معاون معماری وزير راه و شهرسازی گفت: يکی از راه حل های کليدی برای نجات شهرها گفتمان سازی است.

گفتمان سازی راه حل کليدی برای نجات شهرها استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدسعيد ايزدي معاون معماری وزير راه و شهرسازي  در آيين بهره برداري از خانه گفتمان شهر و معماري استان کرمان گفت: در طرح بازآفرينی شهری به حلقه هاي مفقوده کيفيت شهري که در دوره هاي گذشته کمتر مورد توجه بود، تاکيد شده است.

وي اظهار داشت: طرح بازآفريني شهري، تعيين پهنه هاي گسل و مراقبت از عرصه براي ايجاد امنيت در شهر کرمان طي هفته گذشته اجرايي شده است.

معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: امن ترين منطقه تهران هسته مرکزي و منطقه 12 اين شهر است زيرا هيچ گسلي در اين منطقه مشاهده نمي شود اما با توسعه شهرها در دهه هاي اخير سکونتگاهها در گسل ها ايجاد شده است.
وي افزود: سازه هاي مسکن مهر نطنز برروي گسل ساخته شده است لذا نبود تخصص شهري نا امني با تاب آوري پايين بوجود آورده است.
وي تصريح کرد: پيش از اين شهرها و بنيان هاي شهري به درستي شناخته نشده و اين امر بدليل نداشتن درک صحيح از بنيان ها رخ داده است.

ايزدي گفت: مرکز تحقيقات و شهرسازي کشور با اسناد مکمل، ازجمله با جلوگيري از ساخت و ساز و فعاليت کليدي روي پهنه هاي حادثه خيز، اين نقيصه ها را جبران مي کند.

وي افزود: تاب آوري نياز شهرها است و اينکه شهرها با رخداد يک حادثه، آسيب بسياري مي بيند ناشي از بي توجهي به کيفيت ها است.

وي اضافه کرد: طرح هاي تفصيلي و جامع در نسل هاي ابتدايي عمر خود مزايايي داشته است اما اينک زمان تجديد نظر اساسي رسيده است و بطور جدي نظام طرح ريزي شهري در تمامي شهرها اجرايي مي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در طرح هاي جامع و تفصيلي کمتر به کيفيت توجه مي شود.

وي افزود: بايد گروه های ديدبان در شهرها تشکيل شوند و اين وزارت آمادگي حمايت از اين ديدبان ها براي رسيدن به نظامي هدفمند و سيستمي پاسخگو را دارد.

ايزدي با بيان اينکه خانه گفتمان و معماري استان کرمان بايد ديدبان اين شهر باشد ابراز کرد: بايد گروه هايي را به ديدباني تشويق کرد و اين افراد با نظارت بر شهرها تمامي دستگاه هاي متولي را ياري مي کنند و با ديدباني از فضاهاي موجود شهري مراقبت شود.
وي گفت: کرمان برخوردار از آثار فاخر تاريخي بوده است که امروزه با رويکرد سوداگرانه بازار زمين و املاک ازبين رفته است.

وي افزود: وزارت راه و شهرسازي 121 اثر در دولت يازدهم خريداري کرده است و تبديل به فضايي با کارکرد جديد کرده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه يکي از راه حل هاي کليدي براي نجات شهرها گفتمان سازی است گفت: وزارت راه و شهرسازي با ابزارهاي موجود، از گفتمان سازي با محوريت جامعه تخصصي، دولت و دستگاه ها حمايت مي کند.

وي افزود: موفقيت با تبديل گفتمان به موضوع خاص اجتماعي محقق مي شود و اين خاص يک جريان است و يک جريان نيز به فرد وابسته نيست و در دولت هاي بعدي پيگيري مي شود.

ايزدي ادامه داد: پايه ريزي جريان خانه گفتمان از انديشه گفتمان سازي آغاز شده است و اين گفتمان موجب آغاز جريان مطالبه گري مي شود.

وي گفت: در تهران، گرگان، تبريز، مشهد و اصفهان اين فضاي گفت و گو همزمان با يکديگر و پس از آن در کرمان راه اندازي شده است.

وي افزود: بايد فضاي خانه گفتمان شهر و معماري استان کرمان به فضاي گفتمان و صميميت تبديل شود و همچنين از فضاي گفتماني و هم انديشي مي توان براي پيشبرد اهداف شهرسازي بهره برد.

معاون وزير راه و شهرسازي عنوان کرد: در خانه هاي گفتمان بايد دولت و شهرداري ها مورد نقد سازنده قرار گيرند و زيرا نبود گفت و گو موجب افزايش ابهام در فعاليت ها مي شود.

وي گفت: متاسفانه نداشتن گفتمان در گروه هاي فعال دانشجويي به التهاب تبديل شده است و مي توان با گفتمان در اين فضاها به جبران نقص ها و ضعف ها پرداخت و با همراهي و همياري يکديگر زمينه بهتري براي فعاليت ها آغاز کرد.


انتهای پیام/س

وزارت راه و شهرسازی از ديدبان های شهری حمايت می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار