صدراعظم آلمان بار دیگر در مورد توافق هسته‌ای ایران و خروج یکجانبه آمریکا از این معاهده واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز سه شنبه ضمن حضور در نشست کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان بار دیگر در مورد توافق هسته‌ای ایران و خروج یکجانبه آمریکا از این معاهده واکنش نشان داد.

او اظهار کرد اتحادیه اروپا در سایه خروج آمریکا از برجام، اختلاف و ناسازگاری با واشنگتن را تجربه خواهد کرد. خروج ترامپ از برجام به روابط اتحادیه اروپا با آمریکا ضربه می‌زند.

مرکل گفت: اروپا به فعالیت‌های ایران واقف است و همچنان معتقد است باقی ماندن در توافق هسته‌ای بهترین راه پیش روست.

صدر اعظم آلمان پیش از این تاکید کرده بود با وجود اختلاف نظر میان اروپا و آمریکا، برجام اصلا یک مساله کوچک و بی‌اهمیت نیست و دوستی یکی از مهمترین پایه‌های امنیت را تشکیل می‌دهد.

پس از ماه‌ها گمانه زنی در مورد تصمیم رئیس جمهور آمریکا در مورد باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران، دونالد ترامپ سه شنبه گذشته وعده انتخاباتی خود را انجام داد و دستور خروج از برجام را صادر کرد. او همچنین بر بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تاکید کرد.

سایر کشور‌های امضاکننده توافقنامه – چین، آلمان، فرانسه، روسیه و انگلیس—ضمن رد موضع ترامپ، متعهد شدند در این توافق باقی می‌مانند. این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرد در صورتی که شرکت‌های اروپایی به تجارت و  روابط اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

ایران و کشور‌های ۵+۱ در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ پس از سال‌ها مذاکره در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران به توافق رسیدند. از نظر ترامپ برجام پیروزی دیپلماتیک دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و کشور‌های اروپایی محسوب می‌شود. به همین دلیل، ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی خود، اعلام کرد، در صورت ورود به کاخ سفید از این توافق خارج خواهد شد.

انتهای پیام/

اظهارات مرکل درباره برجام

برچسب ها: آلمان ، برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار