امینی، گفت: هم‌اکنون 90 درصد از فرودگاه‌های ما از ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند و بیش از 80 درصد از این فرودگاه‌ها خالی هستند.

80درصد ظرفیت فرودگاه‌ها خالی استگزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در همایش GIS گفت: هدف ما از برگزاری این همایش آن است که بتوانیم سیستم‌های GIS را به عنوان ضمام تصمیم‌گیری و برنامه ریزی‌های کلان کشور استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: سعی داریم با استفاده از سیستم‌های GIS سطح سیستم خدمات را افزایش دهیم و متقاضیان را در این باره راضی نگه داریم.

امینی تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به تمام زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که طرح‌ها و تصمیم‌های خود را وارد این سامانه کنند و ما باید در قالب یک برنامه پنج ساله این طرح را اجرایی کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: GIS در حوزه راه و شهرسازی در قالب چند موضوع از جمله نقش GIS در برنامه ریزی‌های کلان در طرح‌های توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری، نقش GIS در افزایش ایمنی حمل و نقل، نقش GIS در هوشمندسازی شبکه حمل و نقل، نقش GIS در مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی، نقش GIS در تأمین و نگهداری راه‌ها و ابنیه‌های حمل و نقل و نقش GIS در کاهش هزینه‌ها بر مدیریت مالی اجرایی شده است.

وی درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه اطلاعات مکانی، گفت: سعی کرده‌ایم ابتدا جایگاه GIS را در معماری کلان سازمانی تعریف و سپس اجرای دو پروژه کلیدی زیرساختی از جمله ایجاد سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) و سپس یکپارچه سازی این اطلاعات را انجام دهیم.

امینی افزود: دوره‌های آموزشی گسترده GIS مقدماتی را برای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و همچنین 35 اداره کل استانی برگزار کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به دلایل عدم موفقیت GIS در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه پراکندگی‌های مختلف در سامانه‌ها، نرم افزارها و بانک‌های اطلاعاتی GIS وجود دارد. همچنین ارتباط و تبادل اطلاعات درستی بین دستگاه ها وجود ندارد.

وی افزود: عدم علاقه سازمان‌ها به مشارکت در سامانه‌های GIS بالادستی به سبب نیازهای تخصصی موجب شده که این سامانه چندان موفق نباشد.

امینی با بیان اینکه فقدان اطلاع از آخرین وضعیت داده‌های مکانی موجود در بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها و نیز عدم به اشتراک‌گذاری مناسب داده‌های مکانی از دیگر دلایل عدم موفقیت این طرح به شمار می‌رود، گفت: عدم وجود ابزار و امکانات مناسب برای به روز رسانی داده‌های به اشتراک گذاشته شده از اصلی ترین دلایل موفق نشدن این طرح به شمار می‌رود.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرایی شدن نقشه‌های GIS میتوانیم بحران‌های موجود در برخی از قسمت‌ها را مدیریت کنیم، گفت: با برنامه ریزی‌های درست و تصمیم‌گیری‌های به موقع می‌توانیم مانع از ایجاد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها شویم.

وی تأکید کرد: هم اکنون 90 درصد از فرودگاه‌های ما از ظرفیت‌های خود استفاده نمیکنند و بیش از 80 درصد از این فرودگاه‌ها خالی هستند و این در حالی است که اصلی‌ترین برنامه حمل و نقل هوایی توسعه فرودگاه‌ها بوده و قصد داریم با آوردن هواپیماهای ATR فرودگاه‌های کوچک کشور را فعال و از طریق آن بتوانیم اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

امینی درباره بخش جاده‎های کشور، گفت: سطح جاده و ریل نقطه پیوند حمل و نقل یکپارچه است و ما برای آنکه بتوانیم سیستم‌های حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم باید بخش جاده را به بخش حمل و نقل ریلی متصل کنیم.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش بنادر برای آنکه بخواهیم حمل و نقل چند وجهی را پیاده‌سازی کنیم باید از طریق برنامه ریزی‌های درست و نیز استفاده از سیستم‌های GIS این حوزه را گسترش دهیم و بتوانیم یک حمل و نقل ایمن و بهره ور داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نقش GIS در مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی بسیار تأثیرگذار است و ما باید بتوانیم از طریق اجرای این طرح هزینه‌ها را کاهش دهیم.

امینی با بیان اینکه در سال 96 حدود 100 طرح در دهه فجر به بهره برداری رسانده‌ایم، گفت: متوسط طول پروژه‌هایی که در سال گذشته افتتاح کردیم 11.5 کیلومتر است، بنابراین پراکندگی این پروژه‌ها موجب عدم بهره وری درست از منابع و اعتباراتی است که هزینه شده است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی حداکثر 15 درصد میتواند به حمل و نقل عمومی پاسخ دهد و مابقی بخش‌های حمل و نقلی شخصی است، زیرا حمل و نقل شخصی ارزان ترین حمل و نقل در کشور به شمار می‌رود، در حالی که ما میتوانیم با اجرایی شدن سامانه GIS این بخش را توسعه و رونق دهیم.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای حمل و نقل عمومی در کشور پایین است، گفت: بیشترین تقاضاها در بخش حمل و نقل شخصی است و این در حالی است که فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و جاده‌هایی با بهره وری پایین در کشور وجود دارد.

امینی تأکید کرد: این به این دلیل است که مدیران ما می خواهند شخصا تصمیم گیری کنند نه از روی سامانه های اطلاعاتی؛ در نتیجه تصمیمات آنها منجر به افزایش بدهی های دولت به پیمانکاران شده و بعد هم وقتی می خواهیم با پیمانکار تسویه کنیم به او اسناد خزانه اسلامی برای سه سال بعد می دهیم. این اقدامات پیمانکار را نابود می کند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
این یعنی اینکه مردم گرسنه اند و جیب ها خالی!!!
آخرین اخبار