قرارداد‌های تسلیحاتی کشورهای عربی با آمریکا و اقداماتشان برای از یاد بردن مسئله فلسطین، زمینه‌ساز اجرایی شدن تصمیم واشنگتن درباره قدس شریف شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود نوشت: پس از گذشت بیست و سه سال از تصویب قانون انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی در کنگره این کشور و گذشت کمتر از شش ماه از زمان تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای اجرای این قانون، اسرائیل اشغالگر و کاخ سفید توافق کردند زمان انتقال رسمی سفارت با تاریخ نمادین و ویژه یعنی هفتادمین سالگرد برپایی رژیم صهیونیستی، نابودی صد‌ها هزار فلسطینی در سرزمین‌های خود و ویران کردن ده‌ها روستا و شهرک مصادف شود.

در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه شخص رئیس جمهور آمریکا در جشن انتقال سفارت حضور نداشت، او با توییت‌ها و پیام تصویری خود که این رویداد را «روزی تاریخی برای اسرائیل» خواند در این جشن، حاضر بود. همه کشور‌های دوستدار صلح باید موضع توهین‌آمیز برخی کشور‌ها همچون مجارستان، جمهوری چک و رومانی را به یاد بسپارند که بر خلاف اجماع بین‌المللی، سفیران خود را به این مراسم اعزام و با این کار خود بیانیه اتحادیه اروپا درباره انتقال سفارت آمریکا را خنثی کردند.

واقعیت‌های دیگری که باید در این مناسبت به یاد سپرد عبارتند از:
نخست: کنگره آمریکا که وظیفه تصویب قوانین و نظارت بر اجرای درست آن را دارد پیش از کاخ سفید، قانون بین‌المللی را نقض کرد و قانون انتقال سفارت را در سال ۱۹۹۵ صادر و سال گذشته دوباره با توافق مجلس سنای آمریکا این قانون را تایید کرد.

اینکه سه رئیس جمهور آمریکا از اجرای این تصمیم شانه خالی کردند نشان می‌دهد آن‌ها حجم ضربه‌ای که ممکن است با اجرای این قانون به جایگاه آمریکا و نقش آن به عنوان میانجیگر در روند صلح وارد شود، ارزیابی کرده بودند.

دوم: انگیزه‌های ترامپ از اجرای این قانون فقط برای ابراز علاقه به گروه‌های فشار یهودی نبود؛ چراکه آمار‌ها نشان می‌دهد فقط بیست درصد یهودیان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری به ترامپ رأی دادند و هشتاد درصد آن‌ها از انتقال سفارت به قدس حمایت نمی‌کنند. در واقع ترامپ با این کار به دنبال جذب راستگرا‌های تندرو (صهیونیست) به ویژه گروه‌های مسیحیی صهیونیست است. آن‌ها همواره مهم‌ترین پشتوانه مردمی ترامپ بوده‌اند.

سوم: اوضاع وخیمی که بیشتر رژیم‌های عربی با آن رو به رو هستند و دویدن برای جلب رضایت واشنگتن با بستن قرارداد‌های تسلیحاتی نجومی و اعمال فشار‌های زیاد برای اجرای معامله قرن با حذف مسئله قدس از میز مذاکرات و در پیش گرفتن سیاست باز در برابر اسرائیل به طور علنی، همه این‌ها فضای بهتری را در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار داد تا این قانون را اجرا کند.

هیچ جای شگفتی نیست که مواضع عربستان، امارات و بحرین مورد پسند اسرائیلی‌ها قرار گرفت و آن‌ها (رژیم صهیونیستی) به این موضوع اشاره کردند که پشت پرده این روابط، بیشتر است!

اما مهم‌ترین و چهارمین واقعیت، مخالفت سراسری مردم فلسطین با این اقدام (انتقال سفارت آمریکا) است که امروز در «راهپیمایی بزرگ بازگشت» خود را نشان می‌دهد و مسئولان فلسطینی را وادار می‌کند تا با توانا کردن مقاومت مردمی یا تقویت وحدت ملی و یا ارائه پاسخ‌های سیاسی و عملی که شایسته خون شهدا باشد در حد و انتظار این رویداد بزرگ، اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار