مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: ۷۰ درصد از گرد و غبار دریاچه ارومیه مهار شده است.

مهار ۷۰ درصد از گرد و غبارهای نمکی دریاچه ارومیهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه خشکی دریاچه ارومیه تبعات زیادی برای منطقه و موجودات زنده خواهد داشت، تصریح کرد: اولویت دولت احیای صددرصدی دریاچه ارومیه است و در همین راستا با اجرای پروژه های انتقال آب و کاشت درختچه ها و بوته در شوره زارهای منطقه توانسته 70 دردصد از گرد و غبارها را مهار کند.

وی با بیان اینکه وسعت گرد و غبارهای نمکی در آذربایجان شرقی بیشتر از آذربایجان غربی است، ادامه داد: غبار نمکی حاصل از خشکی دریاچه ارومیه همانند غبار خاکی نیست و به محض گسترش یافتن آن تمامی پوشش گیاهی را از بین می برد که در این راستا ستاد احیا و منابع طبیعی با شناسایی مناطق گرد و غبار و بیابان زدایی برای تثبیت این گرد و غبارها تلاش می‌کند.

سرخوش با بیان اینکه دریاچه ارومیه 2 میلیارد و 130 میلیون مترمکعب آب دارد، تصریح کرد: تراز فعلی دریاچه  1270.80 است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 سانتی متر کاهش دارد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، فضای مجازی، رسانه و دنیای دیجیتال را بستری ارزشمند برای فرهنگسازی دانست و گفت: امروزه به سبب گسترش فناوری و دنیای مجازی برای انتقال اطلاعات و استفاده عمومی و گسترده اکثر جامعه از این بستر می‌تواند زمینه خوبی برای شناساندن اهمیت احیای دریاچه ارومیه و مضرات خشکی آن باشد.

وی با بیان اینکه مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه مسئله ای فرا منطقه‌ای است، ادامه داد: خشکی دریاچه ارومیه اثرات جبران ناپذیری بر منطقه خواهد داشت و استفاده از زیرساخت های به روز از جمله فضای مجازی و دنیای دیجیتال در کنار پروژه های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه لازم است چرا که احیای دریاچه ارومیه بدون فرهنگ سازی و همراهی مردم امکان پذیر نخواهد بود.

سرخوش با اشاره به اینکه امروزه دنیای بازی (گیم) در بین کودکان رواج یافته و زمینه خوبی برای فرهنگسازی است، گفت: ساخت انواع بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند دانش آموزان و کودکان را با مشکلات کم آبی، مصرف بهینه آب و خطرهای اتمام آب های زیر زمینی آشنا کند و فرهنگ استفاده صحیح و اصولی منابع آبی را از زمان کودکی به آنها آموزش داد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، فرهنگ سازی و ایجاد زیر ساخت آموزشی را از اولویت های ستاد احیا دانست و افزود: برهمین اساس در 9 شهر اطراف حوضه آبریز دریاچه ارومیه مقرر شده معلمان در کلاس‌های درس با بیان اهمیت صرفه جویی آب، خطرهای خشکی دریاچه ارومیه، اهمیت استفاده از آبیاری نوین فرهنگ سازی کرده و از بستر فضای آموزشی نیز برای احیای دریاچه ارومیه کمک شود.

وی ادامه داد: 2 میلیارد و 100 میلیون تومان نیز از محل اعتبارات سال 96 احیای دریاچه ارومیه برای تامین هزینه این زیرساخت آموزشی درنظر گرفته شده است.

سرخوش، اجرای پروژه‌های اجرایی ستاد احیا و پروژه های اجتماعی و فرهنگ سازی را مکمل هم دانست و بیان کرد: پروژه‌های احیا بدون فرهنگ سازی و توجیه کشاورزان در روی آوری به کشاورزی نوین و کشت محصولات کم آب بر در حوضه دریاچه ارومیه میسر نمی‌شود.

انتهای پیام/ب

70 درصد از ریزگردهای دریاچه ارومیه مهار شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا کند ریز گردهای نمکی هرچه زودتر به تهران برسد تا کاری بکنند
و الا 5 میلیون انسان در آذربایجان غربی و شرقی بمیرند مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا جاده ای که در وسط دریاچه ارومیه ساخته شده است را تخریب نمیکنید تا دریاچه مجددا احیا گردد ؟؟؟؟ تنها راه احیای دریاچه ارومیه تخریب کامل جاده ای است که در وسط آن ساخته شده که ارتباط درون دریاچه را قطع کرده و اکوسیستم منطقه را بر هم زده است.مگر قبلا ارتباط از طریق بندر شرفخانه چه عیبی داشت که به خاطر آن دریاچه به آن عظمت خشک شده هر طرحی که به محیط زیست آسیب جدی بزند باید جلوی آن را گرفت. هنوز دیر نشده آن جاده را تخریب کنید.
*** در استان گیلان نیز جاده مشابهی مانند جاده ارتباطی دریاچه ارومیه را در وسط دریاچه ای زیبا در نزدیکی شهر آستارا ساخته بودند که متاسفانه آن جاده نیز سبب تغییر در اکوسیستم شده بود و ارتباط درون دریاچه را قطع کرده بود و دریاچه شروع به خشک شدن کرده بود که با درایت و مسئولیت و وجدان کاری فرماندار یا شهردار آن منطقه، دستور تخریب آن جاده صادر گردید و مجددا دریاچه احیا شد و به وضع اول برگشت.
-
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
سی سال پیش اینقدر درخت میوه نبود یا باغ انگوربود سالی یکی دو نوبت اب می خواست یا گندم جو بود الان باغهای هسته دار شده اطراف زمینهای دریاچه اورمیه هفته یک بار ابیاری غرغابی می شود اب دریاچه اورمیه را تبریز مصرف می کند اب زرینه رود داده اند تبریز جز اب فاضلاب از زرینه رود ابی ندارد سی سال پیش رودخانه زرینه رود سه ماه به تور مدام غرش ابهایخروشان به دریاچه می رفت از صدای اب زرینه رود دل ادم به هراس می افتاد الان لال شده