکت جمعی غیر سازمانی با احساس مسئولیت برای تجلیل از شهدا، خانوادهها و شهدای مدافعان حرم شکل گرفت که به همت معاونت صدای رسانه ملی بود. در بخش معاونت مجازی رسانه ملی نیز همت جدی شکل گرفت.
مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: بسیج صدا و سیما نیز بخش دیداری را دنبال کردند. معاونت مطبوعات وزارت ارشاد نیز بخش خبرگزاری ها و مطبوعات را پیگیری کردند. بخش هنری وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی، سازمان هنری و امور سینمای دفاع مقدس و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز پیشگام بودند. مجموعه این دستگاهها ستاد مردمی را با عشق و علاقه ایجاد کردند.
جعفری گفت: امیدواریم بتوانیم در دومین دوره این حرکت عظیم، بخش بینالملل این رزمواره را هم فعال کنیم تا از هنرمندان جغرافیایی مقاومت بهره ببریم.
سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هم، اظهار داشت: هنر یکی از ابزارهای مهم در زمینه معرفی دفاع مقدس است؛ زیرا گستره فراوانی دارد که شامل رادیو، تلوزیون، سینما، موسیقی، نقاشی و غیره میشود. بیشتر کسانی نیز که با موضوع دفاع مقدس و راهیان نور آشنا شدهاند، از طریق ابزار هنر بوده است.
وی افزود: بنابراین هر چه از این ابزار استفاده کنیم، مردم کشورمان و سایر کشورها بهویژه جوانان میتوانند با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم آشنا شوند. در این رابطه استفاده از فضای مجازی هم میتواند در گسترش فرهنگ دفاع مقدس بسیار موثر باشد، زیرا استفاده از این فضا در انعکاس سریع مطالب مورد نظر نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.
سردار کارگر ادامه داد: موضوع این رزمواره از این جهت مهم است که باعث آشنایی کسانی میشود که تاکنون به چنین موضوعاتی وارد نشدهاند. یکی از اشکالات ما در دفاع مقدس این بود که از ابزار هنر آن طور که باید، استفاده نکردیم؛ اما اکنون که موضوع مدافعان حرم تازگی دارد، میتوان از این ابزار جهت شناساندن مدافعین حرم نهایت بهره را برد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همچنین بیان کرد: امیدواریم رزموارههای بعدی تخصصی برگزار شود و علاوه بر این، رزمواره های بعدی ابتدا به صورت استانی و سپس در مرحله ملی برگزار شود. سالی شش میلیون نفر در قالب راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر میکنند؛ حال اگر محصولات این رزمواره وارد 57 یادمان دفاع مقدس شود، میتواند از مخاطب شش میلیونی بهره مند شود.
انتهای پیام/