دبیرکل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از روند اجرای تعرفه‌ها گفت: ضعف نظارت بر هزینه کرد زمینه بروز کم توجهی به پرستاران است.

گزارش// اجرای تعرفه پرستاری اسیر دست های با نفوذ در وزارت بهداشت/ مشکلات مالی پرستاران سبب بی انگیزه ای انها در محل کار/ نبود نظارت دقیق بر بودجه شلامت سبب بروز مشکلات متعدد

محمد شریفی مقدم دبیر کل پرستاری سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: تعرفه خدمات پرستاری که در سال 86 در مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسیده بود، هنوز بعد از گذشت 11 سال این قانون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای تصویب بودجه در جهت اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سوی سازمان نظام پرستاری انجام شد اما به دلیل دست‌های پشت پردهای که نمی خواهند موفقیت و پیشرفت گروه پرستاری را در کشور ببینند، متاسفانه موفق به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نشده ایم.

مطرح نشدن بحث تعرفه پرستاری در کمیسیون تلفیق

دبیر کل پرستاری سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه قرار بود طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از مطرح شدن در کمیسیون بهداشت و تلفیق نهایی و اجرایی شود، افزود: موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حتی در کمیسیون تلفیق مطرح نشد به همین دلیل اجرای آن برای یک سال دیگر به تعویق افتاد.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیماران هستند، تاکید کرد: گروه‌های مختلف پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مردم خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌دهند که در این بین پرستاران بیشترین جمعیت را در میان کادر پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دارند.

شریفی اضافه کرد: پرستاران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند اما متاسفانه تا به امروز هیچگونه تعرفه‌ای برای فعالیت شان در نظر گرفته نشده است.

دبیر کل پرستاری سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه تمام کادر پزشکی که در بیمارستان مشغول به فعالیت هستند و خدمات شان از تعرفه خاصی برخوردار است، تاکید کرد: امروزه برای بیش از 5 هزار خدمات پزشکی تعرفه خاصی تعریف شده است اما علی‌ر‌غم پیگیری‌های 12 ساله هنوز هیچکدام از پرستاران مانند پزشکان و سایر کادر بیمارستان دارای تعرفه نیستند که به دلیل برخی جریان‌های خاص این موضوع  رخ می دهد.

مکلف شدن دولت در اجرای تعرفه پرستاری

شریفی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را اجرا کند، اما هنوز هیچ خبری از انجام طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کشور دیده نمی‌شود.

شریفی مقدم ادامه داد: بودجه های زیادی در حوزه سلامت وارد می شوند که به دلیل  نظارت  ضعیف بر هزینه کرد این منابع مالی می تواند زمینه مشکلات مختلف را ایجاد کند.

وی یاد آور شد: متاسفانه مدتی است برخی از افراد با نفوذ قصد دارند آموزش پرستاران را به صورت بیمارستانی کنند تا بر خلاف همه کشور این گروه از حالت آکادمیک خارج شود .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.